طرز تهیه نان کلاچه

طرز تهیه نان کلاچه , دستور پخت نان کلاچه

کلاچه یک نان با خمیر شیرین و ادویه متفاوتی است که می تواند هم به عنوان نان غذایی و هم به عنوان دسر استفاده شود.بستگی دارد که داخل آن با چه موادی پر شود. کلاچه شیرینی سنتی چک است که با دانه خشخاش یا نوعی مربا پر می شود. کلاچه یک نوعی شیرینی است که دارای یک بخشی از میوه که توسط خمیر پف کرده احاطه شده است، که به عنوان یک دسر نیمه شیرین نیز سرو می شود. در دستور العمل ها معمولاً با برخی ادویه ها مانند جوز هندی تهیه می شود. می توان آنها را با ترکیبی از آلو ، زردآلو ، پنیر خامه ای ، دانه خشخاش یا سایر مواد پر کننده مختلف پر کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان کلاچه در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان کلاچه
آرد ۲۷۵ گرم
شکر ۴۰ گرم
نمک ۳ گرم
تخم مرغ کامل ۱ عدد
مایه خمیر فوری ۴ گرم
شیر ۱۲۵ گرم
زست لیمو ترش (رنده پوست لیمو) ۱ قاشق چای خوری
پودر میس یک و نیم گرم
کره بدون نمک ۶۰ گرم
تخم مرغ کامل برای رومال ۱ عدد
کنجد و سیاه دانه به مقدار لازم

طرز تهیه نان کلاچه

مرحله اول

برای تهیه نان خوشمزه و مخصوص کلاچه در ابتدای کار، یک کاسه مناسب برداشته و نصف مقدار شیر ولرم را به همراه خمیر مایه و یک نوک قاشق شکر با هم به خوبی مخلوط کرده و می گذاریم ۵ دقیقه کنار بماند تا فعال شود.

مرحله دوم

سپس در یک کاسه دیگر، آرد، بقیه شکر، نمک، ادویه، تخم مرغ، زست لیمو ترش را با هم مخلوط می کنیم. ادویه مورد استفاده پودر میس است که طعم آن از جوزهندی ملایم تر است. به علاوه در طعم آن، ته مایه دارچین و تندی شبیه به فلفل سیاه دارد.

مرحله سوم

در این مرحله، مایه خمیر آماده شده با این مواد مخلوط می کنیم و بقیه شیر را هم به آن اضافه می کنیم. در ادامه شیر را باید کم کم اضافه کرد تا یک خمیر یک دست و لطیفی ایجاد شود. سپس کم‌کم کره را به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس به خوبی ورز می دهیم تا وقتی خمیر یک دست شود و چسبندگی نداشته باشد. الان خمیر آماده است. آن را درون ظرف تمیزی که کف آن را چرب کرده ایم می گذاریم و روی آن را می پوشانیم و حدود ۶۰ دقیقه به آن استراحت می دهیم.

مرحله پنجم

بعد از یک ساعت خمیر را روی سطح کار باز می کنیم و شروع به وردنه کشی می‌کنیم. سپس با یک کاتر یا هر چیزی که دم دستمان باشد خمیر را برش می زنیم. کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن می کنیم. سپس نان ها را درون آن قرار می دهیم.

مرحله ششم

سپس روی آن را با یک پارچه به طور کامل می پوشانیم و حدود ۱۵ دقیقه استراحت می دهیم. بعد از ۱۵ دقیقه، به کمک انگشت های دست وسط خمیر را باز می کنیم. (می شود برای شروع از ته یک لیوان و استکان شروع کرد).

مرحله هفتم

برای مواد داخل نان می توانیم به دلخواه از هر چیزی استفاده کنیم. مربای توت فرنگی و سس پستو با پنیر گودا، مربای پرتقال، پوره زیتون و پنیر گودا می تواند گزینه های خوبی باشد. وقتی که داخل نان ها را پر کردیم، یک عدد تخم مرغ را هم می زنیم تا از لختگی در آید.

مرحله هشتم

سپس با قلم مو لبه های نان را رومال می زنیم. بعد کنجد و سیاه دانه را روی آن ها می پاشیم. فر را از قبل با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کرده ایم. نان ها را درون آن قرار داده و با همان دما اجازه می دهیم بین ۱۲ تا ۱۵ دقیقه نان ها پخته شوند و رنگ آنها طلایی شود.

مرحله نهم

وقتی که پخت نان تمام شد، سینی فر را از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا از دما بیفتد و خنک شود. سپس به آرامی نان ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف مناسب سرو می کنیم. این نان بسته به مواد داخلی آن می تواند برای وعده های صبحانه یا عصرانه و یا به همراه سوپ و سالاد سرو شود.