هنری

بازخوانی متون قدیمی در «شهریار ایرانی، دیباچه‌ای بر نظریه سیاست»

باشگاه خبرنگاران جوان– کتاب «شهریار ایرانی، دیباچه‌ای بر نظریه سیاست در ایران» تالیف صادق حیدری نیا در انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. در این کتاب بیش از چهل متن کهن از اواخر قرن سوم تا اوایل قرن هفتم بازخوانی شده است. نویسنده می‌کوشد در این اثر نمایی عینی و ملموس از اندیشه و سیاست را در آیینه اسطوره و تاریخ ایران ترسیم کند.


بیشتربخوانید

  • «شکل‌های پنجره» منتشر شد

آرمان شهریاری در ایران باستان، نظریه‌ای تاریخی – اساطیری است که بازتاب آن در اندرزنامه‌ها، کتیبه‌های تاریخی و متون حماسی، فراوان است. آموزه‌های شهریار آرمانی که در کتیبه‌های هخامنشی آمده از طریق برخورد یونانیان با ایران، به آن دیار هم راه یافته و بر اندیشۀ افلاطون در طرح نظریه‌اش تأثیر گذاشته است.

در عالم اسلامی، فارابی در پرداخت مدینۀ فاضله پس از وی نظام‌الملک در سیاست‌نامه‌اش از نظریۀ شهریاری بهرۀ فراوانی برده‌اند. در روزگار ساسانیان، بیش از گذشته به ویژگی‌های شهریار فرهمند پرداخته شد و نخبگان آن عصر، اندرز‌های سیاسی و اخلاقی اش را به پادشاه در قالب پندنامه‌ها نوشتند. این سنت در دوران اسلامی با سبک اندرزنامه‌نویسی رواج گسترده‌ای پیدا کرد و با عنوان سنتی سیاسی تا روزگار مشروطه ادامه یافت.

انتهای پیام/

منبع:yjc.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *