🌟 فرهنگی

«خانواده گومیدان» روایت سوء استفاده از خانواده‌ای غیر منطقی و عجیب

مهدی شعبانی کارگردان تئاتر «خانواده گومیدان» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: مرد ۵۲ ساله سورچران یا همان نون به نرخ روز خور با هدف اخاذی و تصاحب دارایی خانواده ثروتمندی وارد منزل آنان می‌شود، اما با رفتار غیر قابل پیش بینی افراد این خانواده مواجه می‌شود و در این میان اتفاقاتی می‌افتد.

وی درباره شخصیت پردازی کاراکتر‌های این نمایش افزود: شخصیت‌ها تشکیل شده از افراد یک خانواده یعنی زن و شوهر ثروتمندی که عاشق یکدیگر هستند و از روی علاقه به هم گیر می‌دهند اما غیر منطقی اند. آن دو نفر یک دختر مستخدم ساده لوح و ابله حدود ۲۰ ساله دارند که این دختر یک سری چیز‌ها را نمی‌داند و در این خانه برای اولین بار آن‌ها را تجربه می‌کند. شخصیت مرد سورچران، فردی تنبل است که می‌خواهد این خانواده را گول بزند. عقیده او این است که چرا من تا ۵۰سالگی به جایی نرسیده ام و حالا باید بقیه صاحب مال و منال شوند.

این هنرمند درباره نحوه انتخاب بازیگران بیان کرد: برای انتخاب بازیگرانم سراغ کسانی رفته ام که مثلا اگر نقش زن و شوهر ثروتمند و اشرافی است به چهره آنان ثروتمند بودن بیاید. همچنین برای نقش مستخدم سن زیر بیست سال بسیار مهم بود. در متن اصلی نوشته شده که زن و شوهر ثروتمند مسن هستند، اما به دلیل پیدا نکردن بازیگر مناسب در این نقش آن‌ها را جوان انتخاب کردم.

وی افزود: ژرژ کورتولین در تحلیل این نمایش درباره شخصیت آقای گوشت قیمه، همان فرد سورچران نوشته که در فرانسه از این مدل آدم‌ها زیاد هستند و هنوز هم وجود دارند؛ عده ای که می‌گویند که چرا فلان شخص این همه مال و ثروت داشته باشد، اما من هنوز ثروتی ندارم. در این اثر نمایشی (به ترتیب ورود به صحنه) آیدا پورموسی، احسان رجب زاده، مهناز زینی و مهدی شعبانی به ایفای نقش می‌پردازند و همچنین احسان رجب زاده تهیه کنندگی این اجرا را برعهده دارد.

شعبانی درباره فرم صحنه و اجرای تئاتر «خانواده گومیدان» توضیح داد: فرم صحنه رئال است و شبیه سبک اشرافی نیست. سالن پذیرایی را نشان می‌دهد و وسط صحنه آن پنجره بالکن وجود دارد. سبک اجرای ما نیز رئالیستی است.

کارگردان نمایش «خانواده گومیدان» درباره کار کردن در شرایط کرونا توضیح داد: در این روز‌ها واقعا بچه‌ها از جانشان مایه گذاشتند و به دلیل اینکه حدود یک سال است که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم، تصمیم به اجرای نمایش کمدی «خانواده گومیدان» گرفتم. هدفم کار کردن برای مردم و شاد کردن دل آن‌هاست.

نمایش «خانواده گومیدان» به نویسندگی، ژرژ کورتولین  با ترجمه داریوش مودبیان و کارگردانی مهدی شعبانی از ۲۷ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ درسالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه رفته است. این اثر ۲ کمدی کوتاه از کورتولین کمدی نویس انتهای قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ فرانسه است که بیشتر روی طنز اداری و مناسبات خانواده کار کرده است. 

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *