طرز تهیه نان پنیری

طرز تهیه نان پنیری سرخ شده لانه زنبوری مجلسی شکم‌ پر پنیری پنجره ای خانگی بدون شیر

نان پنیری یکی از انواع نان های خوشمزه ایرانی است که مانند انواع پنکیک به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد. این نان خوشمزه علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد، دارای ظاهری بسیار شیک می باشد و به همین دلیل می توانید یک گزینه مناسب برای صبحانه های دوستانه و دورهمی ها باشد ، برای مشاهده آموزش شیرینی پزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان پنیری در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان پنیری
آرد سفید۲ و ¼ پیمانه
شیر ولرم۱ پیمانه
روغن زیتون۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری
ماست۱ قاشق غذاخوری
مایه خمیر فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
پنیر لاکتیکی۱ بسته
نمک۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه نان پنیری

مرحله اول

ابتدا شیر را به همراه مایه خمیر و شکر در یک ظرف مناسب مخلوط می کنیم و به مدت ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه عمل بیاید. در ادامه روغن زیتون را به همراه ماست را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

در ادامه سفیده تخم مرغ را به کاسه اضافه می کنیم و زرده تخم مرغ را برای رومال کنار می گذاریم. حالا خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم و مواد را با هم مخلوط می کنیم. آرد و بکینگ پودر را مخلوط می کنیم و دو مرتبه الک می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله آرد را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. خمیر ما باید کمی چسبندگی داشته باشد و نیاز نیست بیش از حد آرد اضافه کنید. فقط در حدی آرد اضافه می کنیم که خمیر جمع شود و کمی چسبندگی داشته باشد.

مرحله چهارم

پس از اینکه خمیر جمع شد روغن مایع را اضافه می کنیم و در حد ۲ دقیقه خمیر را ورز می دهیم. یک ظرف جادار را با روغن چرب می کنیم و خمیر را به صورت یک چونه بزرگ داخل ظرف قرار می دهیم و روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و روی سلفون هم حوله می اندازیم.

مرحله پنجم

حالا خمیر را به مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجمش دو برابر شوذ. پس از گذشت یک ساعت خمیر را روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی آن خارج شود. حالا خمیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم و چونه می گیریم.

مرحله ششم

سطح کار را کمی آرد پاشی می کنیم و خمیر ها را با وردنه باز می کنیم. درون قالب با قطر ۲۲ را کاغذ روغنی می اندازیم یا اینکه با روغن چرب می کنیم. حالا خمیر را کف قالب قرار می دهیم و مانند خمیر پیتزا آنرا به صورت یکدست کف قالب پهن می کنیم.

مرحله هفتم

حالا با کارد خمیر روی خمیر را مانند پتتزا به صورت خطی بر می زنیم تا خمیر به ۸ تکه مساوی تقسیم شود. در ادامه پنیر لاتیکی را به صورت نوار های ۸ سانتی متری با عرض ۱ سانتی متر برش می زنیم و داخل برش خمیر فشار می دهیم.

مرحله هشتم

اگر پنیر را به خوبی داخل خمیر فرو نکنیم پس از اینکه نان پف کرد پنیرها بالا می آیند و ظاهر نان را خراب می کنند. پس از اینکه پنیر ها را داخل خمیر قرار دادیم روی خمیر را با یک پارچه تمیز می پوشانیم و به مدت ۱۰ دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله نهم

پس از استراحت خمیر، زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری شیر و مقداری زعفران دم کرده مخلوط می کنیم و با قلمو روی خمیر را رومال می کنیم و مقداری کنجد روی آن می پاشیم. فر را باید از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم تا کاملا گرم شود.

مرحله دهم

حالا خمیر را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا نان به طور کامل بپزد. پس از پخت نان، چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی نان طلایی شود. پس از خارج کردن از فر روی نان پارچه می کشیم تا نرم شود سپس سرو می کنیم.

نکات طرز تهیه نان پنیری

پنیر مناسب نان پنیری

همانطور که در مواد لازم مشاهده می کنید مناسب ترین نوع پنیر برای پخت این نان خوشمزه پنیر لاکتیکی می باشد. اگر از پنیرهای نا مناسب در تهیه این نان استفاده کنیم، ممکن است بعد از پخت پنیر روی نان پخش شده و ظاهر نان را خراب کند.