طرز تهیه کرافین

کرافین , طرز تهیه کرافین , دستور پخت نان کرافین , شیرینی کرافین

کرافین پیوند خمیر کرواسان در قالب مافین است. اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط یک قناد در قنادی ملبورن استرالیا درست شد ولی معروفیت آن از سال بعد زمانی که در سانفرانسیسکو درست شد، شروع گردید. درست کردن کرافین ساده و سریع نیست، ولی اگر زحمت آن کشیده شود در انتها به شکل لذت‌بخشی سورپرایز کننده است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کرافین در ادامه با سایت اموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کرافین
آرد ۳۸۰ گرم
آب سرد ۹۰ گرم
شیر پرچرب ۱۳۵ گرم
شکر ۴۰ گرم
مخمر فوری ۶ گرم
نمک ۱۰ گرم
کره ۲۵۰ گرم
استارتر خمیر ترش کاملا فعال ۸۵ گرم

طرز تهیه کرافین

مرحله اول

برای تهیه کرافین خوشمزه می توان استارتر را حذف کرد. اگر بخواهیم استارتر را حذف کنیم. باید کلا ۴۲۰ گرم آرد، ۱۳۵ گرم آب و ۱۰ گرم نمک استفاده کنیم. اگر استارتر خمیرترش داشتیم که در این دستور می‌توانیم استفاده کنیم.

مرحله دوم

و اگر نبود مسئله‌ای نیست، به میزان آن، آب و آرد و خمیر اضافه می‌کنیم و مراحل یکی می ماند. خمیر در پروسه سه روزه آماده خواهد شد. عصر روز اول استارتر خمیر ترش را تغذیه می‌کنیم به طوری که شب ۸۵ گرم استارتر به تعادل رسیده داشته باشیم.

مرحله سوم

اگر فقط از مخمر استفاده کردیم، این مرحله را رد می‌کنیم. شب روز اول بعد از به پیک رسیدن استارتر، مواد خمیر را ترکیب می‌کنیم و حدود ۵ دقیقه با دستگاه خمیر را ورز می‌ دهیم تا شکل نرم و بسیار لطیفی بگیرد.

مرحله چهارم

خمیر را به ضخامت دو و نیم سانت پهن می‌ کنیم و در سلفون گذاشته و شب تا صبح در یخچال به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت می گذاریم بماند.  ( باید چربی کره بالای ۸۲ درصد باشد. ولی ما از کره ۸۰ درصد استفاده کردیم و نتیجه همچنان خوب بود)

مرحله پنجم

صبح روز دوم کره را از یخچال در آورده و با تا کردن یک کاغذ روغنی، مربعی به طول ۱۷ و نیم سانت درست می‌کنیم. کره را وسط این مربع گذاشته، اطراف کاغذ روغنی را روی آن آورده و با وردنه روی کره که داخل کاغذ روغنی است،

مرحله ششم

ضربه می ‌زنیم تا با ضخامت یکسان شکل مربع ۱۷ و نیم سانتی را به خودش بگیرد. کره و کاغذ دورش را به یخچال منتقل می ‌کنیم. بعد از زمان استراحت، خمیر را از یخچال در می ‌آوریم و روی سطح را کمی آرد پاشی می‌کنیم.

مرحله هفتم

سپس خمیر را به شکل مستطیل ۱۷ و نیم در ۳۶ سانت باز می‌کنیم. خمیر را در سلفون پیچیده و در سینی گذاشته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یخچال می‌ گذاریم. کره و خمیر را از یخچال در می ‌آوریم و کره را در یک دوم پایینی خمیر می‌گذاریم.

مرحله هشتم

یک دوم بالایی خمیر را به روی یک دوم پایینی آورده و خمیر بالا و پایین اطراف کره را به هم می‌چسبانیم. میزان سرمای کره در زمان قفل کردن بین دو لایه خمیر مهم است. اگر زیادی سرد باشد، کره در زمان وردنه کشیدن می‌شکند.

مرحله نهم

و اگر زیادی نرم باشد هم خمیر را خراب می‌کند. در کتابها مقادیر لازم دمای کره نوشته شده ولی اگر قالب کره ای انعطاف پذیر باشد و وقتی انگشتمان را روی آن فشار می‌دهیم فقط کمی جای انگشتمان بماند یعنی زمان مناسب است.

مرحله دهم

بعد از گذاشتن کره در خمیر و بستن درزها خمیر را ۹۰ درجه می‌چرخانیم به طوری که درز خمیر سمت راست باشد. حال خمیر را به صورت مستطیل ۲۰ در ۶۱ سانت باز می‌کنیم. حتما اول با وردنه به خمیر ضربه می‌ زنیم.

مرحله یازدهم

بعد وردنه کشیدن را انجام می‌ دهیم که کره نشکند و خمیر پاره نشود. در ادامه در طول کار چندین بار خمیر را پشت و رو می ‌کنیم تا از نچسبیدن آن به سطح کار مطمئن شویم. سطح کار کمی آرد پاشی شده باشد.

مرحله دوازدهم

حالا زمان فولد کردن با قلم، مواد های اضافی را برمی ‌داریم. حالا خمیر را به صورت سینگل فولد تا می‌کنیم. می‌شود قبل از فولد کردن گوشه های خمیر را برید تا صاف شود. بعد از فولد سوم این کار را انجام داده ایم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله خمیر را در سلفون پیچیده و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می‌ دهیم. در ادامه وردنه کشی مطابق سری قبل و یک سینگل فولد دیگر انجام داده و مجدداً خمیر را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال می‌ گذاریم.

مرحله چهاردهم

چرخش ۹۰ درجه طوری که درز سمت راست باشد، بعد از هربار از یخچال درآوردن و قبل از وردنه کشی فراموش نشود. باز هم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت کند. کاملا شبیه دو مرحله قبل وردنه کشی و فولد سوم را انجام می‌دهیم.

مرحله پانزدهم

خمیر را از وسط نصف کرده و در سلفون می ‌پیچیم و در فریزر قرار می ‌دهیم. حداقل به مدت ۴ ساعت در فریزر بماند. شب روز دوم هر دو خمیر را از فریزر در آورده و به یخچال منتقل می‌کنیم تا به آرامی یخ‌زدایی شود.

مرحله شانزدهم

این خمیر تا دو هفته داخل فریزر خوب می ماند. صبح روز سوم خمیر را روی سطح کمی آرد پاشی شده می‌گذاریم. درزها سمت راست است و طبق معمول اول با ضربه و سپس به صورت وردنه کشی خمیر را به شکل مستطیل ۲۳ در ۳۰ سانت باز می‌کنیم.

مرحله هفدهم

اطراف خمیر را با چاقوی تیزی می‌بریم تا صاف و یکدست شود. بعد از این که اطراف خمیر را مرتب کردیم با چاقوی تیز نوارهای دو و نیم سانتی از خمیر می‌بریم. و بعد هر نوار را نصف می کنیم و بعد هر سه نوار را رول می کنیم.

مرحله هجدهم

سپس در قالب مافین یا پاپ اور که کمی چرب کرده ایم می‌ گذاریم و با روی بسته در دمای محیط قرار می دهیم تا زمانی که دو برابر شود. حدود دو تا سه ساعت طول می ‌کشد.۳۰ دقیقه قبل از پخت فر را با دمای ۲۰۰ درجه روشن می‌ کنیم.

مرحله نوزدهم

کرافین ها را ابتدا ۱۰ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه می‌پزیم. اگر روی آنها بیش از اندازه طلایی شد یک لایه فویل روی آن می ‌کشیم. دمای میانی کرافین در انتهای پخت باید ۲۰۰ درجه باشد،

مرحله بیستم

که کرافین ها را دو دقیقه بعد از این که از فر درآوردیم در مخلوطی از شکر و دارچین (یا شکر خالی یا شکر و پودر هل) غلتانده و می‌گذاریم سرد شود. می‌توانیم داخل کرافین را با انواع کرم یا انواع مربا و خامه پر کنیم.