علم و تکنولوژی

نفوذ به یک میلیارد سال از عمر جوان‌ترین سنگ‌های ماه

باشگاه خبرنگاران جوان سنگ‌های آتشفشانی جمع آوری شده از ماه در سال گذشته حدود دو میلیارد سال قدمت دارند (یک میلیارد سال جوانتر از نمونه‌های بازگشتی ماموریت‌های قبلی).

 به گزارش Theconversation، این کشف جدید به این معنی است که کره ماه اخیرا بیش از آنچه کارشناسان پیش از این تصور می‌کردند، از نظر آتشفشانی فعال بوده است. تصاویر از راه دور گرفته شده در چند سال گذشته نشان می‌دهد که ماه خانه سنگ‌های بسیار جوان تری از نمونه‌هایی که قبلاً برای مطالعه مستقیم به زمین آورده شده بودند، است.

نمونه‌های سنگی توسط آژانس فضایی ملی چین در ماموریت Chang’e-۵ جمع آوری شد. این اولین بار است که کسی در سال ۱۹۷۶ سنگ از ماه جمع آوری کرده است. این تیم در جلسات از راه دور با همکاران خود در چین، در دانشگاه کورتین به تعیین سن نمونه‌های سنگ ماه کمک کردند. پیش از این، جوانترین سنگ‌های مورد مطالعه روی زمین، نمونه‌هایی بودند که توسط ماموریت‌های آپولو و لونا در دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ به زمین آورده شدند. همه آن‌ها حداقل سه میلیارد سال قدمت داشتند، در حالی که زمین شناسان گمان می‌کردند ماه از آن زمان فعال نبوده است. پس از برآورد سن سنگ‌های جدید ماه، براساس میزان پوسیدگی عناصر رادیواکتیو در این نمونه‌ها، این تیم سن آخرین نمونه‌ها را حدود دو میلیارد سال پیش بینی کردند.

چین برای فرود مجدد در ماه در سال ۲۰۲۴ در چارچوب ماموریت Chang’e-۶ برنامه ریزی‌هایی داشته است. این واقعیت که ماه دارای صخره‌های آتشفشانی جوان تری نسبت به آنچه ما تصور می‌کردیم است، به این معناست که احتمالاً دارای گرمایش داخلی نسبتاً جدیدی بوده که این فعالیت‌های آتشفشانی را برانگیخته است.

به طور کلی، سنگ‌های آتشفشانی در سیارات و قمر‌های مختلف سنگی مشابه هستند، اما برخی تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند. سنگ‌های آتشفشانی قمری احتمالاً در شرایط گرم تر تشکیل می‌شوند، زیرا آب در ماه نسبت به زمین کمیاب‌تر است. تمرکز این گروه در حال حاضر روی تجزیه و تحلیل قطعات بیشتر است تا میزان ترکیبات شیمیایی آن‌ها مشخص شود.


بیشتر بخوانیم

  • اکتشاف تکان دهنده 2020 در حوزه زمین شناسی

انتهای پیام/

منبع:yjc.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *