🌟 فرهنگی

خداوند تمام امور را به وسیله اسباب طبیعی پیش می‌برد +صوت

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

لِنُحْیِیَ بِهِ بَلْدَةً مَیْتًا وَنُسْقِیَهُ مِمَّا خَلَقْنَا أَنْعَامًا وَأَنَاسِیَّ کَثِیرًا

تا به آن باران زمین خشک و مرده را زنده سازیم و آنچه آفریدیم از چهارپایان و آدمیان بسیار همه را از آن سیراب گردانیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۴۹ سوره فرقان

کد ویدیو

تفسیر آیه ۴۹ سوره فرقان

امام رضا (ع) در نماز باران چنین فرمودند: خداوندا بر محمّد و آل محمّد (ص) درود بفرست، خداوندا ما را از بارانی تند و فراگیر، پربار، پوشاننده، فراوان، زیبا، گسترده، پرآب، درشت دانه پاک، مبارک، ریزان، پیوسته، فراخ، بی‌مشقّت، نیکوسرانجام، دائمی، سیراب‌کننده، شتابان، فراگیر، سیل‌گیر، سودبخش، بی‌زیان، سیراف فرما!

بارانی که بدان بندگان و شهر‌ها را زنده کنی و زراعت و گیاهان را به‌وسیله آن برویانی و آن را کفایت اکنون و آینده ما قرار دهی! خداوندا از برکات آسمانت آبی پاک بر ما نازل کن و از برکات زمینت گیاهی آبیاری شده برویان و آن را به آنچه از «أَنْعاماً وَ أَناسِیَّ کَثِیراً» خلق کرده‌ای، بنوشان خداوندا به پیران قدخمیده و کودکان شیرخوار و چهارپایان چرنده و جوانان خاضع و فروتن ما رحم کن!


بیشتر بخوانید

  • راه رسیدن مسلمانان به وحدت +صوت

کلمه «بلد» به معنای سرزمین است، خواه شهر باشد یا روستا ومزرعه، به دلیل آیه ۵۸ سوره اعراف که می‌فرماید: «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»؛ سرزمین نیکو با اذن پروردگارش گیاه خود را بیرون می‌آورد و روشن است که روئیدن گیاه مخصوص شهر نیست. کلمه «أَناسِیَّ» جمع «انسی» مرادف معنای «انسان» است. چون معنی «بلد» و «بَلْدَهً» یکی است، در توصیف آن فرمود: «مَیْتاً» و نفرمود: «میته»

در استفاده از آب، بیشترین سهم به کشاورزی اختصاص دارد، بعد حیوانات بیشترین استفاده را از آن می‌برند و سپس انسان‌ها، به خاطر همین در آیه شریفه ابتدا از کشاورزی و احیای زمین یاد شده است، سپس از حیوانات، آن گاه از انسان. باد‌ها فواید بسیاری دارند از جمله:هوا را لطیف می‌کنند، ابر‌ها را انتقال می‌دهند، حرارت را کم می‌کنند و گیاهان را بارور می‌سازند.

پیام‌های آیه ۴۹ سوره فرقان

۱-زندگی بشر مرهون نباتات و حیوانات است. (زنده شدن زمین و سیرابی چارپایان، قبل از سیراب شدن انسان آمده است)

۲- کار‌های خدا از طریق اسباب طبیعی صورت می‌گیرد. «أَرْسَلَ الرِّیاحَ – أَنْزَلْنا – لِنُحْیِیَ»

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *