علم و تکنولوژی

ماهواره TESS ناسا از جسمی غبارآلود خبر می‌دهد

باشگاه خبرنگاران جوان – ماهواره TESS ناسا که ماموریت سیاره فراخورشیدی را برعهده داشت، رمز و راز سیگنال‌های عجیب و غریب را که  توسط یک جسم تاریک و مرموز  منتشر شده است را  فاش می‌کند.

به گزارش  spase.com، در مشاهداتی که توسط ماهوارهTESS ناسا جمع‌آوری شده است، ستاره شناسان به یک راز غبارآلود برخورد کرده‌اند.  در پی این غبارها تیمی از دانشمندان علل سیگنال‌های عجیب منتشر شده توسط جسمی به نام TIC ۴۰۰۷۹۹۲۲۴ را بررسی می‌کنند. بر اساس آنچه ستاره شناسان دیده‌اند، احتمال می‌رود، این جسم یک ستاره یا منظومه ستاره‌ای دوتایی باشد که یکی از آن‌ها توسط ابر عظیمی از غبار احاطه شده است.

باتوجه به بیانیه‌ای از مرکز اخترفیزیک هاروارد، ماهواره TESS برای شناسایی سیارات فراخورشیدی در شیب‌ها و روشنایی ستارگان طراحی شده است. این شیب‌ها توسط تلسکوپ و ستاره ، مانع از انتشار نور ستاره می‌شوند که در نتیجه، تنها سیارات باعث تغییر درخشندگی ستارگان نیستند. بنابراین ماهواره TESS مشاهدات فراوانی را بر روی ستاره‌های در حال انفجار، منظومه‌های ستاره‌ای سه‌گانه و موارد دیگر جمع‌آوری کرده است.‌

بر اساس این گزارش در اوایل سال ۲۰۱۹ هنگامی که محققان در حال بررسی داده‌های جمع‌آوری‌شده از ماهواره TESS بودند، جسم TIC ۴۰۰۷۹۹۲۲۴ متمایز شد. زیرا این جسم در چند ساعت تقریباً ۲۵ درصد کم‌نور شد و سپس چندین تغییر ناگهانی روشنایی ایجاد کرد. TIC مخفف TESS Input Catalog است و به پایگاه داده‌ای “هر جسم ثابت نوری پایدار در آسمان” اشاره می‌کند.

این شیء عجیب، شامل داده‌های تأسیساتی از جمله بررسی خودکار تمام آسمان برای ابرنواختر‌ها و رصدخانه لاس کامبرس، هر دو شبکه‌ای از رصدخانه‌های زمینی در سراسر جهان است. در مجموع، تمام این داده‌ها به دانشمندان اجازه می‌دهد، تصویری از آنچه که باعث ایجاد سیگنال عجیب و غریب شده را گرد هم بیاورند.

کشف جسم غبارآلود

محققان گمان می‌کنند در قلب TIC ۴۰۰۷۹۹۲۲۴ یک ستاره دوتایی وجود دارد که در آن دو ستاره مشابه به دور یکدیگر می‌چرخند. به نظر می‌رسد یکی از آن ستاره‌ها هر ۱۹.۷۷ روز یکبار تپش می‌زند که باعث ایجاد الگو‌های پیچیده‌تر می‌شود. اخترشناسان استدلال می‌کنند، این تپش ناشی از غبار ستاره را احاطه کرده است. همچنین آن‌ها جرم ترکیبی این غبار را که معادل بقایای یک سیارک به عرض ۶ مایل (۱۰ کیلومتر) است را محاسبه کرده‌اند.

دانشمندان چند توضیح متفاوت برای این غبار مطرح کردنند، اما امکان‌پذیرترین مورد برخورد بین اجرام مینیاتوری سیاره مانند سیارک‌ها است که باعث ایجاد غبار می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد، میزان گرد و غبار معلق در طول شش سالی که دانشمندان می‌توانند مشاهدات موجود از TIC ۴۰۰۷۹۹۲۲۴ را بیابند، ثابت مانده است. محققان امیدوارند به رصد جسم ادامه دهند تا الگو‌های عجیب و غریب آن را بهتر درک کنند..