🌟 فرهنگی

مطمئن بودم برگزیده می‌شوم/ هرگز از موسیقی دست نخواهم کشید

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه آی فیلم ۲ ، مسابقه «نواهنگ» را با هدف شناسایی استعداد‌های خوانندگی از میان جوانان افغانستانی مقیم ایران برگزار و به روی آنتن خود برد. نفرات اول تا سوم و برگزیده مردمی نواهنگ معرفی شده و اختتامیه این مسابقه، جمعه هفته جاری از ساعت ۲۰ و در قالب یک برنامه مفصل دو ساعته از آی فیلم ۲ پخش می‌شود.

کبیر حسینی به عنوان نفر اول نواهنگ از سوی داوران این مسابقه شامل امیر تاجیک، مهرداد هویدا و محمدرضا چراغعلی برگزیده شده است. حسینی متولد شهر تهران از پدر و مادری افغانستانی است.

او از کودکی به فراگیری پیانو روی آورده و سپس نواختن گیتار را آموخته و در ادامه، به سراغ یادگیری موسیقی به شکل حرفه‌ای رفته است و در حال حاضر، آهنگسازی شغل اصلی او محسوب می‌شود.

حسینی همچنین دوره‌های مختلف موسیقی را نزد اساتید پست سر گذاشته است. این خواننده و آهنگساز افغانستانی قرار بوده برای شرکت در یکی از مسابقات استعدادیابی به خارج از ایران سفر کند که از برگزاری نواهنگ مطلع و از سفر منصرف می‌شود. ستاره نواهنگ سطح این مسابقه را خوب ارزیابی کرده و شرکت کنندگان در این مسابقه را جوانانی با استعداد و علاقه‌مند عنوان می‌کند. حسینی علاقه اش به آهنگسازی را یکی از عوامل موفقیت در نواهنگ و برگزیده شدنش به عنوان نفر اول مسابقه ذکر می‌کند. این خواننده جوان افعانستانی از عملکرد داوران و نحوه قضاوت در نواهنگ راضی است و تاکید می‌کند که داوری‌ها کاملا به حق و به دور از تعارف و برخورد‌های احساسی بوده است. وی با اشاره به وجود استعداد‌های فراوان خوانندگی در میان جوانان افغانستانی اظهار امیدواری می‌کند که ساخت مسابقه نواهنگ ادامه پیدا کند.

در ادامه گفت و گو با او درباره موسیقی و مسابقه نواهنگ را بخوانید:

 چه شد که تصمیم گرفتید در نواهنگ شرکت کنید و چگونه از برگزاری این مسابقه مطلع شدید؟

ابتدا می‌خواستم به افغانستان سفر کنم و در مسابقه‌ای که قرار بود در این کشور برگزار شود شرکت کنم. یکی از دوستانم فراخوان شبکه آی فیلم ۲ برای نواهنگ را در شبکه‌های اجتماعی دیده بود و با پیامک مرا هم از برگزاری این مسابقه آگاه کرد. همراه همین دوستم برای شرکت در نواهنگ ثبت نام کردیم. وقتی که حضورم در نواهنگ قطعی شد، از شرکت در مسابقه خوانندگی‌ای که قرار بود در افغانستان برگزار شود، منصرف شدم.

آیا فکر و پیش بینی می‌کردید که برگزیده اول مسابقه نواهنگ شوید؟

حقیقتا بله، چرا که خودم را به خوبی برای شرکت در مسابقات خوانندگی خارج از کشور از جمله «ستاره افغان» آماده کرده بودم. وقتی صحبت از شرکت در نواهنگ به میان آمد و جدی شد، سعی کردم به نحو احسن از این فرصت استفاده کنم. با توجه به این آمادگی و تجربه و سوابقی که در کار موسیقی و خوانندگی دارم، حدس می‌زدم که جزو برگزیدگان نواهنگ باشم.

کیفیت اجرای سایر شرکت کنندگان و رقبای خود در نواهنگ را چگونه دیدید؟

سطح کیفی کار سایر شرکت کنندگان هم واقعا عالی و فوق العاده بود. بیشتر آن‌ها در زمره دوستان من هستند و خیلی کم چهره‌ای را می‌دیدم که ناآشنا باشد. برای خیلی از این دوستان آهنگ ساخته بودم، از جمله احمد جیلانی و علی خوشبین برگزیدگان دوم و سوم مسابقه. بیشتر شرکت کنندگان را از قبل می‌شناختم و با برخی از آن‌ها دوستان صمیمی هستیم.

دوست دارید کار خوانندگی را تا کجا و چه مرحله‌ای ادامه دهید و دنبال کنید؟

راستش علاقه اصلی من آهنگسازی است تا خوانندگی. چندان بر روی خوانندگی نظر ندارم و شرکتم در مسابقه نواهنگ هم بهانه‌ای بود تا خودم را محک بزنم. از کودکی به ساخت آهنگ علاقه داشتم و یکی از عواملی که کمک کرد نفر اول نواهنگ شوم همین تجربه آهنگ سازی بود که باعث شد در انتخاب آهنگ درست عمل کنم. هدف نهایی من ایجاد تغییر و تحول در موسیقی دری است. خوانندگی را دوست دارم؛ اما برای من قابل قیاس با آهنگسازی نیست. توصیه می‌کنم کسانی که به خوانندگی علاقه دارند و دوست دارند خودشان را در این مسیر محک بزنند، زمانی که موقعیتی مثل نواهنگ پیش می‌آید، از این فرصت استفاده و در مسابقه شرکت کنند.

 نظرتان درباره اقدام شبکه آی فیلم ۲ در برگزاری مسابقه نواهنگ برای افغانستانی‌های مقیم ایران چیست؟ و تاثیرات این اقدام را بر روی کیفیت موسیقی افغانستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خیلی از دوستانی که در ابتدا گلایه می‌کردند چرا برای شرکت در مسابقه خوانندگی به خارج از ایران نرفته ام، وقتی مسابقه نواهنگ را دیدند، گفتند خوب شد نرفتی و هزینه بیهوده نکردی. ضمن این که باید از خانواده هم دور می‌شدم و مشکلات امنیتی هم وجود داشت. شبکه آی فیلم ۲ با ساخت نواهنگ بستر و سکوی پرتابی را برای جوانان است راضی علاقه‌مند به خوانندگی ایجاد کرد.

 نظر افغانستانی‌های داخل و خارج ایران درباره مسابقه نواهنگ چیست؟ آیا با واکنش و بازخورد‌هایی از سوی آنان مواجه بوده اید؟

نواهنگ بازتاب خیلی خوبی میان افغانستانی‌ها و به خصوص آن‌هایی که در ایران اقامت دارند، داشته است. نواهنگ باعث شده است کسانی هم که از خوانندگی سررشته‌ای ندارند به کلاس بروند تا اگر سال بعد هم نواهنگ برگزار شد، در این مسابقه شرکت کنند. بسیاری از جوانان تحت تاثیر این مسابقه قرار گرفته اند و خود را برای محک زدن در سری بعدی آن آماده می‌کنند. خود من هم از شرکت در مسابقه فوق العاده راضی هستم.

سطح کلی مسابقه نواهنگ را چگونه دیدید و ارزیابی می‌کنید؟

سطح مسابقه خوب بود؛ اما یک سری اشکالات هم داشت. با وجودی که بیشتر شرکت کنندگان در نواهنگ سوابقی در خوانندگی داشتند و حتی خوانندگی را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کردند؛ اما هیچ وقت سابقه و امکان اجرا بر روی سن و به شکل زنده و کنسرت را نداشتند. البته امیدوارم اگر قرار بر ساخت سری‌های بعدی نواهنگ باشد، مبتدی‌ها هم در این مسابقه شرکت کنند. به نظرم اگر ساخت نواهنگ ادامه پیدا کند، ساختارش هم حرفه ای‌تر خواهد شد.

 نظرتان درباره حضور داوران در این مسابقه و نوع قضاوتشان چیست؟

قضاوت داور‌ها واقعا عالی بود. داوران مسابقاتی که شبیه نواهنگ و در خارج از کشور برگزار می‌شود، گاهی کاملا غرض ورزی می‌کنند. در نواهنگ اما، داور‌ها احساسی برخورد نمی‌کردند و قضاوت‌ها به حق و بدون شائبه بود. داوران نکات ریز و درشت و مثبت و منفی را بدون تعارف بازگو می‌کردند و هیچ نوع تعاملات و روابط پشت پرده وجود نداشت.

 آیا قرار است حمایت خاص و ویژه‌ای از نفرات برگزیده مسابقه نواهنگ صورت بگیرد؟

از آنجا که هنوز اختتامیه مسابقه برگزار نشده است، نمی‌توان به طور قطع در این باره صحبت کرد؛ اما امیدوارم اتفاقات خوبی رخ بدهد. البته برگزاری نواهنگ خود، اتفاق مثبتی برای شرکت کنندگان و برگزیدگان این مسابقه است. اگر از نفرات برگزیده حمایت هم بشود که خیلی عالی خواهد بود. امیدوارم اسپانسری پیدا شود که از ما حمایت کند. با این حال، به نظرم باید منتظر شرایط خاص نباشیم و از پتانسیل‌ها و توانایی‌های خودمان در مسیر خوانندگی استفاده کنیم.

چه آینده‌ای را برای کار هنری خود پیش بینی می‌کنید و متصور هستید؟

سال گذشته قرار بود برای شرکت در مسابقه استعدادیابی به افغانستان بروم که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. انگار که خدا می‌خواست اتفاق بهتری برایم رقم بخورد. خوشحالم که نرفتم و در نواهنگ شرکت کردم. برای آینده واقعا به خودم خیلی امید دارم و نظر مساعد و مثبت اساتید و داوران مسابقه هم این امیدواری را بیشتر کرده است. دوست دارم اتفاقات غیرقابل پیش بینی خوبی پیش رویم باشد تا از آن لذت بیشتری ببرم. موسیقی جزئی از وجودم است و هرگز از آن دست نخواهم کشید.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *