طرز تهیه کلوچه افغانی

کلوچه افغانی , طرز تهیه کلوچه افغانی , دستور پخت کلوچه افغانی برای عید نوروز

کلوچه افغانی همانطور که از نامش مشخص است یکی از انواع شیرینی ها خوشمزه و بسیار پرطرفدار کشور افغانستان است که با دستورها و طعم های متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه افغانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کلوچه افغانی
تخم مرغ۳ عدد
شکر۱ لیوان
وانیلنوک قاشق چایخوری
روغن مایع۱ لیوان
شیر۵ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
آرد سیفد۳٫۵ لیوان
بکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری

طرز تهیه کلوچه افغانی

مرحله اول

برای تهیه کلوچه افغانی خوشمزه ابتدا تخم مرغ ها را به همراه شکر و وانیل داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با همزن برقی به مدت ۱۰ دقیقه می زنیم تا کاملا یکدست شوند و رنگ شان روشن و مایل به کرمی شود.

مرحله دوم

پس از گذشت ۱۰ دقیقه از هم زدن مواد، روغن مایع را به کاسه اضافه می کنیم و در حد مخلوط شدن مواد هم می زنیم. در ادامه ۳ قاشق غذاخوری از شیر را اضافه کرده و در حدی مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شود.

مرحله سوم

در این مرحله آرد را به همراه بکینگ پودر با هم ترکیب کرده و یک تا دو مرتبه الک می کنیم تا یکدست شوند. حالا همزن را کنار می گذاریم و ترکیب آرد و بکینگ پودر را کم کم اضافه می کنیم و با لیستک مواد را مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که خمیر این کلوچه کمی چسبناک و نرم است و نباید بیش از حد آرد اضافه کنیم که خمیر کلوچه سنگین و خشک شود. حالا روی سطح کار آردپاشی می کنیم و خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم.

مرحله پنجم

حالا خمیر را به خوبی ورز می دهیم، سپس آنرا درون یک کیسه نایلونی قرار می دهیم، سپس در همانجا می گذاریم به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند. توجه داشته باشید که نیازی به قرار دادن خمیر درون یخچال نیست.

مرحله ششم

پس از گذشت ۳۰ دقیقه خمیر را بین دو کاغذ روغنی قرار می دهیم، سپس با وردنه به صورت یکدست به قطر نیم سانیت متر باز می کنیم. در ادامه خمیر را با کاتر گرد قالب می زنیم، سپس درون سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم.

مرحله هفتم

حالا خمیرهای قالب زده را درون سینی فر می چینیم. در ادامه فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم به خوبی گرم شود. در همین حین زرده تخم مرغ را به همراه باقیمانده شیر با هم ترکیب می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله خمیرهای درون سینی فر را با ترکیب شیر و زرده تخم مرغ رومال می کنیم. برای زیباتر شدن سطح کلوچه های می توانیم با شانه یا چنگال به سلیقه خود خط هایی یکسان روی کلوچه های بیندازیم.

مرحله نهم

در این مرحله سینی فر را درون فر قرار می دهیم و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا کلوچه ها بپزند. پس از پخت کلوچه ها، چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی کلوچه ها طلایی شود، سپس از فر خارج می کنیم.