🌟 اجتماعی

چرا مطالبات اجتماعی از چشم نامزد‌های ریاست جمهوری مخفی ماند؟/ ۷ نامزد و بیش از ۷ معضلی که جامعه گرفتار آن است

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مناظرات انتخاباتی امروز سه شنبه ۱۸ خرداد ماه به نیمه دوم خود می‌رسد و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که می‌خواهند سکان کشور را به دست بگیرند باید برای پاسخگویی به مسائل و مشکلات اجتماعی پیش روی کشور و تشریح برنامه‌های خود در این حوزه پای میز مناظره بنشینند.

بر اساس قانون اساسی و اصولی که به انتخابات پرداخته است، هر چهار سال یکبار باید انتخابات ریاست جمهوری در کشور مطابق با شرایط مندرج برگزار شود.

بر اساس همین قانون امسال هفت نامزد ریاست جمهوری تایید و وارد میدان انتخابات شدند و برای عرضه هرچه بهتر خود در جامعه و دریافت رأی مردم به مناظره نشستند و برنامه‌های تبلیغاتی خود را آغاز کردند.

اما در خلال این برنامه‌های تبلیغاتی مخصوصا مناظرات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری حواشی متعددی پیش آمد که میدان مناظرات را تبدیل به عرصه‌ای برای اتهام زنی و نسبت دادن صفت‌های درست و نادرست به یکدیگر کرد.

مناظرات به جای فراهم کردن شرایط مناسب جهت شناخت کاندیداها و عملکرد آن‌ها به زمین مسابقه بگومگو‌ها و وعده‌های کلی تبدیل شده و تجربه نشان داده در بسیاری از موارد این مشاجرات لفظی راه به جایی نبرده است.

طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌ صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند جز در مواردی که‌ موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد.

فردی که مورد افترا واقع شده علاوه بر حق شکایت طبق قوانین نظارت بر صدا و سیما می‌تواند درخواست فرصت پاسخگویی به اتهام را داشته باشد که به تشخیص مقررات نظارت بر صدا و سیما و رئیس سازمان این فرصت ممکن است در همان ساعت و همان برنامه باشد.

در قانون ریاست جمهوری آمده رئیس قوه قضاییه موظف است شعبی را برای رسیدگی به جرائم انتخاباتی تعیین کند و مجازاتی که برای این جرایم در نظر گرفته شده مجازات نقدی و حبس تعزیری است، اما با توجه به قانون کاهش مجازات، حبس معمولا به جزای نقدی تبدیل می شود.

در حوزه محیط زیست مشکلات متعددی از گذشته تا به امروز وجود داشته است، مشکلاتی که انتظار می‌رود، کاندید‌اهای ریاست جمهوری به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند و برای آن برنامه ریزی کنند، یکی از این مشکلات بحران آب است. بحرانی که اگر برای آن برنامه‌ای وجود نداشته باشد، اولویت اصلی کشورمان خواهد بود.

آلودگی هوای کلانشهر‌های ایران، یکی دیگر از معضلات بزرگ این روز‌های کشور است که تنفس تعداد زیادی از شهرنشینان را تنگ کرده است. جنگل زدایی، سد سازی‌های بی رویه، کوه خواری، دریا خواری نیز از جمله سایر مشکلات زیست محیطی این روز‌های کشور است.

در حوزه شهری نیز انتظار می‌رود تا نامزد‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برای ترافیک و آلودگی‌های هوای کلانشهرها، جمع آوری بی خانمان‌ها و معتادان نیز برنامه‌های مشخص و راه حل‌های مناسبی داشته باشند.

نکته قابل توجه آن است که کارگران قشر بسیاری از جامعه را تشکیل می‌دهند و ما روز به روز شاهد این هستیم که کارشان زیادتر و سفره خانواده شان کوچکتر می‌شود. وجود برنامه ای ویژه و تسهیلاتی مستمر و همیشگی برای این قشر از جامعه اولویتی است که این روزها وجودش در جامعه احساس می شود، همچنین در کنار این امر موضوع بیکاری، اشتغال، ازدواج و معیشت ابتدایی یک زندگی باید مورد توجه قرار گیرد.

با این همه جامعه ما این روزها با پدیده هایی مثل کار کودکان، وجود انواع و اقسام آسیب های اجتماعی، زندگی در محرومیت و… مواجه است که در این راستا انتظار می‌رود دولت آینده به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشند. و نامزدهای انتخاباتی باید به طور خاص برنامه‌ها و عملکرد خود را در این خصوص اعلام کنند.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *