طرز تهیه کاهو سکنجبین

خواص کاهو سکنجبین در طب سنتی خانگی شمالی با شکر گیلانی

سکنجبین یک شربت غلیظ است که با شکر و آب و سرکه و عرق نعنا یا خود نعنا تهیه می شود که به دلیل وجود سرکه و عرق نعنا بسیار برای سلامتی مفید است. سکنجبین را می توان برای تهیه شربت های پذیرایی و یا برای صرف کاهو، تهیه کرد. کاهو گیاهی بسیار خوشمزه و پر خاصیت است که سرشار از فیبر است و برای سلامتی مفید است. در تابستان های گرم، مصرف کاهو با سکنجبین طرفداران زیادی دارد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کاهو سکنجبین در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کاهو سکنجبین
کاهو به مقدار دلخواه
شکر ۱ کیلو گرم معادل ۴ لیوان
آب یک و نیم لیوان
سرکه نصف لیوان
عرق نعنا یک چهارم لیوان
زعفران دم کرده کمی

طرز تهیه کاهو سکنجبین

مرحله اول

برای تهیه کاهو با شربت سکنجبین در ابتدای کار، یک قابلمه مناسب برداشته و شکر و آب را درون آن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و یک ربع زمان می دهیم تا به خوبی بجوشد و قوام بیاید. سپس سرکه را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا پس از اینکه کمی که کف کرد و بالا آمد، دو سه دقیقه صبر می کنیم تا شربت یکدست و شفاف شود. وقتی که مایه شفاف شد، عرق نعنا و زعفران دم کرده را به آن اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا طعم مواد با هم تلفیق شود.

مرحله سوم

حدود دو دقیقه دیگر اجازه می دهیم تا روی حرارت بماند. سپس از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم تا خنک شود. سکنجبین را در شیشه می توان نگه داری کرد. مقداری از آن را درون کاسه می ریزیم. سپس کاهو ها را تمیز کرده و برگ برگ می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله درون کمی آب و نمک و سرکه می ریزیم و می گذاریم چند دقیقه بماند تا تمیز و ضد عفونی شود. کاهو ها را آبکش کرده مجدد می شوییم و درون صافی می ریزیم تا آب اضافه آن خارج شود. سپس در کنار سکنجبین آن را سرو می کنیم.