🌟 فرهنگی

بیعت در غدیر، رویدادی که در حال تکرار شدن است

سجاد تنها کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اهمیت انتخابات جمهوری اسلامی ایران را در امتداد واقعه غدیر یاد کرد و گفت: با نگاه قرآنی به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری متوجه خواهیم شد که به دلایل متعدد، حضور در انتخابات یک وظیفه و تکلیف شرعی برگرفته از تجدید بیعت با رهبر انقلاب در غدیر عصر حاضر خواهد بود، همانگونه که خداوند در آیه ۲۳ سوره احزاب می‌فرماید: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَّن قَضی نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر وَ ما بَدَّلُوا تَبدیلا»؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر عهدی که با خدا بسته اند وفا کرده اند، بعضی پیمان خود را به آخر بردند و برخی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود نداده اند.


بیشتر بخوانید

  • چگونگی تحول در جامعه از منظر قرآن/ ویژگی‌های فرد اصلح در کلام وحی چیست؟

وی افزود: بدون شک، شرکت در انتخابات مصداق کامل و بارز نصرت پروردگار است، زیرا یکی از مصداق‌های یاری خدا همان یاری دین است که موجب برپا شدن احکام الهی و تقویت حکومت الهی است. همچنین با بررسی و کنکاش در آیات قرآن مشاهده می‌کنیم که به در آیات الهی ما دستور داده می‌شود از امانت‌های الهی محافظت کنیم «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا»؛ خداوند به شما دستور می‌دهد که امانت‌ها را به اهل آن برگردانید.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: حکومت دینی که امام راحل بنیانش نهاد امانتی بود که با طی مسیر طولانی در قالب جهاد نفس گیر پیامبران، اولیاء الهی و شهداء به دست ما رسیده است، امانتی گرانبها و منحصر به فرد که امروز ما وارث و محافظ آن هستیم و چشمان همه جهادگران تاریخ امروز به رأی ما دوخته شده است. قرآن کریم بر غفلت و کوتاهی برخی در حفظ این میراث عظیم نهیب می‌زند و می‌فرماید «إنَّ اللهَ لایُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ»؛ همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند و هرگاه خداوند برای قومی آسیبی بخواهد، پس هیچ برگشتی برای آن نیست و در برابر او، هیچ دوست و کارساز و حمایت کننده‌ای برای آنان نیست.

شرکت در انتخابات همان بیعت در واقعه غدیر است / انتخابات ۱۴۰۰؛ در امتداد غدیر
تنها مطرح کرد: با توجه به شرایط زندگی مسلمانان در گذشته، وفاداری آن‌ها نسبت به حکومت در قالب بیعت در زمان‌های مختلف مطرح بود. با تغییر سبک زندگی در جامعه مسلمانان، رای دادن جای بیعت را گرفت و امروزه بقا و تداوم هر حکومتی بستگی به التزام شهروندان به انجام این وظیفه الهی دارد.

او گفت: با کمی تورق در تاریخ مشاهده می‌کنیم وقتی حضرت علی (ع) و امام حسن مجتبی (ع) با توجه به بیعت نکردن مردم، مجبور به ترک حکومت شدند، حکومت اموی جایگزین اسلام ناب محمدی شد در صورتی که اگر بیعت می‌کردند طبق فرمایشات امام حسین (ع) که فرمودند: «اگر بر بیعت خـود استوار مانید، به رشد و کمال خود می‌رسید. شما سعادت خود را نشناختید و نصیب ایمانی خود را تباه ساختید و هرکس پیمان شکنی کند، تنها به زیان خود پیمان مـی شکند و خـدا نیز از شما بی نیاز خواهد بود»، این وقایع تلخ در تاریخ اسلام و جهان اتفاق نمی‌افتاد.

شرکت در انتخابات همان بیعت در واقعه غدیر است / انتخابات ۱۴۰۰؛ در امتداد غدیر
این کارشناس مذهبی گفت: در قرآن کریم بیعت مردم با پیامبر (ص) نیز همان بیعت با خدا تعریف شده است. در غدیر خم پیامبر (ص) عشق و رحمت در خصوص ولایت حضرت علی (ع) فرمودند: «هنگامی که سخنرانی ام به پایان رسید، شما را به دست دادن با خویش بـر بـیعت با علی و اقرار بدان فرا می‌خوانم. پس از دست بیعت به او دادن، آگاه باشید که من با خدا بیعت کردم و علی نـیز با من بیعت کرده و من از شما برای او از جانب خداوند عزّوجلّ بیعت می‌گیرم و هـرکه بیعت بشکند بـه زیان خویش بیعت شکسته است».

شرکت در انتخابات همان بیعت در واقعه غدیر است / انتخابات ۱۴۰۰؛ در امتداد غدیر
تنها توضیح داد: آنچه که از قرآن کریم و سخنان اهل بیت (ع) می‌توان برداشت کرد این است که اسلام، رابطه بین حاکمان و مردم جامعه را براساس حقوق متقابل بین آن دو پایه ریزی کرده و هریک را در برابر دیگری مسئول قرار داده است. همان گونه که در جامعه اسلامی تمامی افراد بدون در نظر گرفتن شرایط خاص از حقوقی متقابل برخوردار هستند، در بـرابر حکومت نیز وظایفی بـر عهده دارند که شرکت در انتخابات، انتخاب درست و اصلح از مهمترین این وظایف به حساب می‌آید.


بیشتر بخوانید

  • آفت و ضرورت‌های اخلاقی در انتخابات/ برای پیروزی در انتخابات نباید از هر وسیله‌ای استفاده کرد

وی در پایان گفت: با این بینش که در جامعه اسلامی هر عملی که موجب تقویت اسلام می‌شود می‌تواند رنگ عبادی به خود گیرد، شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح نیز مشمول همین قاعده است. مردم نیز باید به عنوان یک تکلیف شرعی در انتخابات شرکت کنند تا با انجام این فریضه الهی سبب استحکام پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی شوند.

 

انتهای پیام/

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *