طرز تهیه نان خرمایی

طرز تهیه نان خرمایی با خمیر جادویی کرمانشاه کرمانشاهی کلوچه خرمایی گردویی عراقی خرمایی نان شیرمال خرمایی محلی نان هسته خرما شیرینی خرمایی

نان خرمایی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه ایرانی است که همان طور که از نامش مشخص است با مغز خرما تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه یک گزینه مناسب برای سرو در کنار نوشیدنی های گرم مثل چای می باشد، برای مشاهده آموزش شیرینی پزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان خرمایی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان خرمایی
آرد سفید حدود ۴۰۰ گرم
شیر ولرم نصف لیوان
شکر ۱ قاشق چایخوری
پودر خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۲ عدد
روغن مایع ۷۵ گرم
پودر هل نصف قاشق چایخوری
خرما ۲۰ عدد
مغز گردو ۵۰ گرم
کره ۱۰ گرم
دارچین یک چهارم قاشق چایخوری
شربت بار یا عسل ۷۵ گرم

طرز تهیه نان خرمایی

مرحله اول

ابتدا شیر ولرم را به همراه شکر داخل یک ظرف درب دار می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا شکر آب شود، سپس پودر خمیر مایه را اضافه می کنیم و درب ظرف را می بندیم و به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم

تخم مرغ ها را به همراه روغن مایع، پودر هل، وانیل و شربت بار یا عسل ( عسل را باید با آب جوش کمی رقیق کنیم ) داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس خمیر مایه عمل امده را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا آرد را دو مرتبه الک می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود و چسبندگی خیلی کمی داشته باشد. با توجه به اینکه آرد های مختلف آب خور متفاوتی دارند مراقب باشید که با زیادی خمیر را سفت و خشک نکنید.

مرحله چهارم

پس از اینکه خمیر جمع شد آنرا ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم و داخل یک ظرف گود چرب شده که حجمش حداقل دو برابر حجم خمیر باشد می ریزیم. حالا روی ظرف را با سلفون و یک پارچه تمیز می پوشانیم و به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه در یک جای گرم استراحت می دهیم.

مرحله پنجم

حالا هسته های خرمای را خارج می کنی و اگر خرماها پوست پوست بود، پوست اضافی شان را هم می گیریم سپس با گردو، دارچین، کره مخلوط می کنیم و برای مغز شیرینی ها استفاده می کنیم.پس از گذشت یک ساعت و ۳۰ دقیقه حجم خمیر ما باید دو برابر شده باشد.

مرحله ششم

حالا خمیر را کمی ورز می دهیم تا پف خمیر بخوابد، سپس خمیر را به چونه هایی  اندازه گردو تقسیم می کنیم. سینی فر را چرب می کنیم یا با کاغذ روغنی پوشش می دهیم. چونه ها روی سطح آرد پاشی شده باز می کنیم و مقداری از مخلوط خرما داخلشون می گذاریم.

مرحله هفتم

حالا اطراف خمیر را به سمت مرکز جمع می کنیم و با فشار دست به هم می چسبانیم. برای زیباتر شدن نان خرمایی با یک کارد تیز چند برش سطحی اطراف خمیر می زنیم تا شبیه گل شود. به همین ترتیب تمام چونه ها را اماده می کنیم و در سینی فر می چینیم.

مرحله هشتم

حالا در همین حالت روی خمیرها را با یک پارچه تمیز می پوشانیم و به مدت ۲۰ دقیقه دیگر استراحت می دهیم. پس از گذشت ۲۰ دقیقه اگر جای برش های چاقو پر شده بود مجددا برش ها را تکرار می کنیم و روی خمیرها رومال می زنیم.

مرحله نهم

برای رومال از مخلوط ۱ عدد تخم مرغ، کمی زعفران و یک قاشق غذاخوری روغن مایع استفاده می کنیم. پس از رومال به دلخواه می توانیم روی خمیرها کمی کنجد یا سیاه دانه هم بپاشیم. فر را باید از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم تا گرم شود.

مرحله دهم

پس از اینکه فر به خوبی گرم شد شیرینی ها را داخل فر قرار می دهیم. برای پخت شیرینی ها حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز است. برای طلایی شدن روی شیرینی ها هم چند دقیقه گریل را روشن می کنیم. در پایان اجازه می دهیم شیرینی ها خنک شود سپس آنها را جمع می کنیم.