طرز تهیه آش ماست و لپه

آش ماست و لپه , طرز تهیه آش ماست و لپه , دستور پخت آش ماست و لپه

آش یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که همیشه طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع آش، آش ماست است. این آش که مانند از سبزی و لپه تهیه می شود. و تفاوت آن با آش رشته، استفاده از ماست و برنج و آب مرغ یا جگر و دل مرغ، درون آن استفاده می شود. این آش بسیار خوشمزه است و به عنوان غذا یا پیش غذا می توان آن را تهیه و سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش ماست و لپه در ادامه با سایت اموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم آش ماست و لپه
اسفناج ۱۰۰ گرم
گشنیز ۱۰۰ گرم
جعفری ۱۰۰ گرم
شوید ۱۰۰ گرم
تره ۱۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
آب مرغ تقریبا ۳ لیوان یا ۱ عدد عصاره مرغ
لپه یک سوم پیمانه
پیاز درشت ۱ عدد
ماست چکیده ۲ لیوان

طرز تهیه آش ماست و لپه

مرحله اول

برای تهیه آش خوشمزه با ماست و لپه در ابتدای کار، سبزی ها را پاک کرده و می شوییم. سپس آن ها را خرد می کنیم. لپه را از شب قبل خیس می کنیم تا نفخ آن به طور کامل گرفته شود. پیاز را شسته و پوست می کنیم.

مرحله دوم

سپس به صورت خلالی خرد می کنیم. یک قابلمه برداشته و سبزی آش و لپه و پیاز خلالی و ۱ لیوان آب جوش را درون آن می ریزیم. به آن نمک و فلفل اضافه می کنیم و نیم ساعت روی حرارت اجازه می دهیم تا بجوشد و سبزی لعاب بندازد.

مرحله سوم

در این مرحله به آن آب مرغ اضافه کرده و وقتی که به جوش آمد، برنج را به آن اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که برنج بعد از تقریبا ۷ تا ۸ دقیقه پخت، به لعاب می افتد. در ادامه حرارت زیر آش را خاموش می کنیم.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که برنج را نباید بگذاریم تا به طور کامل له شود و بهتر است زمانی که قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم برنج کمی زنده باشد. حالا قابلمه را به همان صورت روی گاز خاموش به مدت ۳۰ دقیقه گنار می گذاریم.

مرحله پنجم

بعد از نیم ساعت، آش کمی که جا افتاد به آن ماست را که قبلا همزده و یکدست شده است به آش اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا آش یکدست شود. در این آش نباید روغن استفاده شود وگرنه طعم آش را خراب می کند.

مرحله ششم

آش حتما باید قبل از این که ماست اضافه شود، نیم ساعت استراحت کند. در این آش نباید نعنا استفاده کرد. می توان در این آش از دل و جگر مرغ نیز استفاده کرد که طعم خیلی خیلی خوبی به آش می دهد اما قابل حذف است.