طرز تهیه کلوچه زعفرانی

کلوچه زعفرانی , طرز تهیه کلوچه زعفرانی , دستور پخت کلوچه زعفرانی با فر و بدون فر

کلوچه زعفرانی یکی از انواع کلوچه های سنتی و خوشمزه ایرانی است که دارای عطر و طعم بسیار جذابی می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه زعفرانی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم کلوچه زعفرانی
آرد ۲ پیمانه
روغن جامد یا کره ½ پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ½ پیمانه
نمک نوک قاشق چایخوری
بکینگ پودر ½ قاشق چایخوری
وانیل ½ قاشق چایخوری
کشمش (اختیاری) به مقدار کافی

طرز تهیه کلوچه زعفرانی

مرحله اول

برای تهیه کلوچه زعفرانی ساده و خوشمزه ابتدای کار درون یک کاسه مناسب تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل اضافه می کنیم، سپس با همزن دستی به مدت ۵ تا ۷ دقیقه هم می زنیم تا بافت مواد روشن و کش دار شود.

مرحله دوم

حالا زعفران دم کرده را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و در حد ترکیب شدن مخلوط می کنیم. در ادامه روغن جامد یا کره را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس به مدت ۱ دقیقه در حد مخلوط شدن مواد هم می زنیم.

مرحله سوم

در این مرحله آرد و بکینگ پودر را درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم. در ادامه مخلوط آرد را درون الک می ریزیم و ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس طی ۳ مرحله درون مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا خمیر کلوچه را با لیسک مخلوط می کنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود. در ادامه بسته به سلیقه مقداری کشمش درون مایه کلوچه می ریزیم، سپس مجددا مخلوط می کنیم تا به صورت یکدست درون خمیر پخش شود.

مرحله پنجم

در این مرحله فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کاملا گرم شود. در ادامه روی سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس با دست چرب مقداری از خمیر کلوچه بر می داریم.

مرحله ششم

حالا خمیر کلوچه را در دست فرم می دهیم و روی کاغذ روغنی با فاصله از هم قرار می دهیم، سپس سینی را در طبقه وسط فر قرار می دهیم. توجه داشته باشید مواد کلوچه همانند مایه کیک شل و یا همانند خمیر منسجم نیست.

مرحله هفتم

حالا اجازه می دهیم کلوچه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون فر بماند تا کاملا بپزد و اطراف کلوچه ها طلایی شود. در صورت نبود فر می توانیم کلوچه را درون تابه درست کنیم، به این منظور که یک شعله پخش کن روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله واشر های اطراف تابه رژیمی را خارج می کنیم، سپس تابه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم تابه کاملا گرم شود. در ادامه درون تابه را با کاغذ روغنی می پوشانیم و یا  با روغن جداکننده چرب می کنیم.

مرحله نهم

حالا مقداری از مواد کلوچه را با دست چرب بر می داریم، سپس در دست فرم می دهیم و با فاصله از هم درون تابه قرار می دهیم. در ادامه درب تابه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم کلوچه به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی حرارت بماند.

مرحله دهم

در این مرحله پس از گذشت این مدت، زمانی که اطراف کلوچه طلایی شد حرارت را خاموش می کنیم. به دلیل نرم بودن بافت کلوچه اجازه می دهیم کلوچه ها درون تابه کاملا خنک شوند، سپس از تابه خارج می کنیم.

مرحله یاردهم

در نهایت می توانیم کلوچه زعفرانی را به مدت ۱ هفته در دمای محیط نگهداری کنیم. در ادامه کلوچه های زعفرانی را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم، سپس به همراه چای زعفرانی یا قهوه سرو می کنیم. نوش جان.