🌟 اجتماعی

برنامه استراتژیک شخصی؛ برنامه عملیاتی ۴ مرحله‌ای برای تقویت مهارت‌های شخصی شما

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با کشف مهارت‌های ذاتی، شخصی و رشد و بهره برداری از آن‌ها در بالاترین سطح ممکن می‌توانید از توانایی‌های خود استفاده کنید تا بیشترین میزان رضایت و لذت از هر کاری که انجام می‌دهید را ببرید.

شرکت‌های بزرگ در مقابل برنامه ریزی استراتژیک شخصی

هنگامی که ما برای شرکت‌های بزرگ، برنامه ریزی شخصی انجام می‌دهیم، با این فرض شروع می‌کنیم که کل هدف این تمرین، سازماندهی و اختصاص دادن مجدد افراد و منابع به منظور افزایش نرخ بازده سهام یا بودجه سرمایه گذاری شده در تجارت است.


بیشتر بخوانید

  • نقش شخصیت افراد در عملکرد و موفقیت یک گروه

بدون شک، این کار با تأکید روی برخی از زمینه‌ها و تأکید بیشتر روی برخی از زمینه‌های دیگر انجام می‌شود. بدین صورت که منابع بیشتر، به برخی از نقاط و قسمت‌هایی که بازدهی بالقوه بیشتری دارند، اختصاص داده می‌شوند و در مقابل، منابع بخش‌هایی که بازدهی بالقوه کمتری دارند گرفته می‌شود تا نتیجه مطلوب کسب شود.

بنابراین، با توسعه و ترویج محصولات و خدمات جدیدتر و بهتر و حذف محصولات و خدماتی که سودآوری کمتری به همراه دارند، شرکت و همه افراد فعال در آن می‌توانند منابع خود را برای بالابردن و افزایش بازده خود هدایت کنند.

در انجام برنامه ریزی استراتژیک شخصی، اولین چیزی که می‌خواهید به آن فکر کنید افزایش ” بازگشت انرژی ” شخصی است نه بازگشت سرمایه. به همین منظور، شما باید بدانید مهم‌ترین و ارزشمندترین چیزی که باید در زندگی و کار خود بدست آورید توانایی تفکر، عمل کردن و نتیجه گرفتن است. بنابراین، باید بدانید توانایی کسب درآمد شما که متأثر از تحصیلات، دانش، تجربه و استعداد‌های شماست در حقیقت، سرمایه انسانی و یا ارزش ویژه شما محسوب می‌شوند که افراد فعال در آن می‌توانند منابع خود را برای بالابردن و افزایش بازده خود هدایت کنند.

در حقیقت، نحوه رشد مهارت‌های شخصی و استفاده از توانایی کسب درآمدتان تا حدّ زیادی کیفیت و کمیت پاداش شما، هم از لحاظ مادی و هم روانی، ملموس و ناملموس را تعیین خواهد کرد.

مرحله اول برنامه عملیاتی؛ ارزش‌های خود را مشخص کنید

به این بخش اول برنامه ریزی استراتژیک شخصی، ” شفاف سازی ارزش ” گفته می‌شود که شما از خود می‌پرسید ” من چه دیدگاه‌ها و ارزش‌هایی را تحسین می‌کنم که می‌خواهم آن‌ها را در زندگی خود تمرین کنم؟ “

که در پاسخ باید گفت اگر می‌خواهید نقاط قوت و مهارت‌های شخصی خود در دنیای کار را کشف کنید، ابتدا ارزش و توانایی‌های خود را همان طور که برای استخدام به کار می‌برید را تعریف کنید.

ارزش‌هایی که شرکت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند مشابه ارزش‌هایی هستند که شما زندگی کاری خود را در همان حیطه سازماندهی می‌کنید.

اغلب، هم شرکت‌ها و هم افراد، ارزش‌هایی مانند صداقت، کیفیت، احترام به دیگران، خدمات، سودآوری، نوآوری، کارآفرینی، مدیریت و رهبری کردن بازار و… را انتخاب می‌کنند که می‌توانید از همین میزان ارزش‌ها برای تعیین موقعیت کاری خود نیز استفاده کنید.

در برنامه ریزی استراتژیک شخصی خود می‌توانید تصمیم بگیرید که برای زندگی کاریتان نیز براساس ارزش هایی، چون کیفیت، برتری، خدمات، سودآوری و نوآوری تصمیم بگیرید.

ده‌ها ارزش وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید، امّا نکته‌ مهم این است که انتخاب هریک از این ارزش‌ها و ترتیب اولویتی که برای آن‌ها قائل هستید نشان دهنده رویکرد شما به کارتان است.

مرحله دوم برنامه عملیاتی؛ یک بیانیه و تعهد کاری شخصی را ایجاد کنید

قدم بعدی این است که شما بیانیه و تعهد کاری شخصی خود را ایجاد کنید. این یک توصیف مکتوب و روشن از شخصی است که قصد دارید در زندگی کاری شما باشد و اهمیت این موضوع تا جایی است که به نظر من، حتی مهم‌تر از تعیین اهداف خاص مالی یا تجاری و یا فروش است. بنابراین، هنگامی که درمورد میزان درآمدی که می‌خواهید بدست آورید فکر می‌کنید باید بیانیه و تعهد کاری شخصی خود را بر اساس نوع شخصی بنویسید که می‌خواهید از طریق آن کسب درآمد کنید.

به یاد داشته باشید: هدف شما شناسایی مهارت‌ها و نقاط قوت شخصی خود است تا بتوانید خود را به گونه‌ای نشان دهید که انرژی قبلی خود را بدست آورید.

در برنامه ریزی استراتژیک شخصی، یکی از بهترین تکنیک‌های ذهنی که می‌توانید برای پیشرفت مهارت‌های شخصی خود استفاده کنید این است که خود را به عنوان “مجموعه‌ای از منابع ” بدانید که می‌تواند در جهات مختلفی به منظور دستیابی به اهداف مختلف، عملکرد خوبی داشته باشد.

به عنوان مجموعه‌ای از منابع، زمان و میزان انرژی شما محدود است. بنابراین، زمان و انرژی شما باید در بالاترین و بهترین شکل کاربرد قرار گیرد.

عقب بایستید و تصور کنید که به طور عینی و واضح به خود نگاه می‌کنید مثل این که با چشم فرد دیگری، خود را می‌بینید و به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید خودتان را برای بدست آوردن بهترین نتایج نشان دهید.

حالا بیایید و به خودتان به عنوان کارفرما یا رئیس خود نگاه کنید. برای این که بتوانید خروجی توانایی خود را افزایش دهید و آن را در بالاترین سطح قرار دهید چه کاری و در کجا می‌توانید این کار را انجام دهید؟

برنامه استراتژیک شخصی: برنامه عملیاتی ۴ مرحله‌ای برای تقویت مهارت‌های شخصی شما

مرحله سوم برنامه عملیاتی؛ به تقویت مهارت‌های شخصی خود رسیدگی کنید

هنگامی که ارزش‌های خود را تعریف کردید و بیانیه و تعهد کاری شخصی خود را نوشتید، مرحله بعدی برنامه ریزی استراتژیک شخصی، انجام کاری است که به آن ” تجزیه و تحلیل موقعیت ” و گاهی اوقات، ” رسیدگی و حسابرسی عملکرد ” گفته می‌شود.

این روند تجزیه و تحلیل کامل خودتان، قبل از شروع تعیین اهداف و برنامه ریزی برای فعالیت‌های خاص است.

شما باید بررسی عملکرد خود را با پرسیدن چند سوال کلیدی آغاز کنید.

یکی از این سوال‌ها باید این باشد. ” مهارت‌های قابل فروش من چیست؟ ” و به آن فکر کنید.

چه کاری می‌توانید انجام دهید که در ازای آن مبلغی دریافت کنید؟ چه کار‌هایی را می‌توانید به خوبی انجام دهید؟ چه کاری را می‌توانید بهتر از دیگران انجام دهید؟ در گذشته چه کار‌های خوبی انجام داده اید؟

دستمزد یا حقوق صرفا مبلغی است که برای کیفیت و کمیت کاری نیروی کار یا تولید پرداخت می‌شود.

نتایجی که می‌توانید با استفاده از مهارت‌ها و نقاط قوت شخصی خود بدست آورید تا حدّ زیادی پاداش‌های زندگی شما را تعیین می‌کنند.

اگر می‌خواهید کیفت و کمیت پاداش خود را افزایش دهید، باید توانایی خود برای دستیابی به نتایج بیشتر و بهتر را افزایش دهید که این کار بسیار ساده‌ای است.

مرحله چهارم برنامه عملیاتی؛ ویژگی‌های برتر و توانایی‌های خود را مشخص کنید

در برنامه ریزی استراتژیک شخصی، همیشه هدف این است که شما در بازار انتخابی خود بتوانید به رهبری و مدیریت برسید.

رهبرانی که در حوزه تجارت فعالیت می‌کنند همیشه این اختیار را دارند که حوزه موفق و برتر تجارتی خود را تعیین کنند. این در حالی است که به طور مشابه، در سطح شخصی می‌توانید چیزی را انتخاب کنید که در آن به مرحله عالی دست پیدا کنید و به نتایج خارق العاده‌ای دست یابید. بنابراین، در چه زمینه‌هایی می‌خواهید برای دستیابی به نتایجی فراتر از آن چه که انتظار می‌رود یک فرد معمولی انجام دهد، تلاش کنید؟

شما با ترکیبی خاص از استعدادها، توانایی‌ها و مهارت‌های شخصی روی کره زمین قرار گرفته اید و همین ویژگی‌ها هستند که شما را از هر فردی که تا به حال در این جهان زندگی کرده متمایز کرده اند.

این یک واقعیت است که امروز اغلب شما، هرکاری که انجام می‌دهید در حدّ توانایی و مهارت‌های شما نیست. به همین منظور، کلید یک زندگی شاد و سعادتمندانه این است که شما به طور منظم نقاط ضعف و قوت خود را ارزیابی کرده و نقاطی که در آن‌ها عملکرد خوبی دارید را حفظ کنید و با تمام وجود کاری که دوست دارید را انجام دهید.

امیدوارم از این مقاله که در خصوص برنامه ریزی استراتژیک شخصی و چگونگی توسعه مهارت‌های شخصی خود برای رسیدن به موفقیت نهایی است لذت برده باشید.

برگرفته از مقاله برایان تریسی


بیشتر بخوانید

  • ویژگی‌هایی که موفقیت کودکان در بزرگسالی را تضمین می‌کند

ترجمه از فاطمه میرزایی

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *