11111111111 رازی شگفت میان کعبه و قم/ کدام امامزاده والاترین مقام را در میان امامزادگان دارد؟ – معرف
🌟 فرهنگی

رازی شگفت میان کعبه و قم/ کدام امامزاده والاترین مقام را در میان امامزادگان دارد؟

حجت الاسلام و المسلمین صدرالدین نخ چی، کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت معصومه (س) و نقش آفرینی دختران در خانه و جامعه گفت: یکی از مهم‌ترین معارفی که از اعتقادات شیعه است، مسئله توسل به اولیا الهی و تبرک جستن به قبور مطهر آن‌هاست. در میان این امام زادگان یکی از با فضیلت‌ترین و پر اهمیت‌ترین‌ها، حضرت فاطمه معصومه (س) دختر حضرت موسی ابن جعفر (ع) هستند.

او با اشاره به ویژگی‌های ممتاز و منزلت حضرت فاطمه معصومه (س)، افزود: با استناد به روایات معتبر می‌توان بیشتر با ویژگی‌های ایشان آشنا شد. در روایتی به نقل از امام صادق (ع) آمده است: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ خدا را حرمی است و آن مکه است، پیامبر (ص) را حرمی است و آن مدینه است، امیرالمومنین (ع) را حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هرکس وی را زیارت کند پاداشش بهشت خواهد بود.»

این کارشناس مذهبی در این باره توضیح داد: امام رضا (ع) فرمودند: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه (س) را زیارت کند، در حالی که حق او را بشناسد، بهشت برای اوست.» یعنی کسی که حضرت فاطمه معصومه (س) را در حالی که معرفت به حق آن بزرگوار دارد، زیارت کند، معرفت به برتری و فضیلت آن بزرگوار دارد و برتری و آبرومندی او در پیشگاه خدا را قبول دارد؛ پس بهشت از آن اوست.

چه کسی برای ازدواج همسنگ فاطمه معصومه (س) بود؟

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی زاهده، عالمه، فقیهه و دارای فضائل بی شمار بودند، افزود: یکی از اسباب اینکه ایشان ازدواج نکردند و تا پایان عمر شریفشان که قریب ۱۸ الی ۱۹ سال بیشتر نبوده، بدون تشکیل زندگی به حیات ادامه دادند. گفته شده که در اهل آن زمان هیچ مردی که کفو ایشان باشد و بتواند با ایشان همسر و برابر باشد، وجود نداشته و به همین دلیل ایشان ازدواج نکردند.

دستگیری و نجات امت توسط خواهر امام رضا (ع)

حجت الاسلام و المسلمین نخ چی تصریح کرد: روایت دیگری نقل شده است که ایشان صاحب مقام شفاعت هستند؛ دو بانو از بانوان اهل بیت عصمت و طهارت صاحب این مقامند؛ یک حضرت زهرا (س) و دیگری حضرت معصومه (س) هستند. نکاتی که در این روایات درباره کریمه اهل بیت (س) نقل شده است، تقریبا درباره هیچ کدام از امامزاده‌ها ذکر نشده است. این هم شاید به دلیل عظمت شان حضرت فاطمه معصومه (س) است.

جامعه‌ی فاطمی

حجت الاسلام و المسلمین نخ چی ادامه داد: در خصوص نقش دختران در خانه و جامعه یک مطلب کلی وجود دارد و آن هم این است که هر یک از انسان‌ها در جامعه نقش دارند و می‌تواند نقش ایفا کنند که این نقش غیر قابل انکار است. هر مقدار که سن افراد بالاتر می‌رود و توانایی هایشان بیشتر می‌شود، نقش و اهمیت‌شان هم زیاد می‌شود. تعداد و موضوع کمیت، در اثر گذاری تاثیری ندارد؛ حتی ممکن است یک نفر جریانی مثبت یا منفی را در جامعه ایجاد کند که موج و آثارش مدت‌ها در خانه و جامعه باقی می‌ماند.

وی افزود: بانوان زیرساخت‌های انسانی تمام جامعه را پایه گذاری می‌کنند و این موضوع نقش بانوان و دختران را به نقشی پررنگ و مهم‌تر نسبت به دیگران تبدیل کرده است. هر کودکی در دامان مادری رشد کرده و هر مادری روزی دختری بوده است. این دختر باید نقش خود را در زمان دختری به خوبی در جامعه ایفا کرده باشد. یعنی از نظر اجتماعی دختر را برای حضور در جامعه آماده کند و انسانی باشد که خود و کرامت انسانی‌اش را به ارزانی نفروشد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این نکته که از نظر علمی و تجربی ثابت شده است که بیشترین یادگیری هر فرد از مادر است، بیان کرد: این مادر در زمانی که دختر است باید به این درک برسد که کرامت صحیح انسانی و اسلامی خود را یافته و حفظ کند و بداند که عفاف و پاکدامنی جامعه به او وابسته است. او این مسئله را باید به موقع درک کند و اولین و مهم‌ترین جایگاه تحقق این ادراک و فهم، خانواده هر فرد است. حضرت امیر (ع) فرمودند: «فان‌ها ریحانة و لیست بقهرمانة؛ این بانوان و دختران گل خوش بو هستند و پهلوان نیستند»؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که نباید از آن‌ها کاری را بخواهیم که فوق طاقت او باشد.

سعادت یک نسل در دست دختران

حجت الاسلام و المسلمین نخ چی تاکید کرد: در یک کلام، سعادت و خوشبختی یک نسل به عهده دختران جامعه است. یک خانم زمانی که نهال وجودش قابل تربیت است. دختر قبل از تشکیل خانواده باید خودش تربیت شده باشد. یکی از بزرگترین برکات جمهوری اسلامی برای ما این بود که حیثیت و کرامت بانوان و دختران را به آن‌ها برگرداند. متاسفانه در غرب از تفکر صحیح و اصیل اسلامی مبتنی بر مکتب اهل بیت (ع) استفاده نمی‌شود و هرگز دختران و زنان در جایگاه و شان اصلی خودشان قرار نگرفته اند. برای مثال دختر را به صورت کالا خرید و فروش می‌کنند یا آن‌ها را اسیر شهوت رانی مردان بی بند و بار می‌کنند؛ در حالی که دختران انسانند و از کرامت انسانی برخوردارند.

حجت الاسلام و المسلمین نخ چی در پایان گفت: خداوند مسئولیت پرورش جامعه را به بانوان داده است و آن‌ها نقشی در جامعه دارند که هیچ کس نمی‌تواند ایفا کند. کانون محبت و توجه و عفاف جامعه این افراد هستند. این برکت جمهوری اسلامی بود که این نقش را به بانوان داد و این بانوان را با وظیفه اصیلشون آشنا کرد.

 

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *