🌟 اجتماعی

تفکری که باید در حمام های سنتی شسته شود/ گنجینه های بی مصرف زیر پوست لوکس نشینی

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،کافی است در سطح شهر قدم بزنیم تا به وضوح، ردّ مدرنیته را روی پوست شهر مشاهده کنیم. ردّی که نتایجش به فراموشی سپردن برخی از اماکن و مشاغلی شده است که در دل آن‌ها جان می‌گرفتند و حالا جای خود را یا به مخروبه ها‌ی بلااستفاده داده اند و یا تغییر کاربری شان، آن‌ها را تبدیل به مکان هایی، چون رستوران و کافی شاپ‌های بعضا امروزی کرده است که از آن جمله می‌توان به حمام‌های عمومی اشاره کرد که روزی برای خود برو و بیایی داشتند.

حمام‌هایی که بدنبال شهری شدن و مدرنیته‌تر شدن هرچه بیشتر زندگی‌ها در این سال ها، بیش از پیش رو به فراموشی سپرده شده اند؛ به طوری که اغلب آن‌ها جای خود را به ساختمان‌های پر زرق و برق امروزی داده اند و فعالیت آن‌ها به حدی کمرنگ‌تر شده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها در قامت مخروبه‌ها خودنمایی می‌کنند.

در هر محله قدیمی تهران آثاری از گرمابه‌های عمومی وجود دارد، ساختمان‌هایی که به شکل نیمه‌تعطیل و متروک در معماری محلات قدیمی خودنمایی می‌کنند. این در حالی است که هر روز تعدادی از حمام‌های عمومی پایتخت رو به تعطیلی می‌روند، اما کشور‌هایی مانند ترکیه، گرجستان، ارمنستان و… با راه‌اندازی حمام‌های عمومی اقدام به جذب گردشگر می‌کنند.

البته در تهران نیز هستند حمام‌های قدیمی که ثبت ملی شده اند، مثل حمام کدخدا که مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان خیام، بازار عباس‌آباد، کوچه کدخدا، پلاک ۴۱ واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا حمام کن که مربوط به دوره قاجار است و در تهران، بخش کن، محله اسماعیلیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با این وجود، حمام‌های عمومی هم هستند که نمی توان آن‌ها را در گوشه و کنار شهر مشاهده کرد. ساختمان‌هایی که کافی است دستی به سر و روی آن‌ها کشیده شود و با رسیدگی و احیا و یا تغییرکاربری دادن آن‌ها می‌توان از فضای بی دفاع شهری تغییر داده و به فضای مفیدی تبدیل کرد، اما مشکلی که سد راه این کار شده، شخصی بودن اغلب این املاک است که مسئولان مربوطه می‌توانند با اتخاذ تمهیدات صحیح از این مکان‌ها بهره برداری و استفاده مفید کنند.

نظری، معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۳ تهران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد تغییر کاربری حمام‌های مخروبه اظهار کرد: ما می‌توانیم در این خصوص مصوبه و مجوز دهیم که این حمام‌ها به صورت سالن ورزشی درآیند، اما این خواسته مشروط بر این است که خود مالکین پیگیر شوند و یا شهرداری مالکیت این املاک را بپذیرد که با رضایت مالکین در تملک شهرداری درآید.

وی گفت: در رابطه با این موضوع، نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا شهرداری اعتبار مورد نیاز برای تملک این املاک را دارد یا نه؟ که اگر داشته باشد تملک و بارگزاری حمام‌ها مناسب با نیاز‌های خدماتی و ورزشی منطقه انجام خواهد شد.

نظری با اشاره به تکلیف این فضا‌های شهری بلااستفاده درصورت موافقت نکردن مالکین به منظور تغییر کاربری افزود: در صورتی که مالکین نخواهند و راضی به تغییر کاربری نباشند، شهرداری باید اولویت بندی کند که با این شرایط اقتصادی، قطعا شهرداری اعتبار و بودجه موردنیاز را ندارد که مالک هر ملکی که می‌خواهد، شود. از این رو، باید اولویت بندی کند که قطعا برای ما، رفاه مردم و تامین سرانه‌های خدماتی با توجه به شرایط محلات در اولویت است.


بیشتر بخوانید

  • املاک متروکه منطقه13 ایمن سازی شد
  • لزوم حفظ هویت فرهنگی در اجرای مصوبات بافت فرسوده
  • بازآفرینى بافت‌هاى ناکارآمد شهرى از اولویت‌های اصلى مدیریت شهرى

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *