طرز تهیه دست حلوا

دست حلوای گیلانی , طرز تهیه دست حلوا , دستور پخت دست حلوا

دست حلوا یکی از انواع حلواهای بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان گیلان می باشد. این حلوای خوشمزه با طعم ها و دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دست حلوا در ادامه با سایت اموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم دست حلوا
آرد برنج۱ کیلوگرم
شکر۵۰۰ گرم
روغن جامد۲۵۰ گرم
آب۱ لیتر
پودر هل۱ قاشق چایخوری
گلاب½ استکان
پودر گل سرخ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه دست حلوا

مرحله اول

برای تهیه دست حلوا به روش گیلانی ابتدا باید شربت حلوا را درست کنیم، برای این منظور آب را به همراه شکر داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا شکر به طور کامل درون آب حل شود.

مرحله دوم

پس از اینکه شربت به نقطه جوش رسید، حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم به غلظت مناسب برسد. غلظت شربت باید شبیه به غلظت شربت بار ( غلظت شربت بار چقدر است؟ ) باشد و هر چقدر غلیظ تر شود، حلوا سفت تر می شود.

مرحله سوم

پس از اینکه شربت به غلظت مناسب رسید، هل و گلاب را به آن اضافه می کنیم و شربت را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه روغن جامد را هم داخل یک کاسه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا ذوب شود، سپس کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس آرد برنج را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا طعم خامی آن گرفته شود و رنگش کمی تغییر کند. در هنگام تفت دادن آرد برنج باید کاملا مراقب باشیم تا نسوزد.

مرحله پنجم

در این مرحله آرد برنج را هم از روی حرارت کنار می گذاریم و صبر می کنیم تا کمی از حرارت بیفتد. تمام مواد حلوا باید گرم باشند، به صورتی که بتوانیم با دست آنها را درست کنیم، اگر شربت، روغن و آرد برنج سرد شدند، باید آنها را مجددا کمی گرم کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله آرد برنج را درون یک سینی استیل لبه دار می ریزیم و در وسط آرد یک حفره با دست ایجاد می کنیم. در ادامه شربت و روغن را به آرد برنج اضافه می کنیم و با دست مشغول مخلوط کردن حلوا می شویم.

مرحله هفتم

به هیچ وجه برای درست کردن این حلوا از دست کش استفاده نکنید، چون این حلوا با حرارت دست ها شکل می گیرد. حالا باید مواد را به مدت ۱۵ دقیقه با دست ورز بدهیم تا حلوای ما شکل بگیرد و کاملا منسجم و یکدست شود.

مرحله هشتم

در ادامه پودر گل سرخ و گلاب را هم اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد به خوبی ترکیب شوند. پس از اینکه حلوا شکل گرفت، آنرا به صورت یکدست در کف سینی پهن می کنیم و به شکل دلخواه برش می زنیم.

مرحله نهم

در پایان برای تزیین روی حلوا می توانیم از گل سرخ یا کنجد استفاده کنیم. در گذشته برای تزیین این حلوا از پودر برگ درخت لیمو استفاده می شده است. حالا حلوا را به مدت ۲ ساعت در جای خنک قرار می دهیم تا خودش را بگیرد.