🌟 فرهنگی

«تاریخ مردم ایران» به چاپ هجدهم رسید

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مجموعه دو جلدی کتاب «تاریخ مردم ایران» اثر عبدالحسین زرین کوب در انتشارات امیرکبیر تجدید چاپ شد. تاکنون این کتاب ۱۸ بار بازنشر شده است. زرین کوب در این اثرش با زبانی شیوا و فصیح تاریخ ایران را بازگو می‌کند. این جلد از پایان جلد نخست آن آغاز می‌شود و در آن به بررسی بخش‌ها و زوایه‌های مهم تاریخ مردم ایران زمین از جمله فرهنگ، تصوف، کلام، فلسفه و ادبیات فارسی در کنار روایت تاریخ دوره‌ای از پهلوی ایران پرداخته است.


بیشتر بخوانید

  • «دنیایی رو به دگرگونی» منتشر شد

 

جلد نخست کتاب به تاریخ ایران پیش از اسلام می‌پردازد. این جلد به دو بخش تاریخ پهلوانی و واقعی تقسیم می‌شود. در بخش ابتدایی آن به دنیای اساطیری سرزمینمان می‌پردازد. از افسانه‌های پیشدادی و کیانیان، اوستا و زرتشت سخن به میان می‌آورد.در بخش دوم جلد نخست آن که «افق‌های دور» نامیده شده است از ورود آریایی‌ها به فلات ایران آغاز می‌شود و تا پایان حکمرانی ساسانیان ادامه می‌یابد. این مجموعه دوجلد هم اکنون در بازار نشر عرضه شده است.

در مقدمه عبدالحسین زرین‌کوب برکتاب آمده است:

«در کتاب حاضر سعی کرده‌ام آنچه را از تاریخ واقعی مردم و از طراز معیشت و تفکر و آداب و اخلاق آن‌ها از منابع موثق به دست می‌آید بی هیچ شور و احساس قومی به بیان آورم و اگر با این حال مواردی هست که احیاناً با آنچه برخی شرق‌شناسان غربی در این باب‌ها اظهار کرده‌اند به توافق نرسیده‌ام از آن رو است که نتوانسته‌ام مثل آن‌ها تجاوز روم و بیزانس را با دیده تحسین بنگرم و واکنش مردم ایران را در مقابل جاذبه یونانی‌گری و روم‌پرستی، گرایش به ارتجاع و تسلیم به استبداد تلقی کنم.»

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *