طرز تهیه نوقا

طرز تهیه نوقا بدون گلوکز اریس و نوقا فیلم نوقا سوغات کجاست نوقا کاراملی نوقا تبریز

نوقا به نوعی گز گفته می ‌شود که از ترکیب گلوکز با سفیده تخم مرغ – شکر یا عسل با آجیل تهیه می شود. کلمه نوقا به معنی درخشش و روشنی هست. نوقا در کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و ایتالیا به تورون معروف هست و انواع مختلفی دارد مثل نوقای سفید یا نوقای بادامی. نوقا انواع گوناگونی داره مثل نوقای آجیلی، شکلاتی یا وانیلی. بافت و طعم نوقا شبیه گز است ولی نرم ‌تر به همین دلیل آن را بین نان میکادو می ‌گذارند و بعد از برش زدن داخل سلفون پیچیده می ‌شود تا هم شکل آن حفظ شود و هم، به هم نچسبد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نوقا در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نوقا
شکر ۱ پیمانه
سفیده تخم مرغ ۱ عدد
گلاب نصف پیمانه کمی سر خالی
گلوکز نصف پیمانه
وانسل نصف قاشق چای خوری
مغزیجات ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم

طرز تهیه نوقا

مرحله اول

برای تهیه گز خوشمزه نوقا در ابتدای کار، قالب ۱۲ در ۲۰ سانتی متر را کمی چرب می‌ کنیم و نایلون می ‌اندازیم. با استفاده از قالب، نان میکادو را اندازه قالب برش می ‌زنیم. یکی برای کف قالب یکی برای روی نوقا. شکر و گلاب را دروت یک قابلمه می ریزیم.

مرحله دوم

سپس روی حرارت خیلی کم مدام هم می ‌زنیم تا شکر کاملا حل شود. بعد دیواره ها را با قلم مو مرطوب می‌ کشیم تا شکر روی آن نماند. سپس به آن گلوکز را اضافه کرده و حرارت را کمی بیشتر می ‌کنیم تا مواد بجوشد.

مرحله سوم

حدود ۱۰ دقیقه می ‌گذاریم بجوشد تا غلیظ شود. در یک کاسه دیگر، سفیده تخم مرغ، هل و وانیل را با هم مخلوط کرده و با همزن می‌ زنیم تا کاملاً فرم بگیرد. بعد در حال هم زدن با دور کند، کم کم شهد داغ را روی آن می ‌ریزیم.

مرحله چهارم

وقتی همه شهد را ریختیم، سرعت هم زدن را تند می ‌کنیم آنقدر می ‌زنیم تا سفت و غلیظ شود و بعد آجیل را اضافه می ‌کنیم. منظور از مغزیجات، ترکیب مغز های دلخواه مانند پسته، بادام زمینی، نخودچی، بادام، گردو است که نسبت هر کدام به ذلخواه قابل تغییر یا حذف است.

مرحله پنجم

در این مرحله مواد را با مغزیجات، خوب مخلوط می‌ کنیم و روی نان میکادو می ‌ریزیم و صاف می‌ کنیم. بعد روی آن یک لایه دیگر نان میکادو می ‌گذاریم و خوب پرس می‌ کنیم. روی آن یک شیشه یا جسم سنگین یا کتاب می‌ گذاریم.

مرحله ششم

به مدت ۵ تا ۶ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا سرد و سفت شود. بعد با چاقوی تیز برش می ‌زنیم و به قطعات مربعی تقسیم می کنیم. داخل نوقا هل و گلاب ندارد ولی در این دستور به جای آب و وانیل داخل آن هل و گلاب ریختیم که طعم آن عالی شد.

مرحله هفتم

به این نکته توجه داشته باشید که اگر شهد غلیظ نشده باشد نوقا شل می ‌شود. شربت را وقتی از روی حرارت بر می داریم، باید بلافاصله به سفیده اضافه کنیم. اگر شهد و سفیده را کم هم بزنیم نوقا شل می ‌شود. نوقا از گز نرم تر است.

مرحله هشتم

برای همین بین نان میکادو می‌ گذاریم و بعد از برش داخل سلفون آن را می‌ پیچیم تا به هم نچسبد. می‌ توانیم به جای میکادو مواد را در ظرف پر از آرد بریزیم و وقتی خنک شد، مثل گز آردی برش بزنیم و در یخچال می‌گذاریم تا کاملا خنک شود تا منظم تر برش بخورد.

مرحله نهم

قبل از جوشیدن شربت، شکر باید کاملا حل شود. پس لازم است حرارت خیلی کم باشد. وقتی شربت جوشید، دیگر به آن قاشق نمی ‌زنیم. مقدار سفیده کم است با حرارت شهد مذاب حسابی داغ می شود پس نگران آن نباشیم.

مرحله دهم

در مرحله پایانی نوقا  را بعد از برش، با فاصله از هم، در ظرف دربسته قرار می دهیم. در صورتی که بخواهیم مدت طولانی تری نوقا را نگهداری کنیم بایدآنرا در ظرف در ب دارد درون یخچال قرار دهیم که با این کار نوقا دو الی سه هفته ماندگاری دارد.