🌟 فرهنگی

کتاب‌های جدید نشر پایتخت منتشر شدند

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب‌های جدیدی در نشر پایتخت منتشر شدند. از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:


بیشتر بخوانید

  • نویسنده «فیلی در اتاق»، این بار شما را به کشوری خیالی می‌برد

کتاب «ساتاگل و همسرش خانم گلناره»

کتاب «ساتاگل و همسرش خانم گلناره» اثر محمدعلی منافی در نشر پایتخت منتشر شد. این مجموعه داستان کوتاه بسیار ظریف و بادقت نوشته شده است. محمدعلی منافی قصه‌گوی خوبی است و در روایت‌هایش مخاطب را تا آخرین کلمه با خود همراه می‌کند. در داستان‌هایش اضافه‌گویی و اطناب دیده نمی‌شود.

«ادگار آلن پو» نویسنده آمریکایی می‌گوید: «داستان کوتاه قطعه‌ای تخیلی است که حادثه‌ی واحدی را، خواه مادی باشد و خواه معنوی، مورد بحث قرار دهد. این قطعه تخیلی بدیع باید بدرخشد، خواننده را به هیجان بیاورد، یا در او اثر گذارد باید از نقطه ظهور تا پایان داستان در خط صاف و همواری حرکت کند.»

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«به آرامی از پله‌ها بالا آمد. وقتی روبه‌روی دفترپیشخوان ایستاد، دفتردار طبق معمول در پشتِ میز چرت می‌زد. او از روی عادت نگاه کوتاهی به تازه‌وارد انداخت و پلکانش را روی هم نهاد:

_ چه می‌خواهی؟

تازه‌وارد قدم جلو نهاد. جوانی سی‌ساله بود. قامتی بلند، چهره‌ای سیاه‌سوخته، چشمانی نافذ و مو‌های پُرپشت داشت. انگار خسته و غمگین بود. گفت:

_ اتاق می‌خواستم.

دفتردار خمیازه کشید و پلک‌هایش همچنان روی هم افتاد:

_ تک‌نفره ندارم. تو یک اتاق عمومی یک تخت خالی هست. چند روز اینجا می‌مانی؟

_ معلوم نیست.

دفتردار مشخصات او را نوشت. آدرس اتاق شماره هشت را به او داد و دوباره پشت میز به چرت‌زدن پرداخت.»

کتاب «من نوه‌ تزار، ناتالیا فئودورنا هستم»

کتاب‌های جدید نشر پایتخت منتشرشدند

مجموعه داستان کوتاه «من نوه‌ی تزار، ناتالیا فئودورنا هستم»، اثر محمدعلی منافی در نشر پایتخت منتشر شد. در این مجموعه داستان شخصیت‌ها به خوبی توصیف شده‌اند و فضاپردازی عالی است.همان‌طور که می‌دانیم؛ داستان کوتاه اثری است کوتاه که درآن نویسنده به یاری یک طرح منظم شخصیتی اصلی را دریک واقعهٔ اصلی نشان می‌دهد، و این اثر بر روی هم تأثیرِ واحدی را القا می‌کند. در این مجموعه داستان هم تلاش شده که مخاطب به یک مفهوم واحد برسد و در داستان هرچند کوتاه غرق شود.

کتاب «وجدان»

کتاب‌های جدید نشر پایتخت منتشرشدند

کتاب «وجدان» اثر سجاد مولوی در نشر پایتخت منتشر شده است. این نویسنده قلمی سلیس و روان دارد. در نوشته هایش می‌خواهد مخاطبانش را با داستان همراه کند. تعلیق خوب و فضاسازی مناسب در قالب توصیف ها، مکان و زمان ازعناصر مهم در این اثر است. نویسنده در «وجدان» درباره موضوعی می‌نویسد که کمتر کسی به آن پرداخته است. برخی هم درباره آن نوشتند، اما برایش اهمیت زیادی قائل نشدند. حالا این سوژه با داستانی خلاقانه برای مخاطب به رشته تحریر در آمده است برای اینکه او را غافلگیر کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«نگاهی به اطراف خانه می‌اندازم. مرتّب است و با وسایلِ جدید و بروزی هم تکمیل شده است. بوی مشروبات الکلی سراسر اتاق را پُر کرده است و با نفس کشیدن هم آدم را مست و بیخود می‌کند. از این محیط متنفّرم. دستی به صورتم می‌کشم و به موهایم چنگ می‌اندازم. قطعاً از اینجا چیزی عایدم نخواهد شد. بالاخره سکوت مطلقی ایجاد می‌شود و صدای جروبحث می‌خوابد. آهسته از پله‌ها پایین می‌آید و با فاصله مقابلم می‌ایستد.»

انتهای پیام/

 

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *