🌟 اجتماعی

دیگر آبگرفتگی اتفاق نخواهد افتاد

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،پیروز حناچی، شهردار تهران درباره  مدیریت بحران گفت:در خصوص چیز‌هایی که تهران را تهدید می‌کند، اشاره کردیم به سیلاب و زلزله که هیچ راهی جز آمادگی و پیشگیری ندارد و تدوین سناریو‌های حادثه و ایجاد آمادگی برای مواقع بحران مسیر ما است.

وی افزود: امروز زمان افتتاح پروژه‌ای است که سال‌ها هنگام بارندگی‌های شدید، آبگرفتگی ایجاد می‌کند. این یعنی اینکه مدیران شهری نقاط آبگرفتگی ثابت را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کرده اند. در تهران، ۳۸ نقطه اصلی داشتیم که در آن آبگرفتگی اتفاق   میفتاد که بیش از ۲۸ نقطه آن را رفع خطر کرده و مشکل آن را حل کردیم.

حناچی در ادامه گفت:طبیعتا ایجاد آمادگی هم در برابر زلزله و هم دربرابر سیل نقطه هدف ما است. آموزش، مانور و ایجاد آمادگی راه حل این  موضوعات خواهد بود که خوشبختانه کار‌های زیادی هم قبلا شده و هم در حال حاضر درحال انجام است.

وی افزود: برای مثال آمادگی در شرایطی که حادثه‌ای مثل زلزله اتفاق بیفتد ما در آن شرایط چه اقداماتی را باید انجام دهیم، دستگاه‌های زیربنایی چه اقداماتی را باید انجام دهند و چه اقداماتی را در چند ثانیه اول باید انجام دهیم و چه اقداماتی را در روز اول و چه اقداماتی را در چند روز اول و چه اقداماتی را در هفته اول باید انجام شود که همه این‌ها برنامه ریزی شده است و باید با مانور و آموزش و  هماهنگی در میان دستگاه‌ها این آمادگی بیشتر را ایجاد کنیم.

حناچی در ادامه گفت:معمولا دوره‌های بارندگی،دوره‌های ده ساله، بیست ساله، و دوره‌های پنجاه ساله تعریف می شوند و این آمادگی باید وجود داشته باشد تا در بارش‌هایی که از حالت عادی خارج می‌شوند، سیستم جمع آوری آب‌های سطحی ما بتواند به خوبی عمل کند.

وی افزود: خوشبختانه با برنامه ریزی‌هایی که انجام گرفته است، تهران برنامه کاملی در این زمینه دارد. بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسیر هدایت سیلاب تهران است که بخش عمده‌ای از آن به اجرا در آمده و حدود ۱۵۰ کیلومتر آن باقی مانده است که انشالله با برنامه‌ای که داریم در سالانه چیزی حدود ۸ کیلومتر همکاران ما در سه سال اخیر کار کردند و با همین آهنگ کمتر از دو دهه آینده برنامه شبکه جمع آوری آب‌های سطح تهران انجام خواهد شد.

حناچی درباره ایجاد سیلاب در ایستگاه های مترو گفت:بحث سیلاب‌ها در ایستگاه‌های مترو که اوایل دهه ۹۰ اتفاق افتاد نتیجه هم افزایی دو حادثه بود. یک دیواره و هدایت سیلابی که در حاشیه غربی تهران بود به داخل تونل جاری شد و این  حادثه را ایجاد کرد. البته شناخت نقاط حادثه خیز جزو همین برنامه‌های تاب آوری است و باید به طور دائمی مورد توجه قرار بگیرد.


بیشتربخوانید

  • تشریح مانور محیط‌زیستی با موضوع آب‌گرفتگی منطقه ۱۲
  • بازدید نمایندگان سازمان بازرسی از سطح پایتخت/ برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی چه اقداماتی انجام شده است؟

    انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *