🌟 فرهنگی

طرح انتخابات فراگیرِ سامانه فراگیر عدالت رسانه‌ای تشریح شد

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، افتتاح طرح انتخابات فراگیر، سامانه فراگیر عدالت رسانه‌ای امروز با حضور صادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صدا و سیما برگزار شد.

امامیان در این برنامه گفت: انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال یکبار در ایران رخ می‌دهد.  انتخابات ۱۴۰۰ به مجازی‌ترین انتخابات معروف شده است. به دلیل شیوع کرونا همه راه‌های معمول تبلیغات را بسته است و امیدی به کمپین‌های خیابانی و شور و نشاط معمول نیست به همین دلیل نقش رسانه بسیار مهم می‌شود. اتفاقی که افتاده امسال با چند هدف این طرح فعالیت خودش را شکل بدهد و یک همگرایی صورت گرفته است.

امامیان عنوان کرد: اولین مسئله مهم این است که رسانه‌های داخلی باید یک پیام را از این جلسه به جامعه برسانند که ما آمادگی کامل دارند که نیاز‌های فضای انتخابات را رفع و رجوع کنند.

وی عنوان کرد: در دوگانه سلامت مردم و مشارکت مردم در انتخابات رسانه‌ها باید این پیام را بدهند که می‌شود این تجربه یک تجربه موفق باشد یک شاخصه کشور ما این است ما مبتنی بر نظامی هستیم که مدعی عدالت رسانه‌ای است ستاد انتخابات کشور پایبند به عدالت رسانه‌ای برای انتخابات است.

وی افزود: امروز یک جمع رسانه‌های تشکیل شده برای اقتدار ملی در انتخابات کاری که توافق شده انجام شود کار بسیار معدودی است مثلاً ایجاد صفحه ویژه انتخابات در رسانه‌ها نامزد‌ها بتوانند به صورت یکسان حرف‌هایشان را بزنند و امکان گزارش دهی برای آن‌ها فراهم باشد.

امامیان با اشاره به وظایف ساترا در انتخابات گفت: مصوب شد برنامه‌های مناظره‌ای که پخش زنده دارند به صورت سیگنال تکراری در رسانه‌های مجازی پخش شوند و رسانه‌هایی که در این طرح کمک کنند امکانات ویژه را دریافت خواهند کرد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی در ادامه این نشست با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشورمان انتخابات‌های زیادی داریم تنها انتخاباتی که برای آن یک قانون تبلیغات جدا تعریف شده انتخابات ریاست جمهوری است و برای دیگر انتخابات‌ها قانون مشخصی تعریف نشده است در قانون انتخابات کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ایجاد می‌شود که سیاستگذاری برنامه ریزی و نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات پنج عضو دارد و یک عضو ناظر وزیر کشور رئیس سازمان صدا و سیما، دادستان کل کشور و دبیر ستاد انتخابات کشور و یک عضو از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما که منتخب سه قوه است عضو ناظر این شورا هم از اعضای شورای نگهبان است که فقط نظارت می‌کند و حق رای ندارد این کمیسیون آیین‌نامه‌ها دستورالعمل‌ها به هر موضوعی که تبلیغات مربوطه است را انجام می‌دهد.

قاضی زادا هاشمی عنوان کرد:چهارشنبه جلسه‌ای داشتیم در آن جلسه به فضای مجازی پرداختیم، در این جلسات راجع به بحث انتخابات فقط یک بخش رسانه‌ای مطرح شده است که در آن ابتدا نامزد‌ها و بعد روسای ستاد‌های تبلیغاتی نامزد‌ها و بعد در رسانه‌ها حضور خواهند داشت؛ که حتماً نقشی در فضای مجازی داشته باشند در مورد پلتفرم‌ها یک بحث عدالت است قانون انتخابات می‌گوید استفاده یکسان و برابر توسط همه مجموعه‌هایی که از امکانات عمومی استفاده می‌کنند باید فراهم شود حال این مثال اگر این موضوع بحث استفاده از زیرساخت و سیگنال باشد یا سالن‌های مکان‌های عمومی شهر نگاه ما یک نگاه کاملا برابر است.

در حال تکمیل است…

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *