طرز تهیه نان شیر عسلی

نان شیر عسلی , طرز تهیه نان شیر عسلی , دستور پخت نان شیر عسلی

نان شیر عسلی یکی از انواع نان های خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. از نان شیرعسلی به طور معمول برای پذیرایی و میان وعده استفاده می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان شیر عسلی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان شیر عسلی
آرد نان فانتزی۳۰۰گرم
آب۶۰ گرم
شیر۷۰ گرم
مایه خمیر۶ گرم
شکر۳۰ گرم
نمک۵ گرم
تخم مرغ۱ عدد
شیر عسلی۳۰ گرم
کره نرم شده۵۰ گرم

طرز تهیه نان شیر عسلی

مرحله اول

برای تهیه نان شیر عسلی خوشمزه ابتدا پودر خمیر مایه ( دانستنی ها خمیر مایه فوری ) را به همراه آب و ۱ قاشق از شکر درون یک ظرف کوچک با هم ترکیب می کنیم و به مدت ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم

در این مرحله آرد را الک می کنیم، سپس به همراه باقیمانده شکر، نمک، تخم مرغ و شیر عسلی ( چطوری شیر عسلی درست کنیم؟ ) داخل یک کاسه جادار می ریزیم، سپس خمیر مایه را پس از اینکه عمل آمد به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا مواد را با دست یا دستگاه همزن مخصوص خمیر ترکیب می کنیم تا خمیر شکل بگیرد، پس از اینکه خمیر جمع شد، در حین ورز دادن آن، شیر را کم کم اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا شیر به طور کامل به خورد خمیر برود.

مرحله چهارم

به هیچ وجه شیر را به صورت یک باره به خمیر اضافه نکنید، چون ممکن است هنگام اضافه کردن کره خمیر شل شود. پس از اینکه خمیر به طور کامل جمع شد، کره نرم را به آن اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا با دیگر مواد یکدست شود.

مرحله پنجم

اگر پس از اضافه کردن کره، خمیر کمی نرم شد، می توانیم کمی آرد اضافه کنیم، اضافه کردن بیش از حد آرد باعث می شود که نان به خوبی پف نکند. در صورتی هم که خمیر بیش از حد سفت بود، می توانیم کمی شیر اضافه کنیم تا به تعادل برسد.

مرحله ششم

پس از اضافه کردن کره، خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز می دهیم، سپس روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و خمیر را به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت می دهیم. پس از گذشت یک ساعت خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم.

مرحله هفتم

حالا خمیر را کمی ورز می دهیم تا هواگیری شود، سپس آنرا به دو قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را به صورت جداگانه چونه می کنیم. در ادامه روی چونه ها را با پلاستیک یا پارچه می پوشانیم و به مدت ۱۵ دقیقه مجددا استراحت می دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله قالب را با روغن جدا کننده کیک ( روش درست کردن روغن جداکننده ) پوشش می دهیم، سپس چونه ها را درون قالب قرار می دهیم و به شکل دلخواه روی آنها طرح ایجاد می کنیم، سپس مجددا روی چونه ها را می پوشانیم.

مرحله نهم

در این مرحله هم به مدت یک تا یک ساعت و نیم ساعت به چونه ها استراحت می دهیم تا حجم بگیرند، ۱۰ دقیقه مانده به پایان استراحت خمیر، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم به طور کامل گرم شود.

مرحله دهم

پس از پایان استراحت، قالب را درون فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم نان ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند. پس از گذشت ۲۰ دقیقه اگر روی نان رنگ نگرفت، گریل را چند دقیقه روشن می کنیم تا روی نان ها ببه رنگ طلایی مایل به قهوه ای در بیاید.