11111111111 نبرد ادب و اخلاق در مناظره فرهنگی امروز – معرف
🌟 فرهنگی

نبرد ادب و اخلاق در مناظره فرهنگی امروز

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات در نظام‌های مردم سالار سبب مشروعیت بخشی به سازمان، محتوا و رفتار سیاسی جامعه می‌شود، انتخابات اخلاقی از آشکارترین جلوه‌های سیاست اخلاقی و سیاست اخلاقی میدان عملی شدن بسیاری از ارزش‌ها و فضایل اخلاق اجتماعی است.

اخلاق در انتخابات یعنی رعایت قانون که این رعایت قانون، معانی مختلف دارد. یکی از معانی آن، این است که نامزد‌ها اصل رقابت را بپذیرند و برخورد انکاری و سلبی باهم نداشته باشند. یکی دیگر از جنبه‌های قانون، این است که ضوابط، چارچوب‌ها و حدود قانون در حوزه‌های اجرایی و نظارتی مورد پذیرش قرار گیرد تا کشور دچار اختلاف و درگیری نشود.


بیشتر بخوانید

  • اخلاق محوری مهمترین اولویت در انتخابات است

سجاد تنها کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مناظره فرهنگی نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: امروز دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار خواهد شد. بدون شک اهمیت جایگاه اخلاق در فرهنگ و اجتماع نظام مقدس جمهوری اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست، زیرا بدون اخلاق نه دین برای افراد یک جامعه مفهوم خواهد داشت نه دنیای آن‌ها سامان خواهد گرفت؛ به همین دلیل اخلاق مهمترین و اساسی‌ترین رکن در فرهنگ و اجتماع جامعه اسلامی محسوب می‌شود. اخلاق تضمین‌کننده سلامت فرد و جامعه است، به همین دلیل رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای بار‌ها در سخنرانی‌های خود فرمودند: «به رقیبتان تهمت نزنید، غیبت هم نکنید».

وی افزود: در روایتی پیامبر (ص) درباره اهمیت اخلاق فرمودند «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»؛ به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شدم. یکی از شاخص‌های شناخت نماینده اصلح و انتخاب درست رعایت کردن مسائل اخلاقی توسط وی است. آنچه در مناظره امروز توسط مردم باید مورد کنکاش قرار گیرد بحث رعایت اخلاق توسط نامزد‌ها است، زیرا اگر نامزدی اخلاق اجتماعی را رعایت نکند و برای رسیدن به خواسته خود به دیگران تهمت بزند قطعا نمی‌تواند به عنوان مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی‌گره گشای مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: در مناظره امروز که بحث اصلی آن موضوع فرهنگی و اجتماع است باید اخلاق و کرامت افراد حفظ شود تا جامعه اسلامی از بروز آسیب‌های جبران ناپذیر در سایه بی‌اخلاقی احتمالی برخی نامزد‌ها مصون بماند. نامزد‌ها باید بدانند در جامعه‌ای که فضای مجازی به صورت بسیارفعال و گسترده دایره ارتباطی جمعیت کثیری از آحاد جامعه را به دست گرفته است، باید از بی‌ادبی، فحش و بی‌احترامی پرهیز شود.

نبرد ادب و اخلاق در مناظره فرهنگی امروز/رهنمود‌های رهبری برای رعایت اخلاق در مناظرات

تنها تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم شبکه‌های مجازی هر چند نقش مؤثری درتعامل ارتباط با دیگران ایفا می‌کنند، اما می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری بر اخلاقیات رفتاری جامعه وارد کند و ذهن جامعه را به مسائل فرعی سوق دهد. بدون شک مناظره انتخاباتی امروز از جذابیت‌های ویژه‌ای برای مردم برخوردار است و همه نامزد‌ها تلاش می‌کنند نظر رای‌دهندگان را به سمت خود جلب کنند، اما نباید برای جلب نظر رای‌دهندگان آداب اخلاقی مناظره را زیر پا بگذارند و مسیر درست را به انحراف بکشاند.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود به رهنمود‌های پیرامون انتخابات پرداختند و گفتند «این گفت‌وگو‌ها نباید به جائی برسد که تبدیل به کدورت و کینه شود. اگر این شد، آن وقت اثر عکس خواهد داشت؛ اگر بنا باشد همین طور کش پیدا کند، ادامه پیدا کند، هی بگومگو بشود، این تدریجا تبدیل خواهد شد به کینه. البته خیلی خوب است که این گونه مناظره‌ها در سطوح مدیریتی ادامه پیدا کند و افراد، مسئولان، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند.

نبرد ادب و اخلاق در مناظره فرهنگی امروز/رهنمود‌های رهبری برای رعایت اخلاق در مناظرات

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: قطعا نامزد‌ها امروز در مناظرات با رعایت اخلاق و تمسک به بیانات رهبرانقلاب مناظره را در مسیر صحیح خود خارج نخواهند کرد و به محفلی برای مجادله، مغالطه‌گری و کج روی، کینه توزی و اتلاف وقت تبدیل نشود تا سبب القاء برخی از شبهات در سطح کلان جامعه و عموم مردم نگردد. همان گونه که مقام معظم رهبری فرموند «نامزد‌های انتخاباتی به یکدیگر اهانت نکنند».


بیشتر بخوانید

  • تأکید علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان بر واجب بودن شرکت در انتخابات

تنها در پایان گفت: اگر بخواهیم معیاری مناسبت با توجه که کلام حی، اهل بیت (ع) و رهنمود‌های مقام معظم رهبری برای یک کاندیدای اصلح انتخاب کنیم، یکی از مهمترین این معیار‌ها رعایت اخلاق است. اخلاقی که اگر وجود نداشته باشد تمام محاسبات را به هم می‌ریزد.

 

انتهای پیام /

منبع:yjc.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *