هنری

نشان دادن تاثیرات مسائل اقتصادی بر روابط خانوادگی در «قصه ظهر جمعه»

راحله شمس آبادی، کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلیلش برای اجرای این موضوع برای نمایش گفت: موضوع این نمایشنامه کاملا خانوادگی است و به مسائل اقتصادی می‌پردازد که چگونه روابط یک خانواده دچار گسست می‌شود و سرانجامی جز ناراحتی و دلگیری نداشته باشد. این خانواده در دهه شصت زندگی می‌کنند، دهه‌ای که فضای گرم و صمیمی بین اعضای خانواده وجود داشته، اما اتفاقات از آنجا اغاز می‌شود که این‌ها یک سنگبری داشتند و آن سنگبری دچار ور شکستگی شده و هر کس می‌خواهد خودش را نجات دهد. چیزی که برای مهم بود این بود که از آغاز کرونا شرایط اقتصادی مردم بهم ریخت، شاهد این بودم که چگونه مسایل اقتصادی روی روابط افراد تاثیر می‌گذارد و آدم‌ها به دلیل پول با هم رفت و آمد نکنند و…

وی یکی از دلایل استفاده از این نمایشنامه برای اجرا را شباهت با روزگار کنونی دانست و گفت: وقتی این نمایشنامه را خواندم احساس کردم الان وقت آن رسیده که به مردم نشان دهیم که وقتی در این مسائل اقتصادی در حال ضربه زدن به خانواده ات هستی، چیزی جای خانواده ات را نمی‌گیرد. باید این متن اجرا می‌شد تا شاید تلنگری به خانواده بزنیم. نام قصه ظهر جمعه را نویسنده انتخاب کرده، اما همه اتفاقات در ظهر جمعه هنگام جمع شدن افراد خانواده هنگام ازدواج دختر کوچک خانواده بوده و در بعد از ظهر عروسی بهم می‌خورد.

کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: چیزی که در متن درباره طراحی دکور آمده این است که در طبقه اول خانه عروسی است و طبقه دوم، اتاق پدر در بستر بیماری است و در بستر رئال روی می‌دهد. تلاشمان بر این بود که خوانش جدیدی از متن داشته باشیم مثلا فرشی را قرار دادیم که فاصله‌های بین آن را با چیزی پر کردیم تا گسست افراد خانواده را نشان دهیم. ما بالکن را نساختیم بلکه با چند لته و نورپردازی تلاش کردیم به مخاطب نشان دهیم که اینجا بالکن است.

وی درباره واکنش مخاطب و نحوه انتخاب بازیگر گفت:  باور نمی‌کردم مخاطب با دیدن این نمایش لبخند به لبش بیاید، زیرا تمام شخصیت‌های نمایش در زندگی مان دیده ایم و همدات پنداری می‌کنیم. برای انتخاب بازیگران وسواس به خرج دادم تا فضای کلی بازیگران به گونه‌ای باشد که از لحاظ چهره و صدا خانواده ببینیم که تا حدودی این اتفاق افتاد.

نمایش «قصه ظهر جمعه»1

شمس آبادی درباره مشکلات تئاتر توضیح داد: گرانی در تئاتر هم تاثیرش را گذاشته، برای خرید هر وسیله شامل لباس و وسایل صحنه و حتی اجاره سالن هزینه زیادی را متحمل شدیم. همچنان اجازه نداریم سالن را پر کنیم و ظرفیت‌ها پنجاه درصد است، تبلیعات تئاتر فقط از شبکه‌های اجتماعی است.

نمایش «قصه ظهر جمعه» نوشته محمد مساوات به کارگردانی راحله شمس‌آبادی از روز ۳۰ آذر تا ۱۷ دی ماه در سالن شماره دو پردیس نمایشی سپند به استقبال تماشاگران رفته است.

هادی عامل، عرفان جوادی، حمید ایزدپناه، مریم علی نیا، رز مریم کاظمی، معصومه احمد زاده، مهسا محمد کاظم، مجتبی بتوندی، بهاره خالقی، حمیدرضا عرفانیان به‌عنوان بازیگر در این نمایش بازی می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع:yjc.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *