طرز تهیه نان تافتون

طرز تهیه تافتون نیشابوری تصویری سیستانی روغنی خانگی فوری خمیر نان در ماهیتابه

نان تافتون یکی از انواع نان های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به نان لواش دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان تافتون در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان تافتون
آرد ۳ لیوان
آب حدود یک لیوان
پودر خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم یک سوم لیوان
روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه نان تافتون

مرحله اول

ابتدا پودر خمیر مایه فوری را به همراه یک سوم لیوان آب ولرم و شکر را داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم، سپس درب ظرف را می گذاریم و آنرا به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا حباب بزند و عمل بیاید.

مرحله دوم

در ادامه آرد را الک می کنیم و به همراه روغن مایع و نمک داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. حالا آب را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. توجه داشته باشید که مقدار آب به آرد شما بستگی دارد.

مرحله سوم

برخی از آردها آب بیشتری جذب می کنند و برخی آردها نیاز به آرد کمتری دارند، به همین دلیل آب را کم کم اضافه می کنیم تا خمیر بیش از حد شل نشود.پس از اینکه خمیر جمع شد باید کمی چسبندگی داشته باشد.

مرحله چهارم

پس از جمع شدن خمیر به مدت ۱۰ دقیقه آنرا با دست ورز می دهیم خمیر در پایان ورز دادن باید کمی چسبناک باشد. حالا یک ظرف مناسب که حجمش دو برابر خمیر باشد را چرب می کنیم و خمیر را مانند یک چونه بزرگ گرد می کنیم.

مرحله پنجم

سپس داخل کاسه قرار می دهیم. روی ظرف حاوی خمیر یک پارچه حوله ای می اندازیم. حالا ظرف حاوی خمیر را به مدت یک تا یک و نیم ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا استراحت کند و حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله ششم

در ادامه خمیر را پس از استراحت روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا هواگیری شود و پفش به طور کامل بخوابد.حالا خمیر را به چونه های ۶۰ گرمی تقسیم می کنیم، سپس روی چونه ها را با یک پارچه تمیز می پوشانیم.

مرحله هفتم

۱۰ دقیقه در این حالت به چونه ها استراحت می دهیم. در ادامه یک تابه بزرگ نچسب را روی حرارت قرار می دهیم تا به خوبی گرم شود. حالا چونه ها را با وردنه به شکل گرد پهن می کنیم و با دست روی خمیر طرح می اندازیم،

مرحله هشتم

سپس روی تابه داغ می اندازیم تا حباب بزند و بپزد. در صورت تمایل می توانید روی نان ها مقدار کمی کنجد یا سیاه دانه هم بپاشید. پس از اینکه نان ها پخت آنها را داخل نایلون یا پارچه قرار می دهیم تا خشک نشوند.