علم و تکنولوژی

گزارشی از حضور رئیس جمهور در مجلس / خبر خوش خاندوزی از شناسایی چندهزار مودی جدید که فرار مالیاتی داشتند

باشگاه خبرنگاران جوان – چهره‌های سیاسی کشور هم مانند بقیه مردم در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی را دارند که در آن نسبت به اتفاقاتی که رخ می‌دهد پست یا توئیت‌هایی را منتشر می‌کنند. برخی از مسئولان حاضر در فضای مجازی، گاهی از این فضا برای اطلاع رسانی و پخش اخبار مربوط به حوزه‌های تحت اختیارشان نیز استفاده می‌کنند و به طور مستقیم با مردم در ارتباط و پاسخگوی سوال‌های آن‌ها هستند.


بیشتر بخوانید

  • توئیت امیرعبداللهیان درخصوص مذاکرات وین / پست رئیس مجلس از تشییع پیکر شهدای گمنام / بازدید وزیر ارتباطات از پارک فناوری

صفحه رسمی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور پستی از حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی را در فضای مجازی منتشر کرد:

“به لطف خداوند، امروز پایین‌ترین سطح ابتلا و فوتی کرونایی در کشور وجود دارد.

نه فقط در چند سال اخیر، بلکه در تاریخ ۵۰، ۶۰ ساله کشور این میزان تورم بی‌نظیر بود، امروز سیر صعودی تورم تبدیل شده به کنترل و سیر نزولی تورم و این آغاز، آغاز مبارکی است که بعداً به کاهش قیمت‌ها بیانجامد.

علاوه بر افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی، علی‌رغم همه تهدیدات و تحریم‌ها امروز افزایش صادرات نفتی و میعانات را داریم و طرف دیگر ارز حاصل از این صادرات به منابع ارزی ما برمی‌گردد.

با تحقق وعده توازن در سیاست خارجی، ظرف ۳ الی ۴ ماه گذشته روابط اقتصادی با برخی از کشور‌ها در منطقه تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

مجلس ۸ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی در قانون بودجه پیش‌بینی کرده بود، اما با آغاز کار دولت چیزی از آن میزان باقی نمانده بود.

طبیعتاً دولت اگر می‌خواست به آنچه در قانون پیش‌بینی شده عمل کند، باید ارز ترجیحی را بدون اینکه جبران شود، حذف می‌کرد، اما ما خط قرمزمان سفره مردم و معیشت مردم بوده و است. ما نمی‌توانستیم یک شوک به اقتصاد کشور، بازار و زندگی مردم وارد کنیم.

پس از بررسی‌های انجام شده در ستاد‌های اقتصادی دولت و بعد در شورای هماهنگی قوا، ادامه ارز ترجیحی برای چند ماه تصویب شد که برای دریلفت نظر مجلس، به عنوان لایحه دو فوریتی در دولت تصویب و به مجلس ارسال شد، اما مجلس و نمایندگان محترم رای به فوریت ندادند و تبدیل به لایحه عادی شد.

با عدم تصویب فوریت حذف ارز ترجیحی در مجلس، امروز با وضعیتی مواجه هستیم که مجلس درباره تداوم تخصیص ارز ترجیحی یا توقف آن نظری اعلام نکرده و از سوی دیگر نه منبعی برای تداوم پرداخت ارز ترجیحی مشخص شده یا وجود دارد و نه جایگزینی برای حمایت از مردم در ازای توقف تخصیص ارز ترجیحی تعیین شده است.

باورمان این است که اگر ارز ترجیحی حذف شود، حتماً برای جبران تاثیر آن بر زندگی مردم، بویژه نیازمندان فکر جدی کرد.

یکی از دغدغه‌ها در این دولت رفع مشکل تفاوت در پرداخت‌های حقوق و دستمزد است.

از نظر ما یک نظام هماهنگ عادلانه پرداخت از نیاز‌های جدی کشور است و هر طرحی در جهت عدالت در پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان دولت که بتواند عدالت را در این رابطه تأمین و تضمین کند، مورد حمایت و تأیید ماست.

دولت سیزدهم از هر طرحی برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور حمایت می‌کند.”

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان تصاویری از نشست خبری با حضور اصحاب رسانه را در صفحه اش به اشتراک گذاشت:

“برخی از موضوعات مطرح شده در نشست خبری:

همیشه از اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات استقبال کرده‌ایم.

هیئت عالی نظارت جایگاه قانونی دارد و نظارت بر سیاست‌های کلی از ۲۰ سال قبل وجود داشته است. در مقررات نظارت بر سیاست‌های کلی آمده که هر طرح و لایحه‌ای که در مجلس اعلام وصول می‌شود عزیزان هیئت عالی نظارت باید دعوت شوند و نظرات خود را بیان کنند.

درباره ادعایی مبنی بر رشد بودجه شورای نگهبان: بودجه شورا شفاف و مشخص است و تمام هزینه‌ها تحت نظر و اشراف دبیر و اعضای شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی است، در طی این سال‌ها هیچ تخلفی گزارش نشده است. بودجه شورای نگهبان در سال آینده به دلیل اینکه انتخابات نداریم نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است، البته عده‌ای انصاف را رعایت نمی‌کنند و بودجه شورا را با ۱۴ سال قبل مقایسه می‌کنند.

انتخابات الکترونیکی ۲۵ مرحله دارد که بیش از ۲۰ مرحله آن الکترونیکی انجام می‌شود، ما نسبت به انجام مابقی مراحل هم مشکلی نداریم، فقط تاکید بر این است که امنیت تک تک آرا مردم تضمین و مباحث فنی انتخابات درنظر گرفته شود.

در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مجلس درباره ادغام قوانین انتخاباتی: تدوین یک لایحه جامع انتخاباتی اتفاق خوبی است به شرطی که ملاحظات تمام انتخابات‌ها در آن لحاظ شود. یکی از آسیب‌های انتخابات ما تعدد و عدم سنخیت قوانین انتخابات است، اما مهمتر از شکل قانون که تجمیعی و جامع باشد یا جداگانه، محتوای قانون است.

در بحث ثبت حقوق کارمندان، همزمان با بقیه دستگاه‌ها ما هم در شورای نگهبان شروع کردیم، اما دلیل تاخیر در اجرای این مصوبه از سوی مجری بود که در دولت جدید شروع شد، نباید فراموش کرد که این مصوبه را خود ما تایید کردیم و مشکلی با آن نداریم.

در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات نادرست یکی از اعضای حزب موتلفه نسبت به شورای نگهبان: در‌های شورای نگهبان بر روی احزاب شناسنامه‌دار و نخبگان سیاسی همواره باز بوده و هست، اما دیدار‌های ما با احزاب و شخصیت‌های سیاسی به معنی سفارش پذیری شورا نیست.

الزامات بودجه از نظر شورای نگهبان

بودجه باید تفصیلی باشد به نحوی که ریز هزینه‌ها و درآمد‌ها در آن لحاظ شود که این موضوع موجب نظارت پذیری بودجه می‌شود.

بودجه باید جامع باشد و تمام فعالیت‌های دولت را پوشش دهد.

بودجه باید متعادل باشد به صورتی که هزینه‌ها و درآمد‌ها تراز و همخوانی داشته باشند.

از اصلاح قوانین دائمی در قانون بودجه پرهیز شود.

موارد غیر بودجه‌ای در قانون بودجه لحاظ نشود.”

پست نظیف

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارائی با انتشار توئیتی از شناسایی چندهزار مودی جدید که فرار مالیاتی داشتند، خبر داد:

“با تلاش ویژه همکارانم در آذرماه، چندهزار مودی جدید که فرار مالیاتی کامل داشتند، شناسایی شدند (به ترتیب ۴ و ۵ برابر تعداد کشف‌شده در آبان و مهر).
درآمد مالیاتی دولت باید از کاهش فرار مالیاتی باشد نه از محل فشار بر تولیدکنندگان، اصناف، حقوق‌بگیران و اقشار شفاف.”

توئیت خاندوزی

حسین غریبی، سفیر ایران در برزیل با انتشار تصویری از سردار شهید احمد کاظمی نوشت:

“این تصویر غالب “حَج اَحمِد” بود که بچه‌های لشکر هشت نجف به آن خو گرفته بودند.
در شب‌های آتش و دود، در خط اول درگیری، همپای نفراتش در میانه میدان بود و در عین تواضع، کلامش ختم کلام و تکلیف نهایی بشمار می‌رفت.

۱۹ دی ماه ۸۴، دیدن دوباره فرمانده را دست نیافتنی ساخت.”

توئیت غریبی

انتهای پیام/

منبع:yjc.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *