🌟 اجتماعی

نکاتی برای شناخت شخصیت خود و ارتباط بهتر با دیگران

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از appify.com، تئوری پنج اصل شخصیتی، یک طرح ساده را برای درک دیگران ارائه می‌دهد و با یاد دادن این که چرا افراد تمایل دارند رفتار خاصی را از خود نشان دهند، روابط را بهبود می‌بخشد. حتی می‌توانید از این تئوری برای درک بهتر خود و چگونگی کنار آمدن با دیگران، بهتر از همیشه، استفاده کنید.
این ۵ اصل شخصیتی، شامل تمایل به کسب تجربه، وظیفه شناسی، برون گرایی، توافق پذیری، و روان رنجوری می‌شود.
با خواندن مطلب زیر، می‌توانید هر کدام از این اصول را برای خود و یا اطرافیانتان بسنجید. با این کار می‌توانید ارتباطات بهتری برقرار کرده و مهارت‌های اجتماعی خود را ارتقا دهید.

۱. تمایل به کسب تجربه

این مورد، به تمایل فرد برای امتحان چیز‌های جدید اشاره دارد. فردی که سطح بالایی از تمایل به کسب تجربه دارد، تخیل خوب و تنوع طلبی دارد و دوست دارد چیز‌های جدیدی یاد بگیرد. فردی که تمایلی به این موراد ندارد، ترجیح می‌دهد کار‌های روزمره انجام دهد و در منطقه امن خودش باقی بماند.
شما این طور هستید؟
من دوست دارم چیز‌های جدید را امتحان کنم.
من قدرت تخیل خوبی دارم.
من همیشه فعالیت‌های جدید را امتحان می‌کنم.
اگر به بیشتر سوال‌ها پاسخ بله دادید، احتمال این وجود دارد که از مهارت بالایی برای کسب تجربه برخوردار باشید. اگر مخالف باشید، احتمالاً تمایلتان به کسب تجربه کم است.

۲. وظیفه شناسی

آسان‌ترین روش درک کردن دیگران

وظیفه شناسی به چگونگی انجام کاری توسط شخص اطلاق می‌شود. فردی که از وظیفه شناسی بالایی برخوردار است، وقت خود را صرف آماده سازی می‌کند، بلافاصله کار‌ها را تمام می‌کند، به جزئیات توجه می‌کند و ترجیح می‌دهد برای انجام وظیفه اش به نحو درست، از قبل برنامه ریزی کند. افراد با سطح وظیفه شناسی پایین، خودجوش بودن را ترجیح می‌دهند و برنامه ریزی را دوست ندارند. آن‌ها تمایل به بی نظمی دارند و کار‌های مهم را به تعویق می‌اندازند.
شما این طور هستید؟
من دوست دارم برای کارهایم لیست بنویسم.
من بسیار منظم هستم.
من دوست دارم که از قبل برنامه ریزی کنم تا این که ناگهانی تصمیم به انجام کارهایم بگیرم.

۳. برون گرایی

آسان‌ترین روش درک کردن دیگران

برون گرایی به چگونگی جذب انرژی و تعامل فرد با دیگران اشاره دارد. یک فرد بسیار برون گرا از معاشرت کردن انرژی می‌گیرد، دوست دارد شروع به گفتگو کند، دوستان زیادی دارد و به راحتی می‌تواند با افراد جدید ملاقات کند. از طرفی دیگر، کسانی که درون گرا هستند، تنهایی را ترجیح می‌دهند و از معاشرت بیش از حد احساس خستگی می‌کنند. آن‌ها هم چنین گفتگو‌های روزانه را دوست ندارند و شروع به مکالمه را دشوار می‌بینند.
شما این طور هستید؟
من بسیار پر جنب و جوش هستم.
من دوست دارم همه توجه‌ها منعطف به من باشند.
من معمولاً با مردم مکالمه می‌کنم.

۴. توافق پذیری

آسان‌ترین روش درک کردن دیگران

موافقت پذیری به معنای نحوه تعامل فرد با دیگران است و این که آیا حتی اگر آن‌ها تمایل به برقراری ارتباط و همکاری نداشتند، شخص می‌تواند آن‌ها را درک کند و نسبت به آنها احساس دلسوزی و هم دردی داشه باشد یا خیر. یک فرد موافقت و درک پذیر، نسبت به دیگران احساس همدلی می‌کند و از کمک کردن لذت می‌برد. فردی که این ویژگی چندان در او پررنگ نیست، به احساسات دیگران اهمیت زیادی نمی‌دهد و تمایل زیادی به اختلاف نظر دارد.
شما این طور هستید؟
من تمایل دارم به مردم اعتماد کنم.
من نسبت به احساسات دیگران حساس هستم.
من دوست دارم به مردم احساس راحتی دهم.

۵. روان رنجوری

آسان‌ترین روش درک کردن دیگران

روان رنجوری به توانایی فرد در پایدار و متعادل ماندن اشاره دارد. افراد دارای روان رنجوری، گرایش زیادی به اضطراب و نگرانی در مورد مسائل دارند. کسی که روان رنجوری در او کم است، تمایل دارد از نظر عاطفی پایدار باشد و غالبا نگران نیست.
شما این طور هستید؟
من راحت استرس می‌گیرم.
من زیاد نگران می‌شوم.
من تمایل به بدخلقی دارم.

نحوه استفاده از ۵ اصل شخصیتی
هر کدام از ۵ اصل شخصیتی، چقدر در شما بارز هستند؟ با درک شخصیت خود، می‌توانید نیاز‌های خود را بشناسید و راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنید.
هم چنین می‌توانید در زندگی خود به افراد امتیاز دهید تا ببینید هر ویژگی چند درصد در آن‌ها نمایان است. به این ترتیب می‌توانید انگیزه پشت رفتار‌های هر شخص را درک کنید. نگاه کردن به افراد از طریق لنز ویژگی‌های پنج اصل شخصیتی، مکالمه و تعاملات را بهبود می‌بخشد.

آسان‌ترین روش درک کردن دیگران

به عنوان مثال، اگر کسی را می‌شناسید که از وظیفه شناسی بالایی برخوردار است، به جای این که بدون هماهنگی قبلی به خانه او بروید، از قبل برنامه ریزی کنید. اگر شخصی را می‌شناسید که تمایل به کسب تجربه دارد، پیشنهاد دهید فعالیت‌های جدید مهیج را امتحان کند. به جای یک جشنواره موسیقی شلوغ یا یک مهمانی بزرگ، فردی را که درون گرا است به دیدن یک فیلم یا شام آرام دعوت کنید. اگر فردی بسیار روان رنجور را می‌شناسید، عوامل محرک آن‌ها را بیاموزید و سعی کنید از آن عوامل دوری کنید.
با ۵ اصل شخصیتی می‌توانید انگیزه‌های رفتاری هر شخص را بررسی کرده و تعاملات را بهبود ببخشید. ما می‌توانیم از طریق درک دیگران، ضمن ایجاد روابط بهتر و پایدار با افراد زندگی خود، تعاملات خود را بهینه کنیم.


بیشتر بخوانید

شخصیت خود را از روی این ۱۱ نشانه کوچک بشناسید


انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *