طرز تهیه کوفته ریحان

کوفته ریحان , طرز تهیه کوفته ریحان , دستور پخت کوفته ریحان

کوفته ریحان یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته ریحان در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
برنج ½ پیمانه
ریحان ۱ دسته بزرگ
پیاز ۳ عدد
سیر ۱ حبه
تخم مرغ ۱ عدد
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه کوفته ریحان

مرحله اول

برای تهیه کوفته ریحان خوشمزه ابتدا برنج را به همراه یک تا دو لیوان آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا آب درون قابلمه به طور کامل کشیده شود و برنج به خوبی بپزد.

مرحله دوم

در این مرحله یکی از پیازها را به همراه سیر رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی شان داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه ریحان را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به همراه گوشت چرخ کرده به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا تخم مرغ را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه می کنیم و به خوبی ورز می دهیم تا مواد یکدست شوند. پس از اینکه مواد یکدست شدند، برنج پخته شده را نیز اضافه کرده و چند دقیقه ورز می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله آرد نخودچی را به مواد اضافه می کنیم و به خوبی ورز می دهیم تا آرد نخودچی جذب مایه کوفته شود. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم، سپس به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا مایه کوفته استراحت کند.

مرحله پنجم

پس از گذشت این زمان مایه کوفته را از یخچال خارج می کنیم، سپس با دست خیس به اندازه یک نارنگی از مایه کوفته بر می داریم و آنرا به صورت گرد شکل می دهیم. به همین ترتیب تمام کوفته ها را شکل می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس کوفته ها را به تابه اضافه می کنیم و اطراف شان را به صورت یکدست سرخ می کنیم. سپس از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

در این مرحله تابه را با دستمال تمیز می کنیم و مجددا کمی روغن اضافه کنیم، سپس پیازهای باقیمانده را درون تابه رنده می کنیم و کمی تفت می دهیم تا آب پیاز کشیده شود، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا مواد را یکی دو دقیقه دیگر تفت می دهیم، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود. در ادامه گوجه فرنگی را با میکسر پوره یا با رنده ریز رنده می کنیم و به تابه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

مواد را به خوبی تفت می دهیم تا سس کمی غلیظ شود، سپس ۲ لیوان آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب شروع به قل زدن کند. سپس حرارت را کم می کنیم و کوفته ها را به سس اضافه می کنیم و درب قابلمه را نیمه باز می گذاریم.

مرحله دهم

در حین پخت، باید کوفته ها را بچرخانیم تا به صورت یکدست بپزند. پس از اینکه سس غلیظ شد و کوفته ها به طور کامل پختند، آب لیمو ترش را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم غذا ۱۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند، سپس در ظرف می کشیم و سرو می کنیم.