طرز تهیه رول ماهی شکم پر

رول ماهی شکم پر , طرز تهیه رول ماهی شکم پر , دستور پخت رول ماهی شکم پر بفرمایید شام

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که برای عید نوروز و اعیاد دیگر به عنوان یک غذای خاص نیز سرو می شود. در این دستور، ماهی به صورت رول تهیه و با سبزی معطر و رب انار پر می شود و در فر طبخ می گردد و به همراه کته پلو سبزی سرو می شود. این غذای بسیار خوشمزه و زیبا را می توان به راحتی تهیه و برای مهمانی ها سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رول ماهی شکم پر در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم رول ماهی شکم پر
ماهی قزل آلا بدون سر و تیغ ۱ عدد
برنج ۲ پیمانه
سبزی پلویی با سیر ۱ پیمانه
سبزی معطر (جعفری و گشنیز و شنبلیله) ۱۵۰ گرم
رب انار ملس (سفت) ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
سیر ۲ تا ۳ حبه
زنجبیل نصف قاشق چای خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
گردو ۳ تا ۴ عدد
لیمو ترش تازه به مقدار لازم
روغن زیتون به مقدار لازم
خلال چوبی به مقدار لازم

طرز تهیه رول ماهی شکم پر

مرحله اول

برای تهیه ماهی خوشمزه و مخصوص رول شده به صورت شکم پر در ابتدای کار، ما احتیاج به یک ماهی قزل آلای تازه بدون سر و با تیغ های خارج شده داریم. ماهی را می شوییم و با دستمال آشپزخانه آن را خشک می کنیم.

مرحله دوم

سپس شکم ماهی را باز کرده و نمک و فلفل و لیمو ترش تازه می ریزیم و اجازه می دهیم تا یک ساعت مزه دار شود. سپس مواد وسط رول را درست می کنیم. برای مواد وسط رول، سبزی معطر را ساطوری کرده و در ظرف مناسبی می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله یک تابه مناسب برداشته و با کمی روغن زیتون روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا داغ شود. سبزی ها را به آن اضافه کرده و سرخ می کنیم. می توان سبزی ها را به صورت خام نیز استفاده کرد و فرقی ندارد.

مرحله چهارم

حالا گردوی پودر شده و سیر و زنجبیل رنده شده را به آن اضافه کرده و با هم ترکیب می کنیم. سپس نمک را به همراه فلفل سیاه و در آخر کار رب انار اضافه می کنیم. باید به این نکته توجه داشت که مواد باید سفت باشد.

مرحله پنجم

در این مرحله ماهی مزه دار شده را از یخچال بیرون آورده و از وسط به دو نیم تقسیم می کنیم. حدود ۵ سانت مانده به دم ماهی برش آن را متوقف می کنیم.  حالا روی هر طرف ماهی را از مواد گردو و بر اناری که حاضر کرده بودیم می زنیم و رول می کنیم.

مرحله ششم

طرف بعدی را هم به همین شکل رول می کنیم و با خلال یا سیخ چوبی، رول را سفت می کنیم. روی رول ها مقداری زعفران و نمک می پاشیم و در ظرف مناسب فر قرار می دهیم. سپس در فر از قبل گرم شده به مدت ۳۰ دقیقه و با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد ماهی ها را می پزیم.

مرحله هفتم

برنج را که یک ساعت قبل با آب و نمک خیسانده ایم را داخل قابلمه می ریزیم. روی آن آب اضافه می کنیم تا جایی که یک بند انگشت روی برنج را آب قرار بگیرد. نمک و روغن اضافه کرده و می گذاریم روی حرارت تا بپزد و آب آن جذب شود.

مرحله هشتم

در این مرحله در بین پخت، سبزی پلویی را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم تا بپزد. در ادامه وقتی آب برنج به طور کامل کشیده شد، حرارت را کم کرده و روی آن یک دم کنی تمیز قرار می دهیم.

مرحله نهم

سپس اجازه می دهیم با کمی روغن دم بکشد. در ادامه وقتی که برنج دم کشید، آن را از روی حرارت بر داشته و در ظرف مورد نظر می ریزیم. رول های ماهی پخته شده را تکه کرده و روی کته قرار می دهیم و سرو می کنیم.