طرز تهیه ملا قورمه

ملا قورمه , طرز تهیه ملا قورمه , دستور پخت ملا قورمه

ملا قورمه یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه کشور ایران است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ملا قورمه در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
بادمجان۲ غدد
جعفری خشک۳ قاشق غذاخوری
نعناع خشک۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
آب لیمو ترش۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه ملا قورمه

مرحله اول

برای تهیه ملا قورمه ابتدا در یک کاسه مناسب مقداری آب به همراه ۱ قاشق نمک می ریزیم و خوبی هم می زنیم تا نمک به طور کامل در آب حل شود. در ادامه بادمجان ها را پوست گرفته، سپس به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله بادمجان های خرد شده را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه درون آب نمک قرار می دهیم تا تلخی شان گرفته شود، سپس بادمجان ها را از آب نمک خارج کرده و آبکشی می کنیم و کمی فشار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود.

مرحله سوم

حالا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن به آن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا کاراملی شود.

مرحله چهارم

در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و با پیاز تفت می دهیم تا به خوبی یکدست شوند. در ادامه بادمجان ها را اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند.

مرحله پنجم

حالا سبزی های خشک را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا با دیگر مواد ترکیب شوند. در همین حین گوجه فرنگی ها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس چند دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم.

مرحله ششم

حالا مواد درون قابلمه را یک سمت جمع می کنیم و در سمت خالی قابلمه رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا طعم خامی آن گرفته شود. حالا رب گوجه فرنگی را هم با دیگر مواد ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله هفتم

در این مرحله نصف لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم ملاقورمه جا بیفتد. در پایان پس از اینکه غذا به روغن افتاد آب لیمو ترش را اضافه می کنیم، سپس ملاقورمه را در ظرف می کشیم و به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.