علم و تکنولوژی

ماهواره چوبی ژاپن در سال ۲۰۲۳ پرتاب خواهد شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از Republic World، ماهواره‌های فضایی بیش از ۵۰ سال است که عمدتا از آلومینیوم ساخته می‌شوند. این فلز ناخالص برای محیط زیست خطرناک بوده و هزینه پرتاب ماهواره‌ها را افزایش داده است. بر این اساس، دانشمندان ژاپنی برنامه‌ریزی‌هایی برای از بین بردن اشکالات ماهواره‌ای انجام داده‌اند. به همین دلیل ژاپن ایده ساخت یک ماهواره چوبی را مطرح کرده تا سازگار با محیط زیست فضایی و مقرون به صرفه باشد.

جزئیاتی درباره ماهواره چوبی ژاپنی ها

طبق گزارش ژاپن تودی، دانشمندان دانشگاه کیوتو و شرکت جنگلداری سومیتومو یک ماهواره چوبی ساخته اند. به گفته این دانشمندان قرار است، ماهواره چوبی به زودی و در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود. همچنین ایده ماهواره‌های چوبی، امیدوار کننده به نظر می‌رسد، زیرا در صورت ساخت آن، نیازی به استفاده از آلومینیوم و پرداخت مبالغ هنگفت وجود ندارد.

به گفته کارشناسان، بدنه ماهواره از چوب ساخته شده، به همین دلیل فشار کمتری به محیط فضایی وارد می‌شود. همچنین استفاده از چوب به دلیل توانایی جذب امواج الکترومغناطیسی، نفوذ به فضا را با مشکل مواجه نخواهد کرد؛ بنابراین امکان نصب آنتن در داخل این ماهواره وجود دارد. 

مهندسان درباره طراحی این ماهواره توضیح دادند که حاوی یک بستر الکترونیکی است و از بیرون با چوب و سلول‌های خورشیدی پوشیده شده است.  تیم ماهواره چوبی به رهبری تاکائو دوی اداره می‌شود و فضانورد آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، دوام ورقه‌های چوبی متعلق به گونه‌های مختلف درختان را از ماه فوریه آزمایش خواهد کرد. گفته می‌شود، این آزمایش در دستگاه آزمایشی ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود و ورق‌های چوبی در این مکان به مدت ۹ ماه نیاز به قرارگیری در شرایط فضایی دارند.

همچنین دوی، استاد دانشگاه کیوت می‌گوید: “اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این فناوری حتی کودکان را ترغیب می‌کند تا ماهواره‌های خودشان را اختراع کنند.”

ماهواره چینی


بیشتر بخوانید

  • ماموریت‌ های فضایی مورد انتظار در سال ۲۰۲۲

انتهای پیام/

منبع:yjc.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *