🌟 فرهنگی

نویسنده کتاب‌های دفاع مقدسی در بیمارستان بستری شد/ تمدید فراخوان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا پایان خرداد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید

  • رونمایی از ترجمه کتاب «در کمین گل سرخ» به هشت زبان/ نام‌گذاری روز «قصه و قصه‌گویی» به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسید

رونمایی از مجموعه کتاب‌های جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایوب دهقانکار، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این مراسم، سامان صفدری رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی اجتماعی آفتاب خرد، درباره کتاب جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران گفت: تحقیق در جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران سال ۹۰ با تمهید آقای فلاح زاده آغاز شد. همین مسئله مقدمه ایجاد موسسه فرهنگی اجتماعی شد. کار تحقیق و چاپ کتاب بیش از یک دهه طول کشید، چون وسعت بسیار زیادی داشت.

وی افزود: در نشست‌های علمی، به ضرورت و امکان پذیر بودن تحقیق در زمینه جریان شناسی فکری فرهنگی رسیدیم. از سوی دیگر به این نتیجه رسیدیم که تحقیق در این زمینه تخصصی است و باید بررسی جریان‌های فکری و فرهنگی در ۵۰ سال اخیر در دستور کار قرار بگیرد. افرادی که به طور تخصصی در زمینه جریان شناسی فکری فرهنگی فعالیت کرده بودند، تحقیق را به عهده گرفتند.

برگزیدگان پویش کتاب‌خوانی نشاط نوروزی با کتاب معرفی شدند

برگزیدگان پویش کتاب‌خوانی نشاط نوروزی با کتاب در سال ۱۴۰۰ با رای هیئت داوران این پویش انتخاب و معرفی شدند. داوری این پویش در سه مرحله برگزار شد و ۲۰۱ اثر به مرحله نهایی راه یافتند که پس از داوری نهایی توسط هیئت داوران متشکل از علی کاشفی خوانساری، جعفر توزنده جانی، طیبه شامانی، سجاد جمشیدیان، اسماعیل یزدان پور، کیمیا امینی و محسن شمس‌الدین با ارزیابی آثار رسیده به مرحله نهایی با شاخص‌هایی همچون ارتباط با موضوعات پویش، خلاقیت در ارائه، کیفیت ارائه، رعایت زمان‌بندی، تعداد بازدیدکنندگان و چرخش در فضا‌های مجازی (اصطلاحاً لایک، همرسانی و کامنت) و توجه به مسائل اجتماعی روز کشور برگزیدگان نهایی این پویش را معرفی کردند.

حمید حسام در بیمارستان بستری شد

صفحه مجله «شیرازه کتاب» وابسته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اعلام خبر بستری شدن حسام در بیمارستان نوشت: «حمید حسام، نویسنده حوزه دفاع مقدس و برگزیده جایزه «جلال» و «کتاب سال دفاع مقدس» به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شد.»

تمدید فراخوان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون تا پایان خرداد

فراخوان بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا پایان خرداد ۱۴۰۰ تمدید شد. بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «آینده ساختنی است» و با محور‌های موضوعی امید‌ها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و از خودگذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی) برگزار می‌شود.

بر همین اساس، این دوره از جشنواره قصه‌گویی به دلیل شیوع بیماری کرونا، به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف می‌توانند با مراجعه به پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

کتابخانه‌های عمومی آماده ارائه خدمات به اعضا شدند

از روز شنبه ۸ خرداد تمامی کتابخانه‌های عمومی استان در مناطق نارنجی به لحاظ شرایط کرونایی اقدام به ارائه خدمات امانت منابع به اعضا کردند. سالن‌های مطالعه تعطیل خواهند بود و بخش امانت کتابخانه به ارائه خدمات خواهد پرداخت. لازم به ذکر است در این شرایط کماکان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از تجمع افراد در بخش‌های مختلف کتابخانه شامل لابی، راهرو‌های مخازن، مقابل میز امانت و محوطه کتابخانه الزامی و اجرا خواهد شد.

برگزیدگان جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند

نشست پایانی بررسی آثار راه یافته به جایزه کتاب فصل زمستان کانون پرورش فکری، روز شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ با حضور داوران این فصل، مهری ماهوتی، زهره پریرخ، فروزنده خداجو، مروارید رازقی و مریم زندی به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، ۲۱ عنوان کتاب نامزدِ داوری (داستان کودک ۴ عنوان، داستان نوجوان ۸ عنوان، شعر کودک ۳ عنوان و شعر نوجوان ۶ عنوان) بررسی شد. بر همین اساس هیئت داوران در جمع‌بندی پایانی، کتاب «سه‌گانه‌ی دروازه‌ی مردگان» (قبرستان عمودی، شب خندق و چاه تاریکی) به نویسندگی حمیدرضا شاه‌آبادی از انتشارات افق را حائز دریافت جایزه‌ی کتاب ماه دی دانست. همچنین کتاب «جزیره» به نویسندگی دیوید آلموند و ترجمه‌ی شیرین ملک‌فاضلی از انتشارات هوپا موفق به دریافت جایزه‌ی کتاب ماه بهمن شد.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *