🌟 فرهنگی

چگونه در برابر دشمنان مقابل به مثل کنیم؟ +صوت

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

کَیْفَ یَکُونُ لِلْمُشْرِکِینَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ

چگونه با مشرکانی که عهد خدا و رسول شکستند خدا و رسولش عهد آنان نگه دارند؟ لیکن با آن مشرکان که در مسجد الحرام عهد بسته‌اید تا زمانی که آن‌ها بر عهد خود پایدارند شما هم عهد آن‌ها را بپایید، که خدا متقیان را دوست می‌دارد.

فایل صوتی تلاوت آیه ۷ سوره توبه 

کد ویدیو

تفسیر آیه ۷ سوره توبه

این آیه، توجیه آیات نخست سوره برائت و دلیلی برای دستور برائت و بیزاری است، چرا که آنان وفادار به پیمان هایشان نبودند. چون از هر طرف کعبه تا ۴۸ میل، جزو حرم محسوب می‌شود، به قرارداد‌هایی که در این مناطق بسته می‌شود، «عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» گفته می‌شود. مثل پیمان حدیبیّه که در ۱۵ میلی مکّه بسته شد.


بیشتر بخوانید

  • ریشه حرام خواری چه عواملی است؟ +صوت

آوردن کلمه «مسجدالحرام» در بیان محلّ قرارداد، اشاره به اهمیّت آن مکان است و گرنه پیمان‌های دیگر نیز که در کنار مسجدالحرام نباشد، لازم الوفاست.

پیام‌های آیه ۷ سوره توبه

۱-چون مشرکان، بیشترین دشمنی را با مسلمانان دارند، از بیشتر آنان انتظار وفاداری نداشته باشید. «کَیْفَ یَکُونُ»

۲-هنگام انتقاد، کلّی نگوییم و به افراد سالمِ گروه‌ها هم توجّه کنیم. «إِلاَّ الَّذِینَ عاهَدْتُمْ»

۳-با دشمنان خود، در وفاداری به پیمان‌ها یا نقض آن، مقابله به مثل کنید. «فَمَا اسْتَقامُوا لَکُمْ»

۴-تقوا و وفای به عهد، ملازم یکدیگرند. «فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ»

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *