طرز تهیه شیرینی گل نرگس

شیرینی گل نرگس , طرز تهیه شیرینی گل نرگس , دستور پخت شیرینی گل نرگس

شیرینی گل نرگس هم خوشمزه است و هم بخاطر طرح خاص آن جذاب است. در تهیه ی این شیرینی از ساور کریم یا خامه ترش استفاده می ‌شود که باعث کیفیت بهتر شیرینی می ‌شود، ولی می ‌توان خامه ساده را هم جایگزین آن کرد. در مورد بافت شیرینی هم باید گفت که بیرون آن ترد و داخلش نرم است و روی شیرینی ها را اگه سلفون کشیده شود و یک روز بماند نرم تر و خوشمزه تر هم می ‌شود. این شیرینی خیلی خوش قیافه است و سفره هفت سین را زیبا می‌ کند. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی گل نرگس در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم شیرینی گل نرگس
ساور کریم یا خامه ترش ۱۰۰ گرم
شکر ریز ۸۰ گرم
آرد ۳۲۰ گرم
کره ۱۵۰ گرم
وانیل نصف قاشق غذا خوری
بکینگ پودر نصف قاشق چای خوری
زرده تخم مرغ ۲ عدد
پودر کاکائو ۲ الی ۳ قاشق چای خوری
شیر ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه شیرینی گل نرگس

مرحله اول

برای تهیه شیرینی خوشمزه و مخصوص گل نرگس در ابتدای کار، در یک کاسه، ساور کریم را با شکر مخلوط می‌ کنیم تا یکدست شوند، سپس آن را کنار می ‌گذاریم. در یک کاسه دیگر، آرد را باکره نرم شده، هم می ‌زنیم و مخلوط می‌ کنیم.

مرحله دوم

وانیل، بکینگ پودر و زرده تخم مرغ را به آن اضافه می ‌کنیم و هم می ‌زنیم. مخلوط ساور کریم را اضافه کرده و خمیر را ورز می ‌دهیم تا خمیر لطیفی داشته باشیم. خمیر را به شکل استوانه در می ‌آوریم و به دو قسمت که یک قسمت آن کمتر باشد تقسیم می‌ کنیم.

مرحله سوم

کاکائو و شیر را در یک کاسه دیگر، هم می‌زنیم و به قسمتی که کمی کمتر از نصف خمیر است اضافه می ‌کنیم و با هم ترکیب می ‌کنیم و ورز می ‌دهیم. هر کدام از خمیرها را به ۱۵ قسمت مساوی برش می‌ دهیم که هر قسمت تقریبا پنج گرم باشد.

مرحله چهارم

سپس روی آن را می پوشانیم و کمی استراحت می ‌دهیم. در ادامه خمیر سفید را با وردنه پهن می‌ کنیم. خمیر قهوه‌ای را وسط آن قرار می‌دهیم. سپس خمیر سفید را می بندیم و خمیر را برمی‌ گردانیم و کمی پهن می ‌کنیم.

مرحله پنجم

به کمک چاقو ۵ برش مساوی روی خمیر ایجاد می ‌کنیم که بتوانیم گلبرگ ها را شکل بدهیم. گوشه‌ های هر کدام از خمیر ها را به همدیگر می ‌رسانیم که گلبرگ گل نرگس شکل بگیرد. روی هر گلبرگ را با چاقو چند تا برش ایجاد می‌کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله کف سینی فر را با کاغذ روغنی به صورت کامل پوشش می دهیم. خمیر ها و یا همان شیرینی ها را درون سینی فر می‌ چینیم. با زرده تخم مرغ که می توانیم به آن وانیل هم اضافه کنیم و یا ژله بریلو رنگ زرد درست کنیم.

مرحله هفتم

سپس مرکز همه شیرینی ها را به کمک خلال دندان به صورت دایره طرح می‌دهیم. روی زرده کمی کنجد یا سیاه دانه می‌ریزیم. برای ۲۵ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم و زمان می دهیم تا بپزد.

مرحله هشتم

وقتی که شیرینی ها پخته شد، آن ها را از فر خارج کرده و می گذاریم تا از دما بیفتد. سپس به آرامی از سینی فر جدا کرده و می گذاریم تا خنک شود. برای این که شیرینی ها نرم شود، روی آن را سلفون پیچیده و یک روز استراحت می دهیم. سپس آن را سرو می کنیم.