? فرهنگی

چرا فرهنگ جایی در شعارهای انتخاباتی ندارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران تبلیغات ریاست جمهوری پس از تایید صلاحیت نامزدها آغاز شده است. در این چند روز محوریت سخنان نامزدهای ریاست جمهوری مسائل اقتصادی کشور بوده است و تاکنون سخنی از برنامه های فرهنگی به میان نیامده است. در این باره با اهالی قلم صحبت کردیم.

تخریب ؛ ماحصل مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری 

سید محمود علوی نیا، شاعر در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران درباره بی توجهی نامزد‌های انتخاباتی به فرهنگ گفت: نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اول خود به چه موضوعی توجه کردند. آن‌ها فقط سعی می‌کردند یکدیگر را تخریب کنند. فقط درباره این صحبت می کردند که فلان میزان یارانه به مردم می دهیم. مگر مشکل مردم فقط این موارد است. مناظره آن‌ها مصداق این بیت فردوسی بود: «نشستند و گفتند و برخاستند»


بیشتربخوانید

  • دعوت انجمن قلم ایران از مردم برای شرکت در انتخابات

وی افزود: فرهنگ هیچگاه در الویت کار‌های دولت‌ها نبوده است. الان اداره ارشاد شهرمان که مستقیم متولی فرهنگ است به انجمن‌های ادبی، شاعران جوان و اهالی فرهنگ چه خدمتی ارائه دادند. اصلا هنر در کشور مطرح نیست.

این شاعر با اشاره به بی توجهی به فرهنگ اظهار کرد: تا زمانی که فرهنگ تا این حد فراموش شده، غریب و دورافتاده است، اتفاقی در کشور رخ نمی‌دهد. چون ریشه تمام مسائل فرهنگی باید ابتدا در فرهنگ ساخته شود. نامزد‌های ریاست جمهوری یک کلمه درباره برنامه‌های فرهنگی شان صحبت نکردند.

گرایش به اعتلای فرهنگی در سیاستگذاری های کلان کشور جایگاهی ندارد

منیژه آرمین، نویسنده در این باره گفت: واقعا فرهنگ آخرین موضوعی است که در ارکان جامعه ما به آن توجه می‌شود. بنابراین جای تعجب ندارد که نامزدهای ریاست جمهوری به برنامه های فرهنگی شان نپرداختند. گرایش به اعتلای فرهنگ در سیاستگذاری های کلان در چند ساله اخیر دیده نمی‌شود. 

وی افزود: فرهنگ زیربنای همه اتفاقاتی است که در مملکت رخ می دهد؛ حتی مسائل اقتصادی و سیاست بدون فرهنگ پیشرفت نمی‌کند. اگر هم پیشرفتی در این زمینه ها دیده شود، پیشرفتی مقطعی و موقت است.

روی کار آمدن هریک از کاندیداها تغییری در جامعه ایجاد ‌نمی‌کند

کامران شرفشاهی، مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری مانند دوره های قبل با ارائه برنامه‌ها و مناظره‌ها آغاز شده است، بیان کرد: مسائل مطرح شده در برنامه ها و مناظره های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری این نکته را بیان می کند که در دیدگاه های نامزدهای ریاست جمهوری تغییری به وجود نیامده است.کاندیداهای فعلی برنامه های تکراری و شعارهای کاندیداهای دوره های قبل را تکرار می‌کنند. این مسئله بیانگر این واقعیت است که برفرض روی کارآمدن هریک از آن ها تغییر چشمگیری در جامعه ایجاد ‌نمی‌شود. تبلیغات نشان می‌دهد که مسئولان ما از این حقیقت بزرگ غافلند که بسیاری از مشکلات ما ماهیت و ریشه ای فرهنگی دارند.

وی افزود: نداشتن نگرش فرهنگی بیانگیر نوعی سطحی نگری و نداشتن ژرف نگری درباره حل معضلات و مشکلات اساسی کشور است. نامزدها غالبا این نگاه را ندارند و همان تصور عامیانه را دارند که با شعار و وعده اقتصادی و ریشه کن کردن فساد که از نیازهای جامعه ماست می‌توانند بخش مهمی از آرای مردم را به سمت خود جلب کنند و افسار امور را در دست بگیرند. قطعا با مقایسه اوضاع جاری در کشورما با کشورهای پیشرفته دنیا متوجه ‌می‌شویم توجه به فرهنگ و آموزش هدفمند و هوشمند در توسعه کشورهای توسعه یافته موثر بود، اما در کشور ما در زمینه فرهنگ و آسیب شناسی فرهنگی کاری انجام نشده است.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: اگر بخواهیم عمیق به هریک از مشکلات کشور نگاه کنیم و به دنبال رفع و جبران آن باشیم چاره ای نداریم جز اینکه روی فرهنگ سرمایه گذاری کنیم. مسائلی مانند اختلاس، رانت خواری و فساد در مسائل فرهنگی و نداشتن باورهای افراد ریشه دارد که چنین تخلف هایی در جامعه دیده می شود. قبل از اینکه سراغ وعده های سطحی برویم، تلاش کنیم جامعه را از نظر فرهنگی ارتقا دهیم. لازمه این امر ایجاد ارتباط با فرهیختگان و نخبگان جامعه است. وقوع پدیده های ناهنجار در جامعه را از طریق اجرایی و به کار بستن قوانین یا شدت در اجرای آن نمی توان حل کرد؛ بلکه باید به ریشه یابی آن ها پرداخت. نمی توان تمام مشکلات اقتصادی را برطرف کرد. باید انگیزهایی که افراد را به سمت خلافکاری و رعایت نکردن حقوق و منافع جامعه سوق می دهد از بین برد.

سیاست زدگی بزرگترین آفت جامعه ماست 

شرفشاهی اظهارکرد: از آنجایی که نامزدهای ریاست جمهوری بیشتر به دنبال کارهای اجرایی بودند و در زمره چهره های فرهنگی نبودند. نامزدها معمولا بیشتر به دنبال این هستند که به قدرت برسند. افراد حامی این نامزدها هم چنین نگرشی دارند. آن‌ها بیش از آنکه درصدد ریشه یابی فقر فرهنگی جامعه باشند به سیاست زدگی دچار شدند. همین مسئله بزرگترین آفت جامعه ماست. مشکلات دیگر به دنبال این سیاست زدگی در جامعه ایجاد شده است.

امیدواریم نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه های خود به مسائل فرهنگی توجه کنند. آن‌ها باید به این موضوع پی ببرند که توجه به فرهنگ می‌تواند تاحدی گره گشای مشکلات جامعه باشد. ادامه بی توجهی به فرهنگ می‌تواند مشکلات جامعه مان را افزایش دهد و مردم باز هم با آسیب هایی چون اختلاس دست و پنجه نرم کنند.

 

انتهای پیام/ 

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *