طرز تهیه قطاب کره ای

قطاب کره ای , طرز تهیه قطاب کره ای , دستور پخت قطاب کره ای

شیرینی های سنتی از جمله شیرینی های پر طرفدار است و در هر منطقه از ایران تقریبا نوعی از شیرینی های سنتی را می‌ بینیم. در این بین شیرینی سنتی قطاب بسیار پرطرفدار است که در مناسبت ها و جشن های متعدد سنتی و مذهبی مانند عید نوروز، عید قربان و عید فطر در بسیاری از خانه ها پخته می ‌شود. قطاب در واقع شیرینی سنتی یزد است و از دو بخش بیرونی(خمیر یا نان قطاب) و بخش میانی(پودر بادام، شکر، هل و…) تشکیل می ‌شود و در انتهای کار آن را در پودر قند می غلطانند. نوعی از قطاب نیز وجود دارد که به قطاب کرمان معروف است و تنها فرق آن با قطاب یزدی در مواد میانی آن است که به جای بادام از گردو یا پسته استفاده می‌ شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قطاب کره ای در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم قطاب کره ای
تخم مرغ۷ عدد
روغن مایع۳۰۰ گرم
آب یخ۱ کیلوگرم
آرد۳ کیلوگرم
نمک۱ قاشق چای خوری
وانیلمقداری
روغن کره ای (روغن ۴۴)۱۳۰۰ گرم
زعفرانمقداری
مواد لازم برای مغز قطاب
پودر نارگیل۱ کیلوگرم
شکر۱۵۰۰ گرم
گردو خرد شده نگینی۷۰۰ گرم
کنجد بو داده۳۰۰ گرم
پودر هل۱ قاشق غذا خوری
گلاب۴۰۰ گرم

طرز تهیه قطاب کره ای

مرحله اول

برای تهیه قطاب خوشمزه به روش کره ای در ابتدای کار، مواد میانی را تهیه می کنیم. برای این کار، پودر نارگیل، شکر، گردو، کنجد بو داده، پودر هل و گلاب را با هم مخلوط می‌ کنیم. خمیر به دست آمده را باید بتوانیم گلوله کنیم و وسط شیرینی قرار دهیم.

مرحله دوم

یعنی خمیر به دست امده از مواد باید نه کاملا پودری و نه کاملا خمیری شکل باشد. توجه داشته باشید که شل و سفتی مواد میانی را می‌توانیم به وسیله ی گلاب و پودر نارگیل تنظیم کنیم. در این مرحله به تهیه خمیر قطاب می پردازیم.

مرحله سوم

همه مواد ذکر شده (تخم مرغ، روغن مایع، آب یخ، نمک، وانیل و زعفران) به غیر از آرد و روغن کره ای را با هم خوب مخلوط می‌ کنیم تا زمانی که وانیل و نمک کاملا حل شوند. سپس آرد را اضافه کرده و با سری شاخ میکسر یا همزن مواد را خوب مخلوط می‌ کنیم.

مرحله چهارم

همزدن مواد را تا زمانی که خمیری لطیف و یکدست بدست آید، ادامه می دهیم. اگر همزن در دسترس نبود خمیر را با دست خوب ورز داده یا ۱۰۰ دفعه آن را روی میز کار می ‌کوبیم. ده دقیقه به خمیر بدست آمده استراحت می‌ دهیم.

مرحله پنجم

بعد از این زمان خمیر را شروع به تا کردن و لا رفتن می‌ کنیم. ابتدا خمیر را بصورت گرد پهن کرده وروغن را وسط آن قرار داده، دوباره جمع می کنیم و پهن می کنیم. این کار را شش لا رفته و ده دقیقه در جای خنک استراحت می ‌دهیم.

مرحله ششم

حالا روی خمیر را با نایلون می ‌پوشانیم. بعد از این زمان دوباره خمیر را یک پنج لا رفته و ده دقیقه در جای خنک و با روکش نایلون استراحت می‌ دهیم. برای بار سوم خمیر را یک شش لا رفته و به قطر نیم سانت خمیر را باز می ‌کنیم.

مرحله هفتم

می‌توانیم خمیر را مثل خمیر ناپلئون سوراخ سوراخ کنیم. سوراخ کردن خمیر از پف کردن خمیر جلوگیری می‌کند. خمیر را کاتر گرد زده، مرتب داخل سینی می ‌چینیم. روی آن نایلون کشیده و به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال قرار می ‌دهیم تا استراحت کند.

مرحله هشتم

نکته ‌ای در این قسمت باید رعایت کنیم و آن فوت پیچ کردن خمیر می باشد. خمیر هایی که کاتر زده بودیم را داخل یخچال قرار می دهیم، بعد از استراحت کامل همه را از یخچال خارج نمی کنیم زیرا اگر همه را از یخچال خارج کنیم ،پیچ کردن خمیر برای ما مشکل می ‌شود.

مرحله نهم

پس چند تا چندتا خارج کرده و از مواد داخل آن قرار می ‌دهیم. وسط خمیر را کمی گود کرده اندازه یک فندق بزرگ از مغزی وسط خمیر قرار داده و خمیر را تا زده، قسمت تا شده خمیر را محکم پرس و نازک می کنیم و شروع به بافتن دور خمیر می کنیم.

مرحله دهم

در این قسمت می توانیم از دستگاه مخصوص قطاب استفاده کنیم. کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن می کنیم. بعد از اتمام پیچیدن قطاب ها، آنها را نزدیک به هم داخل سینی فر می چینیم و روی آن را زرده تخم‌مرغ می‌ مالیم.

مرحله یازدهم

سپس در فری که از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم شده است به مدت ۲۰ دقیقه قرار می دهیم. با توجه به مختلف بودن حرارت فرها ممکن است این زمان بیشتر یا کمتر شود. بعد از خنک شدن قطاب ها می ‌توانیم روی آن شربت داغ بریزیم.

مرحله دوازدهم

یا این که اجازه دهیم کاملاً خنک شود و روی آن پودر قند الک کنیم. اگر قطاب داغ باشد پودر قند روی آن آب می شود. این نکته قابل ذکر است که از مارسیپان کره ای کم شیرین برای مغزی نیز می توانیم استفاده کنیم.

مرحله سیزدهم

یا به جای شکر و پودر نارگیل از خرده شیرینی الک شده استفاده کنیم. روغن کره ای را بیشتر از این اندازه استفاده نکنیم زیرا نتیجه نامطلوبی خواهیم گرفت و شیرینی‌ها در فر فرم خود را از دست داده و ترک می خورند.

مرحله چهاردهم

استراحت بعد از کاتر زدن خیلی مهم می باشد زیرا هرچه خمیر خنک تر باشد پیچ کردن آن راحت تر است. این قطاب را سعی کنیم داخل روغن سرخ نشود زیرا پخت این شیرینی در فر به کیفیت و زیبایی آن کمک می کند.