🌟 اجتماعی

خیار دریایی، عجیب ترین موجود آبزی را بیشتر بشناسید

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، خیار دریایی گروه بزرگی از آبزیان را تشکیل می‌دهد و از نظر رده بندی جزء دسته خارپوستان است. محل زیست این جاندار بیشتر در کف دریا است و بدنی چرم مانند دارد و به دلیل مشابهت ظاهری‌اش با خیار به این نام شناخته می‌شود.

طول خیار دریایی ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر و عرض آن ۳ تا ۶ سانتیمتر است و بدن لوله‌ای شکل آن در برش عرضی چهار گوش است، به طوری که خیارهای دریایی دارای بدنی دراز و بدون بازو هستند و در آب‌های معتدل و گرمسیری زندگی می‌کنند.

خیار دریایی حیوانی لغزنده است و به آسانی روی گل سنگ‌ها و صخره‌ها می‌خزد و تکه‌های غذا را توسط مایع چسبنده‌ای که از دست‌هایش ترشح می‌شود، جمع و مصرف می‌کند.

بیشتر از ۱۴۰۰ نوع خیار دریایی شناسایی شدند که در سه خانواده‌ مهم دسته بندی می‌شوند و نقش مهمی را در اکوسیستم به دلیل بازیافت مواد مغذی و تجزیه‌ مود غذایی دارند.

این جاندار بیشتر در کشور‌های جنوب شرقی آسیا از جمله شرق چین، تایوان، تایلند، اندونزی، فیلیپین و کره وجود دارد و در میان این کشورها، چین بزرگترین تولید کننده، مصرف کننده و واردکننده خیار دریایی است و این جانور از نظر غذایی در چین و بعضی کشور‌های عربی مصرف می‌شود.

خیار دریایی از قدیم در شرق آسیا برای درمان‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در حال حاضر نیز به واسطه‌ اثرات ضد سرطانی، ضد انعقاد، ضد فشار خون و التهاب و به دلیل داشتن خاصیت‌های آنتی اکسیدانی و بهبود زخم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خیار دریایی خلیج فارس دارای مشخصات عمومی است که بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر طول و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد. خیار دریایی می‌تواند در طول عمر سه ساله خود حدود ۶۰ میلیون عدد تخم بگذارد.

اتونشر// خیار دریایی عجیب ترین موجود آبزی را بیشتر بشناسید

خیار دریایی خلیج فارس جزء جانوران آبی این دریا است و بر اساس تحقیقات یک هیئت دانمارکی تاکنون ۱۷ گونه از این موجود دریایی شناخته شده‌اند که در ادامه این گزارش به معرفی سه گونه از آن‌ها می‌پردازیم.

خیار دریایی هولوتوریا، هالودئیما و پروتانکیرا

خیار دریایی هولوتوریا در آب‌های بندرعباس و خیار دریایی هالودئیما که در بخش‌های صخره‌ای آب‌های جنوب مشاهده شده‌اند و همچنین خیار دریایی پروتانکیرا که هم در آب‌های بندرعباس و هم در آب‌های بوشهر گزارش شده است. زیستگاه اصلی این نوع خیار دریایی کشور فیلییپین  است.

چندسالی است که به دلیل سود اقتصادی و مصارف دارویی پرورش خیار دریایی در دریای عمان و سواحل استان سیستان و بلوچستان با همکاری متخصصان چینی آغاز شده است.


بیشتر بخوانید

  • مرال، گونه بومی در خطر انقراض را بشناسید
  • شامپانزه‌ها تنها موجوداتی که احساس دارند

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *