🌟 فرهنگی

عضویت ۳۴۰ کتابفروشی در جام باشگاه‌های کتابخوانی/ امکان خرید کتاب الکترونیک با ۷۰ درصد تخفیف فراهم شد

ابراهیم حیدری، مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت ارشاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: فرآیند آموزشی جام باشگاه‌های کتابخوانی به اتمام رسید. باتوجه به شیوع کرونا در کشور تلاش کردیم، آموزش‌ها در شهر‌های قرمز و نارنجی به صورت مجازی برگزار شود. ۱۳ تا ۱۴ هزار نفر ساعت به تسهیلگران آموزش دادیم. از این میان به ۳ هزار نفر تسهیلگر جدید آموزش داده شد.


بیشتربخوانید

  • برگزاری اختتامیه پنجمین دوره جام باشگاه ‎های کتابخوانی در نیمه اول مرداد ماه

وی افزود: هر کدام از تسهیلگران ۸ ساعت آموزش در دوره‌های مختلف دیدند. ۳۴۰ کتابفروشی عضو طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی شدند. خرید کتاب‌ها برای اعضای باشگاه‌ها آغاز شده است. سال‌های قبل اعضای این باشگاه‌ها می‌توانستند از لیستی که ما در قالب فهرست توصیفی در اختیارشان می‌گذاشتیم، کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی را با ۵۰ درصد تخفیف تهیه کنند. امسال اعضای باشگاه‌های کتابخوانی علاوه بر این کتاب ها، می‌توانند کتاب‌های دیگر را در زمینه کودک با ۳۰ درصد تخفیف تهیه کنند.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به دومین اقدام این دفتر در زمینه برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی بیان کرد: توانستیم با استارتاپ‌ها در زمینه خرید کتاب‌های کودک رایزنی کنیم. رایزنی هایمان در این زمینه به نتیجه رسید. اعضای باشگاه‌های کتابخوانی می‌توانند با ۳۰ هزار تومان تا سقف ۱۰۰ هزار تومان کتاب الکترونیک استارتاپ‌ها را تهیه کنند و پس از یک سال عضو یک کتابخانه ۳ هزار جلدی شوند. براساس تفاهم نامه ما قرار است معاونت فرهنگی و استارتاپ‌ها به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد هزینه خرید کتاب اعضای باشگاه‌های کتابخوانی را پرداخت کنند. اعضای این باشگاه‌ها می‌توانند کتاب‌های مورد نیازشان را با ۷۰ درصد تخفیف تهیه کنند.

حیدری ادامه داد: اکنون فعالیت‌های باشگاه‌های کتابخوانی در کشور انجام می‌شود. به صورت مجازی نویسندگان با تسهیلگران در ارتباط هستند؛ مصطفی رحماندوست، کاشفی خوانساری، شعبانی و عموزاده خلیلی از جمله این نویسندگان هستند. همچنین نویسندگان حوزه کودک و نوجوان با کودکان درباره کتاب و کتابخوانی گفت‌وگو می‌کنند. سال گذشته ۲۲ هزار باشگاه کتابخوانی داشتیم. امسال تاکنون به ۲۷ هزار باشگاه کتابخوانی رسیدیم که نزدیک به ۴۰۰ هزار عضو دارند. این باشگاه‌ها در هزار و ۹۶۰ شهر و روستای کشور احداث شدند.

وی درباره مراسم اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی اظهار کرد: استان‌ها مطابق شاخصه‌هایی که برایشان تعریف کردیم، آثار ارسالی به جام باشگاه‌های کتابخوانی را داوری کردند. آثار داوری شده در شهرستان‌ها تا ۱۵ تیرماه به دست ما می‌رسد. در تهران هم داوری‌ها را در چهار بخش بهترین نویسنده، بهترین فیلم، باشگاه‌های برتر و بهترین کتاب از نگاه کودک و دو مرحله انجام می‌دهیم. برگزیدگان پس از چندین مرحله داوری در روز اختتامیه معرفی می‌شوند. تلاش می‌کنیم این مراسم در نیمه اول مرداد ماه برگزار شود.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی بیان کرد: به دلیل اینکه سلامتی کودکان در اولویت قرار دارد بخش عمده‌ای از کار‌های مراسم اختتامیه در شهرستان‌ها انجام می‌شود. برنامه ریزی کردیم مراسم در استان‌ها برایشان برگزار شود، منتها اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی احتمالا در فضای مجازی برگزار می‌شود. البته برگزاری مراسم اختتامیه به این معنا نیست که کار باشگاه‌های کتابخوانی با برگزاری این مراسم به اتمام می‌رسد، بلکه تنها مشوق برای فعالیت در این عرصه است. کتابفروشی‌ها و تسهیلگران باشگاه‌های کتابخوانی ارتباطشان را با نویسندگان، باشگاه‌های کتابخوانی و کودکان در سال ادامه می‌دهند. همراه با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از اعضای باشگاه‌های کتابخوانی حمایت می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *