🌟 فرهنگی

نگهداری نسخه‌های نفیس «کلیات سعدی» در کتابخانه ملی/ احتمالاً دیدار شاعران با رهبر انقلاب برگزار نمی‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید

  • از تمدید کتاب‌های امانتی کتابخانه ملی تا چرایی تغییرات مدیریتی در کانون پرورش فکری

فراخوان پنجمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد

بنا بر اعلام دبیرخانه دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب، با بهره‌گیری از تجربیات چهار دوره برگزاری این جشنواره، پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی برگزار می‌شود.

در پنجمین دوره از دوسالانه کارتون کتاب موضوعات «کتاب و کودک»، «کتاب، کتابدار و کتابخانه»، «کتاب و رسانه» و «کتاب و کرونا» مورد توجه قرار گرفته است.

نگهداری از نسخه‌های نفیس «کلیات سعدی» در کتابخانه ملی

معاون اداره کل کتاب‌های خطی و نادر کتابخانه ملی به تشریح دو نسخه خطی ارزشمند از کلیات سعدی در کتابخانه ملی پرداخت و گفت: این نسخ دارای کتیبه‌های مزدوج مذهب با نقوش اسلیمی و گل و برگ ختایی به زرمحرر، لاجورد و شنگرف است.

زهرا مدرسی در روز بزرگداشت سعدی، به معرفی دو نسخه خطی کلیات شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی نگهداری شده در کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: دو نسخه خطی ارزشمند از کلیات سعدی در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود که یکی از این نسخ نفیس در فهرست جهانی میراث مستند برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ستاد اقتصادی دولت باید هر چه زودتر به بازار کاغذ ورود کند

محسن جوادی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه کاغذ کم و گران است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه چه اقداماتی داشته و چه اقداماتی می‌خواهد داشته باشد، گفت: در سال ۱۳۹۸ که اوج تحریم‌ها بود، دولت جمهوری اسلامی با تخصیص ارز دولتی برای کاغذ تحریر و مطبوعات نیاز‌های نشر کشور و مطبوعات را به صورت حداقلی تامین کرد. همین موضوع موجب ثبات نسبی در قیمت کاغذ در بازار آزاد هم بود. حتی به رغم عدم تخصیص ارز در سال ۹۹ باز از موجودی کاغذ‌های سال ۹۸ بازار کاغذ تا نیمه دوم سال ۹۹ از ثبات نسبی برخوردار بود، اما با توجه به اینکه دولت در سال ۹۹ تصمیم گرفت به دلیل کمبود ارز، تخصیص ارز دولتی به کالا‌های مصرفی را به کم‌تر از نصف نقلیل دهد، کاغذ هم از شمول ارز دولتی خارج و از گروه کالائی اول بیرون رفت.

تالار‌های مطالعه کتابخانه ملی ایران تعطیل شد

پیرو مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تمامی تالار‌های مطالعه کتابخانه ملی از دوشنبه ۳۰ فروردین ماه تعطیل شد. لازم به توضیح است خدمات الکترونیکی کتابخانه ملی از جمله کتابخانه دیجیتال، مرجع مجازی و ارائه محتوای دیجیتال مورد درخواست کاربران، مانند گذشته برقرار خواهد بود.

پیگیری جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأمین سهمیه ارزی کاغذ

به دنبال عدم تخصیص اعتبار ارز کاغذ یارانه‌ای در سال ۱۳۹۹ رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری‌ها و اقدامات این وزارتخانه را تشریح کرد. به گفته همایون امیرزاده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری‌های مستمری برای تامین و تخصیص ارز مورد نیاز کاغذ چاپ و تحریر داشته است.

وی با اشاره به ارسال چهار نامه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس جمهور، معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهور، تصریح کرد: علاوه بر رایزنی‌های مکرر انجام شده در این پیگیری‌ها ضمن تشریح شرایط موجود و نیاز ضروری کشور به برقراری سهمیه ارزی کاغذ مخاطرات احتمالی عدم تخصیص و تامین ارز کاغذ بر فضای کار و کسب‌های حوزه نشر و مطبوعات با صراحت مورد اشاره قرار گرفته است.

دیدار سالیانه شعرا با رهبر انقلاب در ماه رمضان برگزار می‌شود؟

عباس محمدی مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در گفت و گو با خبرنگار ما درباره برگزار شدن یا نشدن دیدار سالیانه شاعران در ماه مبارک رمضان با مقام معظم رهبری گفت: فعلاً هیچ چیز مشخص نیست؛ منتظریم نتیجه را به ما اعلام کنند. برگزاری دیدار شاعران با مقام معظم رهبری به شرایط شیوع کرونا در کشور بستگی دارد.

وی افزود: باتوجه به اینکه شرایط شیوع کرونا در کشور مطلوب نیست، احتمال برگزار نشدن این مراسم بالاست. ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره هستیم. در صورتی که دیدار سالیانه شاعران با مقام معظم رهبری برگزار نشود، برنامه‌ای جایگزین داریم؛ اما نحوه برگزاری آن مانند سال گذشته نخواهد بود.

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *