طرز تهیه خورش ترشی قرمه

طرز تهیه ترشی قورمه اردبیل طرز تهیه خورشت مسما با لوبیا چشم بلبلی

خورش ترشی قرمه یکی از انواع خورش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر اردبیل می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش ترشی قرمه در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لوبیا چشم بلبلی ۴ قاشق غذا خوری
گوشت گوسفندی یا گوساله ۲۵۰ گرم
رب گوجه ۳ قاشق غذا خوری
پیاز ۴ عدد
ادویه و زعفران به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
آلو خورشتی به مقدار دلخواه
آبغوره یه میزان لازم
پودر دارچین ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه خورش ترشی قرمه

مرحله اول

برای تهیه خورش ترشی قرمه در ابتدای کار، یکی از پیاز ها را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. یک قابلمه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله دوم

کمی که پیاز ها سرخ شد و سبک شد، گوشت را که تکه تکه کرده ایم، حدود ۱۲ تکه، به پیاز ها اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ آن عوض شود. در این مرحله، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله سوم

سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و همراه با گوشت ها تفت می دهیم تا رنگ باز کند و به طور کامل سرخ شود. وقتی که رب رنگ باز کرد، ۳ لیوان آب به آن اضافه کرده و درب قابلمه را می بندیم و می گذاریم تا به جوش آید.

مرحله چهارم

وقتی که آب جوشید، حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم تا گوشت بپزد. لوبیا را شسته و با کمی آب درون یک قابلمه دیگر به مدت ۲۰ دقیقه می جوشانیم. سپس آب کش کرده و کنار می گذاریم. در این فاصله، بقیه پیاز ها را شسته و پوست می کنیم.

مرحله پنجم

سپس به صورت خلالی خرد می کنیم. یک تابه برداشته و با مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را درون روغن داغ سرخ می کنیم تا طلایی و ترد شود. وقتی که گوشت پخته شد، نصف پیاز داغ را به همراه لوبیا به خورش اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در نیم ساعت آخر کار، زعفران و آلو خورشتی و دارچین و نمک و آبغوره، را اضافه می کنیم و می گذاریم نیم ساعت با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. سپس بقیه پیاز داغ ها را اضافه کرده و مخلوط می کنیم و سرو می کنیم.