طرز تهیه حلیم بادمجان

طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی مجلسی اصفهانی ها با گندم شمالی تصویری با لوبیا سفید با سیرابی با گوشت چرخ کرده شف طیبه با برنج

حلیم بادمجان یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با روش های متفاوتی طبخ می شود. این غذای خوشمزه با مواد متنوعی تهیه می شود، مثلا در صورت تمایل می توانید به جای استفاده از گوشت قرمز از گوشت مرغ یا حتی بدون گوشت این غذا را درست کنید، برای مشاهده آموزش آشپزی سنتی و مرحله به مرحله طرز تهیه حلیم بادمجان در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان ۳۰۰ گرم
گوشت سردست ۳۰۰ گرم
برنج ۱۰۰ گرم
عدس ۵۰ گرم
سیر ۴ حبه
پیاز ۳ عدد متوسط
کشک ۱۰۰ گرم
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
روغن و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه حلیم بادمجان

مرحله اول

برای تهیه حلیم بادمجان خوشمزه ابتدا یکی از پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.قابلمه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی داغ شود.

مرحله دوم

سپس پیازها را داخل قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شود. در ادامه گوشت شسته شده را اضافه می کنیم و کمی زردچوبه و فلفل سیاه روی مواد می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ گوشت به طور کامل کاملا تغییر کند.

طرز تهیه حلیم بادمجان

در این مرحله به مقدار ۶ الی ۷ لیوان آب جوش روی گوشت می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و اول حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا گوشت مغز پخت شود بادمجان ها را پوست می گیریم.

مرحله چهارم

در این مرحله بادمجان ها را می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و بادمجان ها را از  وسط نصف می کنیم و داخل تابه می چینیم و سرخ می کنیم.

مرحله پنجم

بعد از اینکه یک طرف بادمجان ها سرخ شدآن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگرشان نیز سرخ شود.بادمجان ها را در بشقابی قرار می دهیم و کنار می گذاریم.بعد از اینکه گوشت به مدت ۲ ساعت پخت به آن سر می زنیم و تست می کنیم.

طرز تهیه حلیم بادمجان

اگر نیم پز بود اجازه می دهیم تا ۱ ساعت دیگر بپزد. اگر از گوشت گوسفندی استفاده کرده باشیم گوشت زودتر می پزد ولی گوشت گوساله به مدت بیشتری برای پخت نیاز دارد.(بعد از پخت گوشت ما باید حداقل ۱ لیوان از آب گوشت داشته باشیم.

مرحله هفتم

پس از همان ابتدا اگر نیاز بود آب بیشتری به گوشت اضافه می کنیم تا در هنگام پخت نخواهیم به آن آب جوش اضافه کنیم) گوشت پخته شده را از قابلمه بیرون می آوریم و داخل صافی قرار می دهیم و کنار می گذاریم تا خنک شود.

مرحله هشتم

در این مرحله گوشت را به صورت ریش ریش خرد می کنیم و مجددا داخل قابلمه که آب گوشت هست می ریزیم. در ادامه قابلمه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و برنج را تمیز پاک می کنیم و می شوییم و داخل قابلمه می ریزیم.

طرز تهیه حلیم بادمجان

همین طور عدس را نیز پاک می کنیم و می شوییم و به برنج اضافه می کنیم و ۲ الی ۳ لیوان آب روی مواد می ریزیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه بپزند.پیازهای باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.

مرحله دهم

سپس یک تابه مناسب را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا روغن داغ شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و اجازه می دهیم تا سرخ و طلایی شوند.

مرحله یازدهم

در همین حین سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و خلالی خرد می کنیم.پیازهای سرخ شده را داخل صافی می ریزیم تا روغن اضافه آن ها خارج شود و سیرها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم و صبر می کنیم تا سرخ شوند.

مرحله دوازدهم

حالا داخل صافی می ریزیم تا روغن اضافه آن ها نیز خارج شود. حالا مجددا تابه را روی حرارت قرار می دهیم و اگر داخل روغن نبود مجددا کمی روغن داخل تابه می ریزیم و نعناع خشک را نیز داخل آن می ریزیم و تفت می دهیم.

مرحله سیزدهم

و زمانیکه روغن داغ شد از روی حرارت تابه را بر می داریم و کنار می گذاریم.چون داغ بودن روغن باعث سیاه شدن نعناع ها می شود. سپس به ترکیب عدس و برنج سر می زنیم و اگر عدس ها پخته بودند آن ها را با گوشتکوب می کوبیم.

مرحله چهاردهم

سپس به قابلمه ای که گوشت ها داخل آن است اضافه می کنیم و بادمجان های سرخ شده را نیز می افزاییم (میتوانید بادمجان ها را نیز با گوشتکوب له کنید و یا در غذاساز بریزید و به صورت پوره تحویل بگیرد و به مواد اضافه کنید)

مرحله پانزدهم

سپس نیمی از پیازداغ و نعناع داغ و سیرداغ را به مواد اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت کم می گذاریم تا بادمجان ها با آب گوشت بپزند و کاملا پخته و له شوند.بعد از اینکه همگی مواد پخته شدند کشک را اضافه می کنیم.

مرحله شانزدهم

حالا همگی مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا کاملا آشته به کشک شوند و بعد از ۱۰ دقیقه قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و حلیم بادمجان آماده شده را در ظرف می ریزیم و با پیازداغ و سیرداغ و نعناع داغ باقیمانده تزئین می کنیم.نوش جان