طرز تهیه سارما بادمجان کوفته ای

طرز تهیه سارما بادمجان کوفته ای , دستور پخت سارما بادمجان

درکل جهان بسیاری از ملل با پر کردن برگ و یا برخی انواع سبزیجات، غذا درست می کنند. در ترکیه نیز می توان گفت که با پر کردن داخل اکثر سبزیجات برای پخت غذا استفاده می شود. در بسیاری از زبان ها این نوع غذا به نام دلمه و یا دلمادِس شناخته می شود. در این میان کلمه “سارما” نیز در ترکیه به معنی احاطه کردن میباشد و به دلمه در ترکیه سارما نیز گفته می شود. به غذاهایی که داخل برگ پخته می شوند، همانند برگ مو، کلم و این قبیل سبزیجات، سارما گفته می شود وسارمای بادمجان کوفته ای بسیار غذای خوشمزه ای است و پخت راحتی دارد که درون بادمجان با کوفته پر می شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سارما بادمجان کوفته ای در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم سارما بادمجان
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
نان پودر شده یا آرد سوخاری به مقدار لازم
جعفری ۱ دسته
سیر ۲ حبه
نمک و فلفل سیاه و آویشن و زیره به مقدار لازم
بادمجان بلند ۴ عدد
مواد لازم برای سس
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
آب ۳۵۰ میلی لیتر
روغن جهت رومال به مقدار لازم

طرز تهیه سارما بادمجان کوفته ای

مرحله اول

برای تهیه غذای خوشمزه با بادمجان به روش ترکیه ای ابتدا بادمجان ها را پوست کنده و ۳۰ دقیقه داخل آب نمک می گذاریم تا تلخی آن ها گرفته شود. در این فاصله کوفته ها را آماده می‌کنیم. پیاز و سیر را رنده کرده و درون یک کاسه می ریزیم.

مرحله دوم

سپس گوشت چرخ کرده و آرد سوخاری و نمک و فلفل و آویشن و زیره را به آن اضافه می کنیم. در ادامه جعفری را شسته و خرد می کنیم و به مواد اضافه می کنیم و با دست ورز می دهیم تا مواد یک دست و مزه دار شود.

مرحله سوم

سپس داخل یخچال استراحت می دهیم. بعد از این که بادمجان ها را خشک کردیم، داخل سینی فر کاغذ روغنی پهن می کنیم و بادمجان ها را در آن می چینیم. در ادامه پشت و روی آنها را با لیسک روغن مایع می مالیم.

مرحله چهارم

در این مرحله روی بادمجان ها را نمک می پاشیم و داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه قرار می دهیم تا وقتی که به خوبی سرخ شوند، می پزیم. مواد کوفته را از یخچال در می آوریم و به اندازه گردو گرد می کنیم.

مرحله پنجم

سپس داخل بادمجان های سرخ شده می‌گذاریم و رول می‌کنیم و این کار را تا وقتی که همه مواد تمام شود، ادامه می‌دهیم. سپس سس مخصوص را آماده می‌کنیم و روی آنها می ریزیم. برای تهیه سس، یک کاسه بر می داریم.

مرحله ششم

سپس رب گوجه فرنگی و آب و نمک و فلفل را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا یکدست شود. سس آماده شده را روی کوفته ها می ریزیم و سپس سینی فر را در داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد می گذاریم.

مرحله هفتم

حدودا به مدت ۴۰ الی ۴۵ دقیقه نیاز است تا غذا به طور کامل بپزد. البته دمای فر ها متفاوت است و باید کنترل کنیم تا زمانی که روی آنها سرخ شود و کوفته ها پخته شوند، زمان لازم است. پس از آن در ظرف مناسب سرو می کنیم.