طرز تهیه یارما شورباسی

یارما شورباسی , طرز تهیه یارما شورباسی , دستور پخت آش یارما شورباسی ارومیه

یارما شورباسی، آش بلغور مخصوص ارومیه است. این آش خوشمزه در فصل پاییز و زمستان به وفور در ارومیه طبخ می شود. البته در فصل تابستان با سبزیجات تازه و در فصل زمستان با سبزیجات خشک یارما شورباسی را بار می گذارند. این غذای خوشمزه بسیار لذیذ است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه یارما شورباسی در ادامه با سایت اموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۶ نفر
نخود ۱ لیوان
لوبیا ۱ لیوان
بلغور گندم ۳/۲ لیوان
سیب زمینی ۲ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
بادمجان ۲ عدد
گوجه سبز یا غوره نصف پیمانه
پیاز ۲ عدد
کشک ۱ پیمانه
ماست ۴/۱ پیمانه
سبزی آش نیم کیلو
لوبیا سبز مطابق سلیقه
فلفل سبز به میزان لازم
نعناع خشک به میزان لازم
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذا خوری
روغن به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه یارما شورباسی

مرحله اول

برای تهیه آش خوشمزه و مخصوص یارما شورباسی در ابتدا بلغور را پاک کرده و بشویید. بلغور را با نخود، لوبیا و مقداری آب بپزید. لازم به ذکر است که باید نخود را چند ساعت بخیسانید. چند باری آب نخود را عوض کرده و دور بریزید تا نفخ آن کاملا برطرف شود.

مرحله دوم

بین ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد تا بلغور کاملا پخته و لعاب بیندازد. باید بلغور را برروی حرارت کم بپزید. پیاز را شسته و پوست بگیرید. سپس آن را بر روی تخته برش خرد کنید. در یک تابه پیاز را تفت دهید تا طلایی شود.

مرحله سوم

در این مرحله گوجه سبز یا غوره را خرد کرده و به پیاز اضافه کنید. باید همه را با هم به خوبی مخلوط کرده و تفت بدهید. در انتها کمی نمک، فلفل، زردچوبه و رب اضافه کنید. محتویات داخل تابه را به درون قابلمه بریزید.

مرحله چهارم

بعد از اینکه مواد به خوبی با هم مخلوط شد و یکی دو جوش دیگر خورد؛ باید بادمجان و سیب زمینی را به آش اضافه کنید. البته بادمجان وسیب زمینی را باید پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد کنید، سپس اضافه کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله لوبیاسبز را نیز به صورت ریز خرد کنید و به آش اضافه کنید، البته اضافه کردن لوبیا سبز سلیقه ای می باشد و می توانید آنرا از مواد لازم حذف کنید. اجازه دهید تا یازما شورباسی ۴۵ دقیقه دیگر بپزد.

مرحله ششم

حالا سبزی خرد شده را نیز اضافه کنید. باید زیر شعله را کم کنید تا یارما شورباسی آرام جا بیفتد. نکته ای که باعث بهتر شدن طعم این آش خوشمزه می شود این است که می توانیم در صورت تمایل کمی عصاره پای مرغ یا قلم به ان اضافه کنیم.