طرز تهیه بامیه پلو با مرغ

بامیه پلو با مرغ , طرز تهیه بامیه پلو با مرغ , دستور پخت بامیه پلو با مرغ

بامیه پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های جنوبی کشورمان می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بامیه پلو با مرغ در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بامیه ریز ۲۵۰ گرم
پیاز درشت ا عدد
سیر ۲ حبه
فیله مرغ ۸ تکه
سیب زمینی برای ته دیگ ۲ عدد متوسط
برنج ۳ الی ۴ پیمانه
رب گوجه فرنگی به میزان لازم
آبلیمو ۲ قاشق
روغن به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
زعفران به میزان لازم

طرز تهیه بامیه پلو با مرغ

مرحله اول

در زمان انتخاب بامیه برای تهیه بامیه پلو، به سراغ بامیه های تازه و کوچک بروید. بامیه ها را به خوبی شسته و اجازه دهید تا کمی خشک شوند. با یک چاقوی تیز کلاهک بالای بامیه را جدا کنید و به اصطلاح بامیه را پاک کنید.

مرحله دوم

مانند بسیاری دیگر از پلوهای مخلوط و رنگی، برای تهیه بامیه پلو نیز به پیاز داغ نیاز دارید. پیاز درشت را به خوبی پوست گرفته و بشویید. در یک ماهیتابه با سایز مناسب، پیازهای نگینی خرد شده را ریخته و بدون روغن کمی تفت دهید تا سبک شوند.

مرحله سوم

حالا مقدار کمی روغن داخل ماهیتابه ادامه دهید و اجازه دهید تا پیازها طلایی شوند. بعد از اینکه پیازهای درون ماهیتابه کاملا طلایی شدند باید سیر را به آن اضافه کنید. می توانید سیر را رنده کرده و یا با چاقو له کنید.

مرحله چهارم

هرگز سیر را از همان ابتدا با پیاز تفت ندهید چرا که سیر زودتر از پیاز سرخ شده و در نتیجه تا زمان طلایی شدن پیاز، سیر می سوزد و سیاه می شود. حالا بامیه ها را به داخل ماهیتابه اضافه کنید و کمی تفت بدهید.

مرحله پنجم

حالا باید تمامی مواد طعم دهنده را به این مخلوط اضافه کنید. قبل از اضافه کردن رب گوجه فرنگی میزان روغن درون ماهیتابه را برسی کنید. در نظر داشته باشید که باید روغن درون ماهیتابه به اندازه ای باشد که بتوانید رب را در آن تفت دهید.

مرحله ششم

همان طور که می دانید تفت دادن رب گوجه فرنگی کمک می کند تا غذای شما خوش رنگ تر بشود. بعد از اضافه کردن رب گوجه فرنگی به مخلوط، نمک و فلفل سیاه، کمی زردچوبه و همین طور دو قاشق آبلیمو را نیز به آن اضافه کنید.

مرحله هفتم

باید مواد درون ماهیتابه را به خوبی با هم مخلوط کنید.حالا باید اجازه دهید تا بامیه ها حسابی مغز پخت شده و طعم دار شوند. برای این منظور یک استکان آب جوش را روی بامیه ها ریخته و حتما در ماهیتابه را ببندید.

مرحله هشتم

اگر ماهیتابه شما در ندارد حتما روی آن را با یک سینی بپوشانید. اجازه دهید تا مواد درون ماهیتابه به مدت ۲۰ دقیقه بر روی شعله ملایم پخته شود. این مرحله کمک می کند تا آب اضافی بامیه ها کشیده شده و حسابی مغز پخت شوند.

مرحله نهم

یادتان باشد که غلظت این مواد باید به شکلی باشد که پس از اضافه کردن به برنج باعث شفته شدن آن نشود. اضافه کردن مرغ به پلوهای مخلوط ترفندهای خودش را دارد. مرغ باید در عین پخته بودن لذیذ و طعم دار هم باشد و خیلی هم له نشود.

مرحله دهم

به همین دلیل است که ما همیشه توصیه می کنیم تا مرغ را به شکلی جدا مزه دار کرده و بپزید. در حین آماده شدن بامیه ها می توانید مرغ را نیز آماده کنید. در یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و اجازه بدهید تا حسابی گرم شود.

مرحله یازدهم

حالا باید فیله های مرغ را به همراه چند قاشق زعفران دم کرده، نمک، فلفل سیاه و همین طور آبلیمو تفت دهید. برای مغز پخت شدن و طعم دار شدن باید اجازه دهید تا نیم ساعت مرغ درون ماهیتابه بپزد.

مرحله دوازدهم

نکته مهم در تهیه پلوهای مخلوط این است که نباید به ازای هر نفر یک پیمانه برنج در نظر بگیرید. در این صورت غذای شما زیادتر از معمول خواهد شد. به همین دلیل ما در دستور نوشتیم که از ۳ الی ۴ پیمانه برنج استفاده کنید. انتخاب با شماست.

مرحله سیزدهم

برنج را از چند ساعت قبل در آب و نمک بخیسانید. طعم برنج با این روش بسیار مطبوع تر می شود. برنج را روی شعله متوسط گذاشته و اجازه دهید تا بپزد. برای بامیه پلو، برنج را کمی سفت تر و یا به اصطلاح زنده تر آبکش کنید.

مرحله چهاردهم

ته قابلمه برنج یا قابلمه پلوپز را کمی چرب کرده و ورقه های سیب زمینی را رویش بچینید. برای ریختن برنج و مواد می توانید از دو روش استفاده کنید. روش اول به شکل لایه ای است و حتما باید لایه اول برنج باشد.

مرحله پانزدهم

بعد از اینکه یک لایه برنج روی سیب زمینی ها ریختید کمی از مخلوط بامیه سس دار را رویش ریخته و دوباره روی آن را با یک لایه برنج بپوشانید و این کار را چندبار تکرار کنید. روش دوم هم این است که برنج را از همان ابتدا با سس بامیه مخلوط کرده و بعد داخل قابلمه بریزید.

مرحله شانزدهم

در اواخر پخت می توانید کمی زعفران آب شده را به برنج اضافه کنید. اگر می خواهید تا بامیه پلو را درون دیس برگردانده و روی میز سرو کنید؛ بهتر است در اواخر پخت تکه های مرغ را روی برنج قرار دهید تا پس از برگرداندن برنج بر روی دیس، مرغ ها زیر پلو قرار بگیرد.