طرز تهیه ته چین فیروز کوهی

ته چین فیروز کوهی , طرز تهیه ته چین فیروز کوهی , دستور پخت ته چین فیروز کوهی

ته چین فیروز کوهی که به ته چین گرمساری هم معروف است، یکی از غذا های محبوب در دماوند و استان گرمسار محسوب می ‌شود. این غذا با ته چین زعفرانی ایرانی که می ‌شناسیم کاملا متفاوت است. طعم خاص زیره و ترکیب لواشک و گوشت قرمز، مجموعه‌ ای از مزه ‌ها را می ‌سازد که حتما باید امتحان کرد. ته چین فیروز کوه غذایی بسیار خوشمزه و خوش‌رنگ است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ته چین فیروزکوهی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم ته چین فیروزکوهی
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
برنج ۲ پیمانه
شوید خشک به میزان لازم
پیاز بزرگ ۱ عدد
سیر ۱ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
چوب دارچین ۱ تکه کوچک
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
زیره سیاه سابیده شده به میزان لازم

طرز تهیه ته چین فیروزکوهی

مرحله اول

برای تهیه ته چین خوشمزه به روش فیروزکوهی ابتدا پیازها را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت نگینی خرد می کنیم. پیاز ها را به همراه سیر، چوب دارچین و رب گوجه فرنگی در کمی روغن تفت می‌ دهیم و بعد ادویه ها را اضافه می ‌کنیم.

مرحله دوم

سپس تکه های گوشت را که بهتر است کمی چربی دار انتخاب کنیم، را روی مواد می ‌چینیم. در ادامه به اندازه چهار پیمانه آب اضافه می ‌کنیم و اجازه می ‌دهیم به مدت دو ساعت کاملا گوشت ها بپزند و نرم شوند.

مرحله سوم

در این مرحله یک قابلمه مناسب  را با مقداری آب روی حرارت قرار می دهیم تا بجوش آید. سپس برنج را که از قبل خیس کرده ایم، را با کمی نمک به آب در حال جوش اضافه می کنیم. وقتی که برنج نیم پز شد، شوید خشک را به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

بعد از کمی جوش خوردنو مطمئن شدن از پخت اولیه برنج، آنرا به همراه شوید، آبکش می ‌کنیم. در ادامه کف قابلمه تفلون را کمی روغن به همراه مقداری زردچوبه و نمک می ‌ریزیم، سپس برای ته دیگ به انتخاب خود از سیب زمینی یا نان استفاده می کنیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه ته دیگر را به صورت مرتب کف قابلمه قرار دادیم، یک کفگیر برنج اضافه می کنیم، به صورتی که روی ته دیگر پوشانده شود، سپس تکه های گوشت را روی برنج چیده و دوباره باقیمانده برنج را روی گوشت ها می ‌ریزیم.

مرحله ششم

حالا با پشت قاشق کاملا فشرده می ‌کنیم. ظرف را روی حرارت گذاشته و مقداری آب و روغن برای دم کشیدن برنج اضافه می ‌کنیم و اجازه می ‌دهیم به مدت چهل و پنج دقیقه روی شعله کم دم بکشد و حاضر شود. سپس به صورت قالبی آن را سرو می کنیم.