🌟 اجتماعی

مهارت آموزی بهترین عنصر برای اثرگذاری شغل بر زندگی افراد جامعه

علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با خلاهای رفع نشده سازمان فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: ابتدا مهم ترین و اساسی ترین نیاز در جامعه تغییر نگاه به ارزش مهارت و نقش او در اعطای موقعیت به افرادی است که در جست و جوی کار هستند و نقش مسئولانه و موثر دارند که متاسفانه در جامعه ما تمرکز بر مدرک گرایی و کسب دانش از طریق کسب مدرک و عنوان است.

هاشمی یادآور شد: دور کردن جامعه از مدرک گرایی و ارزش گذاری افراد با مدرک بدون در نظر گرفتن مهارت های آن ها، یک کار فرهنگی است که باید برای تحقق این مسئله همه ظرفیت کشور را به کار بگیریم تا تمام توقعات در حوزه حکومت برای جست و جوی شغل متمرکز نشود.

وی بیان کرد: در ابتدا استعداد و قابلیت فرد باید در نظر گرفته شود و نیز نگاهی خاص به بزرگی و تنوع دستیابی فرصت و شغل در بازار باید وجود داشته باشد.

هاشمی افزود: نقش ناهماهنگ متولیان در حوزه آموزش فنی و حرفه ای از نکات مهم و خلا سازمان فنی و حرفه ای است،چراکه سازمان فنی و حرفه ای از نظم و قاعده مندی برخوردار نیست و ما هنوز از یک سازمان رشید با برخورداری از اختیارات و قوانینی که نقش راهبری با حکمرانی را بر عهده بگیرد و ظرفیت های در اختیار با برد جهانی را در کشور اجرا کند نداریم.

وی یادآور شد: متاسفانه هر دستگاهی به بخش و زیرمجموعه خود نگاه می کند و به ظرفیت هایی نظیر صلاحیت حرفه ای، استاندارد و گواهی نامه های معتبر جهانی که این گونه مباحث نزد سازمان آموزش فنی و حرفه ای موجود است، کمتر توجه می شود.

هاشمی گفت: کشور به سازمانی بزرگ دارای اختیار و قدرت خاص نیازمند است تا بتواند برای نظم دادن به این امر مهم از ظرفیت ملی به عنوان پشتوانه توانمندی سازی جامعه استفاده کند.

وی بیان کرد: در برنامه هفتم و جهت گیری های توسعه ای تمرکزها باید بر جامعه توانمند باشد، اما عمده توجه و تمرکز بر روی مسائل پیشرفتی چون راه، سد، تاسیسات، جاده، برق، فرودگاه ها، توسعه آب و خاک است که این مسائل بسیار لازم و ضروری هستند، اما کافی نخواهند بود.

هاشمی یادآور شد: ما باید به جامعه توانمندی دست یابیم که هر انسان برخوردار از استعداد و پتانسیل های خود، بیکاری و انزوا و گوشه گیری را در زندگی اش احساس نکند و با گسترش دامنه انتخاب فرد در کسب موقعیت می بایستی باعث ظهور حس موثر بودن در او شویم.

وی تاکید کرد: جهت گیری برنامه کلان توسعه کشور باید به سمت تربیت انسان توانمند برود.

هاشمی بیان کرد: بازنگری در نظام آموزش رسمی کشور باید به گونه ای باشد که خروجی و محصول این نظام رسمی تربیت افراد با ویژگی هایی منحصر به قبول آن نقش باشد.

وی ضمن اشاره به آمار ۴۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها در جامعه ایران افزود: آمار بیکاری نشان می دهد که کشور به جای آن که دانشجو پررور باشد دانشجو پذیر است، با شرایط دانشجو پذیر بودن نمی توان دانش را به شکلی در فرد عمق و ریشه داد تا او به توانایی حضور در مسیر درست کار دست یابد.

هاشمی افزود: نظام آموزشی ما نیازمند بازنگری همراه با فرهنگ سازی است، از این طریق می توان تغییری ایجاد کرد که فرد احساس نیاز به ادامه تحصیل نداشته باشد و با اطمینان به توانایی خود و تکیه بر آموخته های خود به جست و جو برای کسب شغل در بازار مشغول شود.

معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور یادآور شد: تغییر نگاه از جمله ضروری ترین مسائل جامعه است که باید تغییر نگاه در حوزه تکنولوژی و تقاضاهای نو را در اولویت قرار دهیم.

هاشمی گفت: آینده پژوهی و پیش بینی صحیح از اثرات و تغییر و تحولات در حوزه دانش و تکنولوژی و تاثیرات این مسئله بر جامعه از جمله مسائل مهمی است که باید به آن توجه عمیقی داشته باشیم.

وی بیان کرد: باید در بخش اعطای فرصت های تسهیلات مبنا را بر مهارت و توانمندی و اجتناب از توزیع پول قرار دهیم. بهترین عنصر حامی و حمایت کننده برای تداوم و اثر گذاری شغل بر روی زندگی افراد، مهارت خواهد بود.

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور بیان کرد: فرد باید نسبت به ارزش مهارت آگاهی یابد و خود را در معرض دائم حوزه آموزش قرار دهد، زیرا عمر مهارت و تکنولوژی کوتاه است و انسان باید به صورت مداوم مهارت خود را ارتقاء دهد.


بیشتر بخوانید

  • اساس هدایت افراد، کشف استعداد است
  • دوره‌های آموزشی مربی کار آفرین آغاز شد

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *